ABSOLVENTI / SLOBODA NIE JE ZADARMO

ABSOLVENTI / SLOBODA NIE JE ZADARMO

7.0

Celovečerný hraný dokument Tomáša Krupu ponúka profily absolventov bystrickej Akadémie umení a ich pokusy o uplatnenie sa v živote po škole. Filip, Pavel a Miro sú trojicou, ktorá sa v dokumente nikdy nestretne a tak divák sleduje len ich samostatné príbehy.

Filip je študentom multimédii, vytvára interaktívne inštalácie, no najradšej sa na fotkách objavuje sám, v zmysle svojej filozofie anticenzúry a odkrývania vecí. Vlastná nahota pre neho nie je problémom, ale výpovedným prostriedkom. Pavol skončil herectvo a zamestnal sa ako steward v leteckej spoločnosti, ktorá neskôr skrachovala, ocitol sa bez roboty aj bez odstupného, a tak si opäť hľadá chodníčky ku herectvu. Miro má z trojice najlepšie uplatnenie, spolu s rodičmi prevádzkuje chovateľské potreby, nezarába tisíce, je to zlatá stredná cesta, hoci si je vedomý nenávratnosti vložených investícii. Vykonáva v práci takmer všetky funkcie, musí sa obracať, pokiaľ chce uživiť svoju rodinu a slušne žiť. Byť absolventom z hľadiska tejto trojice nie je vôbec jednoduché, vysoké školy vytvárajú študijné programy, na ktoré nie sú vytvorené pracovné pozície. Zisťuje to aj Filip po zaevidovaní sa na úrade práce.

Absolventi / sloboda nie je zadarmo Absolventi / sloboda nie je zadarmo

Každý z trojice mladíkov má svoje ideály, s diplomom v ruke väčšina z nich padne.
Hoci Absolventi sledujú profily troch skončených študentov, celý film je postavený na silnej osobnosti Filipa, ktorý tvrdí, že umelec nemôže byť normálny. Nebyť Filipa a jeho silnej potreby sebavyjadrenia, film by skĺzol k dokumentárnosti bez výpovednej hodnoty. Režisér Krupa aj scenárista Palárik vyšli z bystrického prostredia, preto si zvolili ľudí, ktorých zázemie poznajú, hoci ich výber je dosť okliešťujúci. Výpovede ich absolventov vysokej škole s umením v názve nerobia dobrú reklamu, ale veď napokon každá reklama je reklamou...

Dokument Absolventi chce byť výpoveďou mladej generácie o potrebe sebarealizácie po skončení vysokej školy. Ako film dokazuje, jej naplnenie nie je vôbec jednoduché. Dokument kladie prostredníctvom trojice mladých mužov divákom otázky o zmysle absolvovania vysokoškolského štúdia, ktorá je podľa nich len predĺženým detstvom. Rieši otázky slobody a potreby uplatnenia sa po škole a to všetko v nám dobre známom prostredí. Na mnohé z nastolených otázok však vo filme odpovede nenájdete. Ale opäť je to Filip, cez ktorého potrebu zmiznúť, skočiť, vzbĺknuť sú pretlmočené bezradné pocity mladej generácie húfne prúdiacej z vysokých škôl na úrady práce. Najvýstižnejšie je asi konštatovanie, že vygoogliť si môžeme čokoľvek, len nie to, ako žiť.

Kto vydrží osemdesiattri minútovú dávku bezradnosti, vyvrcholenú dramatickým vykročením za neistou budúcnosťou, dočká sa záverečného priezoru do prijímacieho konania, kontrastne stvárneného ženskými postavami, ktoré tento pocit ešte prehĺbi a divák (absolvent) z kina odchádza s túžbou skočiť z najbližšieho mosta. Tomášovi Krupovi sa však musí uznať, že sa podujal na celovečerný dokument, ktorý sa na nič nehrá, podáva nám slovenskú realitu absolventov, takú reálnu, aká je. Film, aj kvôli tomu, že je dokumentom, nebude lámať rekordy návštevnosti a určite nezasiahne všetky vekové vrstvy obyvateľstva, má však ambíciu vyvolať aspoň diskusiu o budúcnosti novodobej „stratenej“ generácie.

Absolventi (SR, 2012, 83 min.)
Réžia: Tomáš Krupa. Scenár: Pavol Palárik

autor Zuzana Žembová 17.5.2013