PÁD BIELEHO DOMU

PÁD BIELEHO DOMU

8.0

Ktorá filmová lokalita si dala na pár rokov pohov, ale tento rok bude vyzdvihnutá do nevídaných akčných rozmerov? Predsa Biely dom! Už v G.I. Joe: Odvete zohral nemalú roličku a teraz prídu agresívni Kórejci s cieľom obsadiť ho. (A aby nebolo akcie na 1600 Pennsylvania Avenue málo, v júli sa predvedie Roland Emmerich - White House Down, ktorý ho asi v histórii Hollywoodu zničil najkrajšie.)

Pred 18 mesiacmi prišiel americký prezident pri nehode o svoju manželku a jeho šéf ochranky to pochopil ako signál zlyhania. Teraz sa kórejská jednotka rozhodla napadnúť Biely dom a uniesť prezidenta do nedostupného bunkra. Súčasná ochrana je zničená. Keď sa začnú Kórejci vyhrážať odpálením nukleárnych hlavíc, príde rozhodujúci moment. Zlomený ochrankár začne bojovať, vnikne do Bieleho domu, pôjde zachrániť prezidenta, jeho syna a celú Ameriku.

Gerard Butler is back! Po oddychových filmoch s menšími výnosmi (Na divokej vlne či Playing the Keeps) konečne napadlo niekomu v Hollywoode dať Butlerovi zbraň, vynechať idey morálky – a nechať ho likvidovať útočníkov. Prostá, no funkčná myšlienka sa vyplatila a aj zverenie réžie Antoine Fuquovi, ktorý kedysi natočil výborný Training Day.

Pád Bieleho domu Pád Bieleho domu

Minimálne prvých 40 minút sa Fuqua rozhodol pre parádne moderné akčné scény. Prológ, kde sa musí uskutočniť prvotná tragédia prezidenta i ochrankára, je vážne zinscenovaný; nemusela by sa zaň hanbiť žiadna citová dráma. A prevzatie Bieleho domu kórejskými útočníkmi nemá chybu, je to nádherná ukážka akčného žánru, kde sa rútia budovy, snímajú vlajky a domáci strácajú nádej. Ak by dokázal Fuqua udržať dynamiku i kvalitu v celej stopáži, máme tu akčný film roka.

Pri rozpočtových i scenáristických obmedzeniach tempo trošku spomalí, vyznenie filmu sa mení, rovnako aj jeho akčný štýl. Z modernej akcie máme klasický akčný film 90. rokov, kde sa jeden odhodlaný muž postaví proti všetkým (teroristom) a film sa už odohráva iba v Bielom dome, jeho zákutiach a bunkri. Toto je totálna klasika ako z regálu videopožičovne, kde sa postupne dočkáte najväčších klišé v dobrom zostrihu: najprv Butler nemá zbraň, potom ide ovešaný olovom. Suché hlášky cedí cez zuby, má nasraný výraz až do konca a Biely dom pozná lepšie ako vlastný barák.

Pád Bieleho domu Pád Bieleho domu

Príde všetko: bezzubé útoky, negociácie so zločincom, mučenie i bezradný generál v Pentagone. Tupá vojenská hlava chce ničiť a dostane ranu pod pás; až do poslednej štvrtiny majú útočníci skrátka navrch. Neskôr budete môcť recitovať dialógy či pár hlášok bez zaváhania vopred. Čím viac ste naladení na Smrtonosnú pascu (starú) či Prepadnutie v Pacifiku, tým lepšie.

Funguje to vďaka archetypom, aké sme dlho nevideli. Butler nemá chybu, prezident je správny muž, hlavný záporák chce ničiť, vyjednáva krátko, desiatky poskokov čakajú na guľku. Paralelne sa Morgan Freeman i Angela Bassett starajú o vážne roly, zatiaľ čo Aaron Eckhart a Melissa Leo odolávajú v bunkri. Taká variácia akcie 90. rokov tu už dlho nebola. A navyše sa skutočne nebojí neprístupnej akcie, takže sa môžete tešiť na krvavé jatky, prestrelené telá a desiatky padlých.

Ak je Práskač nečakane prekvapivý film, Pád bieleho domu naplní do poslednej bodky očakávanú akciu ako pred 20 rokmi. Berte to ako plus, pripravte sa na ľahkú akciu a bude sa vám páčiť viac ako nový G.I. Joe.

Prečítajte si aj o niečo odlišný názor Petra Konečného TU.

Olympus Has Fallen (USA, 2013, 119 min.)
Réžia: Antoine Fuqua. Scenár: Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt. Kamera: Conrad W. Hall. Strih: John Refoua. Hudba: Trevor Morris. Hrajú: Gerard Butler, Angela Bassett, Robert Forster, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Radha Mitchell

autor Michal Korec 13.4.2013
8.0
4.1