KRÁĽOVSKÁ AFÉRA

KRÁĽOVSKÁ AFÉRA

8.0

Kráľovská aféra dokonale spĺňa atribúty výpravného historického filmu pre znázornenie zákulisia panovania dánskeho kráľa Kristiána VII.. Šlo o prevratnú dobu prenikania osvietenstva do vládnutia zatuchnutej tamojšej šľachty v I8. storočí. Námet pútavo spracoval dánsky režisér Nikolaj Arcel vo svojom v poradí štvrtom celovečeráku. Nemenej precízne sa na dobovej atmosfére podpísal libanonský virtuóz filmovej hudby Gabriel Yared (Anglický pacient, Návrat do Cold Mountain).

Príbeh nedovolenej lásky medzi manželkou Kristiána VII. a kráľovho osobného nemeckého lekára Johanna Friedricha Struenseeho sa odohráva na pozadí odvážnych liberálnych reforiem, kráľových uvoľnených mravov a prechodu moci z nenažranej aristokracie na v podstate jediného stúpenca osvietenstva Struenseeho. Rozpráva ho formou listu svojim dvom deťom kráľova manželka Karolína Matilda Hannoverská (Alicia Vikander), sestra anglického kráľa Juraja III.. Ako 15-ročná odchádza z rodného Anglicka na dánsky kráľovský dvor vydať sa za Kristiána VII. (Mikkel Boe Følsgaard), ktorý bol už dávnejšie vybraný ako jej budúci manžel. S odporom sleduje svojho „vyvoleného“, ako jej zahýba s prostitútkami, oddáva sa búrlivým pitkám a len tak z povinnosti ju oplodňuje. Do veľkej miery za to môže Kristiánova psychická labilita s podozrením na duševnú chorobu. Tú využíva kráľovská rada na svojich rokovaniach a svojvoľne necháva jeho právomoci zúžiť na ľahostajné podpisovanie zákonov a kráľovských vyhlásení.

Kráľovská aféra Kráľovská aféra

Príchodom Struenseeho (Mads Mikkelsen) musia členovia rady čeliť novému osvietenskému mysleniu, pretože kráľ ho ako svojho obľúbeného intelektuálneho spriaznenca ustanovuje právoplatným členom rady s privilégiami zhodnými s tými aristokratickými prisúdenými šľachte. Struensee sa postupne zbližuje s kráľovnou na intelektuálnej úrovni, neskôr ju konečne robí šťastnou aj v posteli...

Film divákovi pravdepodobne neznalému dánskych dejín poodhaľuje práve tú ich pikantnú časť - dobu vlády psychopatického Kristiána VII., rodiaceho sa liberalizmu na dvore a vášnivého vzťahu nielen kráľovnej a Struenseeho, ale i hlbokého intelektuálneho priateľstva osobného lekára a jeho pacienta.

Kráľovská aféra Kráľovská aféra

Vyše 2-hodinovú snímku košatia perfektné herecké výkony uhrančivého Mikkelsena, tvárnej Vikander a nevyspytateľného Følsgaarda, nemenej zaujímavé dobové okolnosti milostného trojuholníka a dokonalá historická výprava s nádherným hudobným sprievodom. Kolorit doby dotvára skostnatená a hamižná šľachta, v tieni intrigy snovajúca kráľovná vdova Juliana s Kristiánovým nevlastným bratom, či davová psychóza obyčajného ľudu, nepripraveného na tak rýchle nastoľovanie osvietenských zmien. I keď občas zdĺhavé rozprávanie diváka núti pozrieť sa na hodinky, predsa len Arcel umne pracuje s prekvapivými momentmi plynúcimi najmä z kráľových prejavov náladovosti a dôstojne uhráva patričné kráľovnino dekórum navzdory jej odporu k životu v paláci.

Kráľovská aféra má atraktívny námet, podľa knižnej predlohy solídne prepracovaný scenár Rasmusa Heisterberga zhmotnený Arcelovou rukou, hoci žánru historickej romantickej drámy sa režisér venuje po prvýkrát (predtým politický thriller, dobrodružná fantasy či komediálna dráma). Hoci na túto historickú tému si brúsilo zuby mnoho tvorcov, to, že sa šťastie usmialo na Nikolaja Arcela, mu umožnilo dobre sa etablovať na poli historického dramatického žánru. Vskutku príjemne zrozumiteľne a pozvoľnou, no emóciami nabitou, naráciou poodhaľuje výrez z dánskej histórie, ktorú ocení aj divák neholdujúci podobným žánrovým spracovaniam.

En kongelig affære (Dánsko/Švédsko/ Česko/Nemecko, 2012, 138 min.)
Réžia: Nikolaj Arcel. Námet: Bodil Steensen-Leth – román. Scenár: Rasmus Heisterberg, Nikolaj Arcel. Kamera: Rasmus Videbæk. Strih: Kasper Leick. Hudba: Gabriel Yared, Cyrille Aufort. Hrajú: Mads Mikkelsen, William Jøhnk Nielsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik

autor Zuzana Ondrišová 21.1.2013
8.0
7.3