BEDÁRI

BEDÁRI

7.0

Sloboda

Rozsiahla a zbožňovaná knižná predloha (1862) Victora Huga, ktorá je ódou na francúzsku históriu a spoločnosť prichádza do kín v novej britskej adaptácii s vynikajúcou reputáciou a menom oscarového režiséra Toma Hoopera. Film nadväzujúci skôr na populárny muzikál (premiéra v roku 1980) postavil hviezdnu hereckú zostavu aj do speváckej polohy. O nesmrteľnom príbehu Jean Valjeana režisér povedal: „Jednou z najsilnejších tém je v Bedároch vykúpenie, žiadnemu človeku by totiž nemalo byť odopreté odpustenie.“

1815, väzeň Jean Valjean je prepustený na podmienku. Snaží sa nájsť prácu, ale porevolučné Francúzsko sa krčí v chudobe a chorobe. V príbytku bohatého kňaza sa mu naskytne príležitosť svoj život napraviť – o osem rokov neskôr ho spoznávame pod falošnou identitou vidieckeho starostu. Osud zaklope na Valjeanove dvere druhý raz v podobe chudobnej Fantine – bývalý trestanec sa rozhodne vychovať jej dcéru Cosette. Lenže prichádza inšpektor Javert – strážca spravodlivosti – ktorý Valjeana spozná. Začína sa niekoľkoročný útek.

Rovnosť

Adaptácia muzikálu bola v minulosti spájaná s menom génia Alana Parkera (Pink Floyd: The Wall, The Commitments, Polnočný express), ktorý však niekoľko rokov už nenakrúca. Je to škoda, pretože Tom Hooper je napriek úspechu Kráľovej reči nezvyčajnou voľbou. Komorná historická „rozprávka“ verzus epické hudobno-dramatické dielo. Vysoké ambície splnil minimálne v osobitom poňatí slova muzikál. Spev, ktorý herci nahrávali naživo počas natáčania (nebol pridávaný v štúdiu počas post-produkcie, žiadny playback) podfarbuje drsnú, realistickú atmosféru. Bedári sú totiž príbehom o spoločnosti a spravodlivosti.

Bedári Bedári

Bratstvo

Predstavitelia postáv sa prijateľne zhostili speváckych polôh. Napriek tomu, že zahraničné recenzie skloňujú hlavne mená Hugh Jackmana a Anne Hathaway, mrzelo ma, že Crowe-ov inšpektor nedostal viac priestoru – aby mohli byť jeho motivácie uspokojivo vysvetlené. Nehovoriac o vždy vtipnej Helene Bonham Carter. Nádherná je aj práca kameramana a samozrejme pôvodná muzikálová hudba Claude-Michel Schönberga. Režisér si očividne nenechal priveľa tvorivého priestoru – príbeh sa drží muzikálovej verzie a dialógy sú obmedzené rymujúcimi sa textami pesničiek. Niekedy sa príbeh zbytočne zastavuje, ale inokedy ohromujúco graduje (revolučné finále).

Bedári Bedári

...(alebo Smrť)

Bedárov si neužije divák, ktorý nemá rád muzikály - v tomto filme sa totiž ľudská reč vyjadruje výlučne spevom. Ani človek, ktorý nemá rád polhodinové epilógy plné sĺz. Divák, ktorý neznáša nanebovstúpenia – ktorý nemá rád divadelné samovraždy – ktorý nerád sedí v kine viac ako dve hodiny - čitateľ, ktorý nenávidí literárny romantizmus.

Je otázne, či po použití tejto vylučovacej metódy ostalo v kinosále dostatok divákov, aby film producentom zaplatili. Hooper síce nádherne vykreslil dobu, v ktorej Hugo tvoril a ktorej vzdáva úctu – je však súčasné publikum ešte zvedavé na toľko pátosu? Nestratila sa v rozprávke brutalita, zúfalstvo a nespravodlivosť? Navyše si viem predstaviť, ako sa Francúzi môžu usmievať popod fúzy, keď vidia Angličanov oháňať sa ich vlajkami a spievať o svete za barikádami. Odhliadnuc však od týchto parametrov, Bedári spĺňajú kritériá vianočného filmu - žánru, ktorému sa naivita odpúšťa – Hooper nakrútil magické dielo. Jeho čaro trvá dovtedy, kým mu to dovolíme.

Les Misérables (UK, 2012, 157 min.)
Réžia: Tom Hooper. Scenár: William Nicholson. Kamera: Danny Cohen. Hrajú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Eddie Redmayne

autor Marek Hudec 5.1.2013