VRAŽEDNÁ HRA

VRAŽEDNÁ HRA

2.0

Morgan Freeman je pasé, do trilerov s detektívom Alexom Crossom musí nastúpiť nová hviezda. Ale casting Hollywoodu urobil jedno z najhorších rozhodnutí v histórii, keď sem nasadil Tylera Perryho. No celý triler je slabučký, bez nápadov a máme tu z fleku nomináciu na jeden z najhorších filmov roka.

Alex Cross je detroitský detektív, ktorý ide riešiť poriadne zapeklitý a až osobný prípad. Sériový vrah Picasso unesie vyšetrovateľku Monicu Ashe a chce sa mu dostať pod kožu. Ale Picasso má chorú myseľ a spriada bizarné plány, ktorými chce ukázať verejnosti, detektívnemu zboru a najmä Crossovi, že tento raz na neho nevyzrejú. V skutočnosti sú v hre zloduchovia dvaja – a ďalší je magnát Giles Mercier, po ktorom sa pachtí Alex Cross už pekne dlhý čas.

Dávno predtým ako si získal rešpekt a začal riešiť prípady vo výbornej kriminálke Zberateľ bozkov či odviedol štandardný trilerový výkon Ako pavúk mal Alexa Cross podobu superdetektíva, ktorý sa tváril v zbore ako najväčší expert na psychológiu a len zásluhou blbých scenáristov mu tú rolu niekto uverí. Alex Cross bol v podaní Morgana Freemana charizmatické eso a vystupoval v pomerne inteligentných psychologických trileroch, ktoré mali minimálne výbornú zápletku, dobrého záporáka, aj pozerateľného a uveriteľného hrdinu. Či obsahovali viac akcie, určitú vykonštruovanosť alebo logický prehmat, to už rozhodli diváci. Ale minimálne Zberateľ bozkov je jeden z najlepších trilerov 90. rokov.

Nový Alex Cross nemá spoločné s vyššie uvedenými trilermi ABSOLÚTNE NIČ. Rad za radom idete po jeho vlastnostiach a zistíte, že zlyháva vo všetkých. Najprv vám do čela udrie zmena žánru, keď sa z inteligentného trileru „vďaka“ Robovi Cohenovi dostávame na pôdu tupého akčného filmu, kde síce vystupuje solídny Matthew Fox ako pomaľovaný Picasso, ale jeho záporák má darmo dobre napísanú premisu, keď sú vyšetrovatelia pomaly supermani, ktorí na všetko prídu. Kombo totálnych logických lapsusov a zdanlivo premyslených point pôsobí ako päsť na oko. Na jednej strane sa scenár snaží na ploche 100 minút vytvoriť zápletku ako na tri diely seriálu a potom ju lúšti podivným spôsobom. Aby všetko sadlo a stihli sme do konca stopáže absolvovať čo treba.

Vražedná hra Vražedná hra

Hrať na city. Osobnú vendettu. Upíliť hlaveň z brokovnice a myslieť si, že toto je cool záber, ktorý sa neskôr využije pri megapaľbe v scéne s mizernou kamerou. Obsah teda nezaujme, po polhodine skôr irituje, lebo Tyler Perry absolútne nezvláda svoju rolu a niekto z castingu musel byť podplatený či dať rolu kamošovi Tylerovi. Neexistuje, ani vo svete Hollywoodu, aby vážnu psychologickú rolu hral typ známy z černošských komédií o manželských trabloch alebo tete Madei. Osobne som bol strašne zvedavý, ako Perry túto rolu zvládne, pretože mala potvrdiť, či je dostatočne tvárny. Ale on zlyhal.

A zvyšok problémov nesie na pleciach Rob Cohen. Jeho neschopnosť vyžmýkať z hercov (nehovorím o Perrym, ten je mimo celých 100 minút a jeho pohľad do kamery vzbudzuje po 10 minutách smiech) aspoň trošku solídny výkon bije do očí. Najmä pri Matthew Foxovi, ale aj pri Jean Renovi. A Ed Burns sa tu len tak poflakuje ako v každom druhom filme.

Vražedná hra Vražedná hra

Navyše keď dôjde na akciu, je to často utrpenie. Či kvôli kamere, či nápadom, snahe o explózie, ktoré sú síce efektne, ale do diania nezapadajú. Kde je ten Rob Cohen, čo točil Denné svetlo, Dračie srdce alebo Rýchlo a zbesilo a xXx? Ostal tu sotva tieň, ktorý nevie natočiť naháňačku, bitku a finálový súboj je skutočne už na hranici paródie. Kde sa podel rozum producentov, že ho nechali toto celé natočiť a neprinútili ho nanovo strihať či dokrútiť scény, netuším. Ale rozhodne si môže podať ruku s Johnom Singletonom: jedného Bez dychu a druhého Alex Cross sú najhoršie akčné filmy za celé roky.

Pri návšteve multiplexu v novom roku nezabudnite, že vo vedľajšej sále hrajú podstatne zaujímavejšiu detektívku Jack Reacher, kde Tom Cruise síce na papieri nesadá do úlohy vojenského vyšetrovateľa, no celok je podstatne zaujímavejší ako tento prepálený akčný prepadák, ktorý zrejme nadobro zakopal šancu, že Alexa Crossa ako postavu uvidíme znova v kvalitnej detektívke.

Alex Cross (USA, 2012, 101 min.)
Réžia: Rob Cohen. Scenár: Marc Moss, Kerry Williamson. Hrajú: Tyler Perry, Edward Burns, Matthew Fox

autor Michal Korec 4.1.2013