Kino recenzia > Bling Ring: Ako VIP-ky
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

BLING RING: AKO VIP-KY

Sofia Coppola má na konte zopár filmov. Zopár výnimočných filmov. Je relatívne mladou režisérkou, no s citom pre pálčivosť osamelosti a bravúrne minimalistické situačné ...

Sofia Coppola má na konte zopár filmov. Zopár výnimočných filmov. Je relatívne mladou režisérkou, no s citom pre pálčivosť osamelosti a bravúrne minimalistické situačné konštrukcie. Od slávneho otca vo filmovom povedomí berie na seba punc dôležitosti svojho miesta v branži. Dokázala to aj snímkami. Sú ojedinele naliehavo výpovedné, krehkou romantickou dekadenciou Virgin Suicides počnúc, prešukaným celebritným nihilizmom Somewhere končiac. Teraz prišiel námet zvonka. Pravdivý námet zo skutočnej „hviezdnej“ reality. Partia teenagerov vykrádala hviezdne rezidencie v L.A.. Len tak, kvôli tupej závislosti na drahých značkách a povrchných hollywoodskych idoloch.

Bling Ring: Ako VIP-ky odráža tú najpovrchnejšiu myseľ mladých celebritných závislákov. Tri baby a jeden akože stylistovo založený mladík sondujú na nete, kto z hollywoodskych hviezd dnes večer nebude doma. Aby sa mu tajne pohrabali v dome, predovšetkým v šatníku, prebrodili sa hŕbou značkovej obuvi, kabeliek a drahých doplnkov. Niečo poberú, niečo speňažia. Navštevujú luxusné diskotéky, úboho sa fotia v nových outfitoch na net a občas si prebehnú nos lajnou koksu. Až kým im na to zákonite neprídu a paradoxne v nich svet neuvidí nové pseudocelebrity, hodné facebookovských pseudopriateľstiev.

Režisérka sa definitívne odklonila od vnútornej pulzujúcej dejovej línie (SomRwhere, sčasti Lost in Translation), ani nekĺže po tematickom povrchu, ale doslova nad ním levituje a usrkáva si zo zapáchajúcej výlevky ťažkotonážnej choromyseľnosti. Do samotného filmu nevkladá nič autorsky zaujímavé, hoci dobre, máme tu známu Emmu Watson (Nicki) a v zlomkoch sekundy i Paris Hilton, Kirsten Dunst, na dlhšiu dobu dokonca frontmana kapely Bush Gavina Rossdalea (hrá majiteľa klubu). Toto sú pravdepodobne jediné personálne lákadlá The Bling Ring, samozrejme okrem samotnej režisérky (v tomto prípade však čaká jej fanúšikov ubíjajúce sklamanie).

Dejovo nezaujímavé cyklenie sa v rabovaní, následnom producírovaní sa pred zrkadlom a výskavým plesaním v klube diváka otravuje a nasilu sústreďuje jeho pozornosť na predvádzané módne kusy a zazobané rezidenčné interiéry. V diametrálne odlišnej Občianskej výchove Hansa Weingartnera napríklad mali prepady zbohatlíckych domov výborný znepokojujúci motív a podali vynikajúci postreh o krásnej utopickej iluzórnosti mládeže. Priznám sa, trochu som podobnú myšlienku očakávala aj u VIP-iek. Nechcela som uveriť, že plytká rovina Coppolovej snímky zostane nenaštrbená. Že bláznivé prepadové komando zámerne útočí na pozlátko hviezdnosti a vyvedie diváka z omylu, zarezonuje mu v hlave s oslobodzujúcim výsmechom celej tejto hollywoodskej smotánky. Nestalo sa.

Časy snových Air sú definitívne preč, v The Bling Ring dunia uši drásajúce popevky s názvami ako Gucci Bag, Super Rich Kids, Money Machine či Dans Beat. Zaujímavým je len fakt, že sa niekto vôbec unúval preniesť tento spoločenský úpadok na filmové plátno. Že núti diváka 90 minút sledovať súčasnú vyprahlosť puberťáckych duší a podáva hrozivý obraz o takto postihnutej vrstve -násťročných.

The Bling Ring (USA, 2013, 90 min.)
Réžia: Sofia Coppola. Hrajú: Emma Watson, Taissa Farmiga, Leslie Mann, Nina Siemaszko, Gavin Rossdale

2013-06-2020.6.2013 | Zuzana Ondrišová