PRÁSKAČ

PRÁSKAČ

7.0

Novinka hollywoodských scenáristov: The Rock nie je polosuperman, policajné eso, ani totálny búchač. Iba obyčajný tatko, ktorý chce dostať zo šlamastiky svojho syna v solídnej jarnej akcii. Je odhodlaný urobiť veľa, aby svojho syna z prvého manželstva dokázal vyslobodiť z väzenia, no na desaťročný trest musí vyzrieť pomocou šikovného plánu. Mladík nepašoval, ani nepredal drogy, ale na odvrátenie tvrdého trestu musí vyzradiť dílerov. Tatko sa mu rozhodne pomôcť infiltráciou do drogového kartelu a keďže pracuje s nákladiakmi, ponúkne zaujímavý kšeft: bude na svojich autách voziť drogy a potom dá polícii echo, kto mu ich dal. Plán na záchranu syna veru bláznivý.

Asi ste počuli, že Snitch búra mýty v Rockovej kariére a namiesto tradičnej roly akčného hrdinu dostal podstatne civilnejšiu postavu. Pôsobí netradične i uveriteľne, pritom nemusí takmer nikoho zmlátiť – na držku dostane skôr on pri pokuse vstúpiť do kruhov, kde nemá čo hľadať. Kedy ste naposledy videli takú alternatívu? Samozrejme, pri Russellovi Crowovi a Troch dňoch k slobode, kde zachraňoval manželku z väzenia.

Práskač Práskač

Toto je ďalší príbeh natočený v nečakane realistickom štýle, kedy sa obyčajný človek púšťa do netradičných záležitostí v snahe zachrániť svojho blízkeho. Zatiaľ je to stále neokukaný zástupca Hollywoodu, a možno sa nám rysuje nový žáner. Málo bežných scén, odlišný hrdina a podstatne inteligentnejšie spracovanie. Nie je to akčný film, no spolovice triler a spolovice dráma.

Ako Práskač funguje, nemôže to byť iba výmenou charakterného herca za Dwaynea Johnsona? Predvádza jeden zo svojich najlepších výkonov kariéry, dostal konečne priestor, kde sa môže prejaviť. Nemusí sypať iba suché hlášky a tváriť sa naštvane, môže ukázať množstvo polôh. Darí sa mu výborne, scenáristi totiž stavili viac na vykreslenie jednotlivých charakterov i herecké výkony ako pútavé akčné scény. Aj Susan Sarandon či Barry Pepper vo svojich úlohách vhodne sekundujú, takže si ich výkon pamätáte aj deň-dva po zhliadnutí.

Práskač Práskač

Tzv. civilná akcia (žiadne prehnané kulisy) a vážne premýšľanie Rocka kam zo šlamastiky ďalej dávajú aj divákovi príležitosť tipovať, kam sa môže príbeh pohnúť a najmä uveriteľné momenty, keď sa zápletka naplno prejaví. Občas je príliš vážna a dialógy naťahované (filmu by bodlo o 10 minút menej vo finálnom strihu), ale vykresľovaná atmosféra vás pohltí. Potom vás neprekvapia iba dve akčné scény, viac ich tento film nepotrebuje.

Ric Roman Waugh sa pri pomalšom tempe vyžíva v ďalších smeroch: má zručného kameramana, čo neváha využívať veľa detailov. Ponuré lokácie prospievajú smutnému vyzneniu prvej polovice a aj hudba pasuje k filmu. Bola by preto škoda vynechať Práskača v nabitom aprílovom programe kín – najmä ak Rocka milujete alebo chcete zažiť dobrý žánrový film v menej tradičnej variácii.

Snitch (USA, 2013, 112 min.)
Réžia: Ric Roman Waugh. Scenár: Justin Haythe, Ric Roman Waugh. Kamera: Dana Gonzales. Strih: Jonathan Chibnall. Hudba: Antonio Pinto. Hrajú: Dwayne Johnson, Susan Sarandon, Jon Bernthal, Barry Pepper, Michael Kenneth Williams, Rafi Gavron, Melina Kanakaredes

autor Michal Korec 12.4.2013
7.0
5.2