LEGENDÁRNA PARTIA

LEGENDÁRNA PARTIA

9.0

Zahraniční novinári tipujú Legendárnu partiu na oscarovú nomináciu. Je to možné? Spočiatku som neveril. Fajn ukážky, známe postavy, no môže priniesť viac ako iba detskú verziu Avengers? Budete prekvapení. Toto je epické víťazstvo DreamWorks, ktorí majú na konte dva najlepšie animáky roka (s Madagascar 3).

Jack Frost vyzerá na 18 rokov, a žije už tri storočia. Prináša chlad, ľad a snehové prázdniny. Dokáže zmraziť celú ulicu, lietať nad mestom, no deti v neho neveria rovnako ako v Santa Clausa, Veľkonočného zajka, Vílu Zubničku či Sandmana, ktorý rozprestiera nad nočným mestom zlatistý prach a nechá deti snívať najkrajšie dobrodružstvá. No keď sa Santovi na Severnom póle objaví hrozba nadvlády Tieňa, musia sa spojiť i povolať do akcie Jacka, ktorý si kráti chvíle tým, že prináša šmýkačku aj na Veľkú noc a trápi sa, kým kedysi bol. Je mladý, nezodpovedný, no keď si ho Mesiac zvolí za nového strážcu, legendárna štvorka ho ide presviedčať, aby sa k nim pridal. Pretože boj o fantáziu detí začína a Tieň využívajúci strach silnie.

To, čo z prvého teaseru vyzeralo ako zvláštny animovaný guláš plný rôznorodej fantázie, sa hneď v prvých minútach mení na prekvapivo citlivý film. Hlavný hrdina Jack Frost leží v hlbokej vode a pokojným hlasom si kladie otázky. Kto je? Ako sa sem dostal? Aká je jeho rola? Rysuje sa ako postava do počtu, v skutočnosti sa väčšina filmu točí okolo neho a životnej dilemy. Je prekvapivé sledovať ako sa Jackove existenčné otázky objavujú. Spočiatku im patrí solídna dvadsaťminútovka potrebná na tvorbu jeho profilu (ostatné sú totiž známejšie). No aj keď nastúpi očakávaná akcia, potreba zistiť, kto vlastne je a kam smeruje, zostáva. Aj to je azda údel zrodu nového hrdinu, ktorý nedostane vysvetlenie, iba je vyzbrojený špeciálnou schopnosťou.

So samotnou existenciou Jacka Frosta úzko súvisí aj otázka viery v strážcov a ich schopnosti rozdeľovať deťom radosť. Tá je prirodzene v kontraste so strachom, ktorý je hlavnou zbraňou záporného hrdinu (je ním Tieň). Titulný boj o emócie detí nie je spočiatku jasne definovaný, ale dej sa postupne k nemu dostáva a má hlbší zmysel ako iba klasické mastenie síl medzi dvomi definovanými stranami. Viera v hrdinov nie je úplne nový nápad (viď. aj Polárny expres), no prepojenie detských pocitov a existencie strážcov je dobre napísané.

Legendárna partia Legendárna partia

Ústredný konflikt a samotná potreba vzostupu strážcov je skvelo mapovaná v prvej polovici, ktorá je vhodne využitá aj na popis fungovania jednotlivých hrdinov. I slovenský divák neznalý pomerov Víly Zubničky dokáže rýchlo pochopiť, ako strážcovia fungujú: Santu poznáme najlepšie, tak najmä Sandman a víly pútajú najviac pozornosti. V druhej polovici vypukne konflikt naplno, no aj tak si s výnimkou jediného momentu nedokážete tipnuť, čo sa bude odohrávať v ďalšej scéne, resp. ako bude film pokračovať. Existencia viacerých svetov strážcov, rozmanitá akcia, bohaté charaktery zaručujú, že pocit nepredvídateľnosti vydrží filmu veľmi dlho.

Ale titul animák roka si zaslúži Legendárna partia najmä vďaka svojej neskutočnej animácii. Už predstavenie Jacka pôsobí ako vizuálny uragán plný skvostných nápadov. Severný pól vás prekvapí malými pomocníkmi, ale najmä snežnými mužmi s perfektnými gagmi. Tisícky víl zbierajúce zúbky sú malebné, Veľkonočný Zajo je akčný hrdina a čo dokáže Sandman, je po stránke animácií neuveriteľné. Keď rozprestrie svoje piesočné zlatisté lúče nad malým mestečkom, je to úchvatný záber. A kamera letí po dráhe lúčov až k deťom, nad nimi sa odohráva sen a pochodujú celé stáda zvierat. Aj Jack Frost má podobných kúskov veľa, najmä keď začne mraziť celé mesto alebo aj maličké detaily a tvoriť obrazce na okenici.

Legendárna partia Legendárna partia

Keď dôjde na ústrednú akciu, kamera začne neuveriteľne lietať a boj je dynamický i epický zároveň. Animák sa vyžíva v obrovských scénach či záberoch s obrovským počtom pomocníkov, veľkonočných vajíčok či víl. Každý nástup tieňa s nočnými morami v podobe koní berie dych a rovnako aj spôsob boja každého strážcu. Sledujete sólo súboj a poviete si, je to paráda. No keď sa zapoja všetci strážcovia, je to bombastické kombo, ktoré vyzerá ako práca precízneho japonského štúdia (tipujem, že Japonci budú partiu milovať). Svet Veľkonočného zajka i Zubnej víly je neuveriteľne bohatý – aj vďaka nápadom Guillerma del Tora.

Solídne vyznieva 3D, hoci skôr hĺbkou obrazu a prácou kamery, nie typickými lietajúcimi predmetmi. Dabing je celkom podarený vďaka titulnému hlasu Jacka Frosta, zároveň stráca body kvôli absentujúcim prízvukom pri Santovi či Zajkovi. Ako celok však funguje – a prináša tie správne emócie v divákovi. I Alexandre Desplat vytvoril viac ako iba obyčajnú sprievodnú hudbu, je to majestátny hudobný majstrovský kúsok.

Nové filmy DreamWorksu často zabodujú a toto je najnápaditejší animák od čias Ako si vycvičiť draka. Bola by škoda ho vynechať. Pre krásny svet, výbornú akciu, pútavú animáciu, striedavé emócie a vieru v hrdinov.

Rise of the Guardians (USA, 2012, 97 min.)
Réžia: Peter Ramsey. Námet: William Joyce – kniha The Guardians of Childhood. Scenár: David Lindsay-Abaire. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: (v českom znení) Matouš Ruml, Zdeněk Maryška, Michal Dlouhý, Aleš Procházka, Jitka Ježková

autor Michal Korec 30.11.2012
9.0
5.7