TIESŇOVÁ LINKA

TIESŇOVÁ LINKA

7.0

Halle Berry sa pokúša o solídny comeback v trileri s niekoľkými hercami a vypätou situáciou. Stvárňuje agentku Jordan, špičku vo fachu agentov tiesňovej linky, ktorej sa zrazu dovolá dievča prosiace o pomoc v netradičnej situácii – stala sa totiž obeťou únosu a momentálne je väznená v kufri idúceho auta. Pre dievča je spojenie s agentkou Jordan povzbudivým bodom nádeje, ale zároveň je otázne, ako môže profesionálka s mikrófonom pri ústach reálne dievčaťu pomôcť.

Dynamický triler odohrávajúci sa takmer v reálnom čase je na hollywoodske pomery skôr vzácny žáner, hoci raz za pár rokov sa mu venujú rôzni režiséri. Nie vždy to vypáli tak skvele ako pri Telefónnej búdke, ale tá predstava držať väčšinu stopáže diváka v pozornosti uskutočnením jedného hovoru, tu stále existuje. Brad Anderson má vo svojej filmografii prevažne seriály, no pri pozornom študovaní uňho nájdete aj výborného Mechanika.

Námet priamo postaví hrdinku Halle Berry do dvojakej situácie. Najprv postupuje jasne podľa línie pracovného poriadku, no sama cíti, že tento extrémny prípad musí riešiť inak ako odporúča manuál. Nastane zlom filmu, keď sa vydá do terénu a hľadá dievča na vlastnú päsť. Scenáristi boli v tomto smere dôslední a ich kvalita je priamo úmerná autenticite pátrania a konania Jordan.

Tiesňová linka Tiesňová linka

Pokiaľ sedí za mikrófonom v call centre, rozohrajú napínavý triler plný výborných nápadov a dynamických scén. Jej komunikácia s obeťou je uveriteľná a mnohí diváci budú prekvapení, že Brad Anderson rozhodne nešetrí ani pri dávkovaní rôznych vizuálnych prvkov. Má efektný strih, používa kvalitné zábery i kameru. Nehovoriac o zvukových efektoch. Keď si ich spojíte s dobre napísanými dialógmi, vyjde vám parádna prvá hodina trileru.

Akurát ju vymení v poslednej tretine za prechod Jordan do vlastnej akcie a množstvo prvkov, čo fungovali, je zrazu preč. Napätie síce ostáva, ale starostlivé budovanie atmosféry alebo to hlavné, uveriteľné spojenie agentky a obete, sa vytratí. Dočkáte sa síce pobehovanie Halle Berry a snahy dostať sa k zločincovi, ale to už je akoby séria scén z iného filmu. A ten záver mnohých dorazí.

Tiesňová linka Tiesňová linka

No existuje niekoľko dôvodov pre videnie filmu. Popri dobrej forme a solídnom scenári v prvej hodine sú to tri výborné herecké výkony zúčastnených. Halle Berry je späť v špičkovom nasadení a jej Jordan patrí medzi najlepšie party jej kariéry. Utiahne väčšinu filmu úplne sama, čo je veľké plus. Abigail Breslin vo svojom útlom veku úspešne lavíruje medzi roličkami a táto je dáva síce máličko priestoru, no dokáže v ňom vyniknúť. A Michael Eklund sa solídne vyprofiloval ako psychopat so sľubným nástupom do podobných rolí v Hollywoode.

Tiesňová linka je dobrý žánrový film. Má viaceré pozitíva, hercov, spracovanie, režisérovu víziu, no záver deja mu uberá viac bodov ako by si zaslúžil vďaka budovania napätia i situácie. Malé prekvapenie prvej polovice filmového roka.

The Call (USA, 2013, 94 min.)
Réžia: Brad Anderson. Hrajú: Halle Berry, Abigail Breslin, Morris Chestnut, Michael Eklund

autor Michal Korec 4.6.2013