Kino recenzia > Očista
Skjelvet
The Mule
What They Had
The Aftermath

OČISTA

Každoročná očista od potláčanej nenávisti a zloby predstavuje unikátny spôsob, ako udržať spoločnosť v mierumilovnom spolunažívaní. Raz do roka sa na 12 hodín stáva akýkoľvek ...

Každoročná očista od potláčanej nenávisti a zloby predstavuje unikátny spôsob, ako udržať spoločnosť v mierumilovnom spolunažívaní. Raz do roka sa na 12 hodín stáva akýkoľvek zločin, vrátane vraždy, legálnym a všetky záchranné i policajné zložky sú v tom čase nečinné.

Ide o viac než atraktívny filmový námet a americko-francúzska Očista (The Purge) sa, samozrejme, zameriava práve na onú noc od 7 hodiny večera do 7 rána, kedy sa každý jedinec vysporadúva s vlastnou agresivitou po svojom. Počas kritickej noci v bezpečí nie sú ani počas zvyšných 364 dní v roku príkladní priatelia, susedia, psychicky stabilné osoby či vzájomne sa rešpektujúci vzdelaní ľudia.

Pán Sandin (Ethan Hawke) stojí na obchodníckom vrchole a úspešne predáva jedinečný bezpečnostný systém, aktivizovaný práve počas očistnej dvanásťhodinovky. Spolu so svojou rodinou sa ako každý rok zabarikáduje vo svojom dome a spolu sa snažia prečkat besniace zlo vonku. Až do momentu, kedy syn Charlie milosrdne vpustí do ich opevnenej rezidencie bezdomovca unikajúceho pred tlupou inťošských tínedžerov, ktorí sa chcú „len právoplatne očistiť“...

Napínavý psychothriller scenáristu a režiséra Jamesa deMonaca pripomínajúci Funny Games U.S. mapuje dianie v dome Sandinovcov počas kritickej noci, rozohráva boj medzi milujúcou rodinou vo vnútri a krvilačnými indivíduami za múrmi domu, pričom unikajúci černošský houmlesák (Edwin Hodge) sa stáva hybnou silou pre gradáciu napätia v snahe vyviaznuť z „očistnej noci“ živý. Zároveň je štvanou zverou aj pre Sandinovcov, ktorí ho pre ochránenie samých seba musia vydať napospas skupine uplatňujúcej si len svoje zákonné právo.

Divákovi sledovanie filmu ale neustále naštrbuje vedomie, že predmetný idealizovaný systém eliminácie kriminality jednoducho nemôže fungovať. Vnútorné napätie a pohnútky páchať zlo nemožno časovo oklieštiť, aby práve v určený čas ich majiteľ uvoľnil a po zvyšok roka sa tváril, akoby ani neexistovali. To je hlavný dôvod, prečo snímka Očista nefunguje. Príliš lacno stavia do popredia snahu dodržiavať nastolený zákon, stotožnenie sa s ním v mene všeobecnej prevencie zločinu, a zároveň vnútorný nesúhlas s danou realitou, kedy sa prostredníctvom rodiny Sandinovcov poukazuje na nesprávnosť akejkoľvek brutality držanej v mysli človeka, keď predsa ľudia by mali byť pod morálnou sebakontrolou neustále.

V rámci nočnej hry kto z koho ide o vcelku napínavý sled udalostí. Tie poukazujú na to, že ono to celé nie je v poriadku a všeobecné blaho nemožno povyšovať nad akokoľvek krátkodobé ohrozenie základnej spoločenskej jednotky. Herecky solídne zvládnutej Očiste dominuje hrozivý mladík prahnúci po zabíjaní (Rhys Wakefield), Hawke pôsobí akoby omylom nasadená hviezda, zvyšok rodiny (Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane) sa striedavo objíma, zachraňuje a poplačkáva nad nekontrolovateľným sledom udalostí.

The Purge (USA, 2013, 85 min.)
Réžia: James DeMonaco

2013-08-1919.8.2013 | Zuzana Ondrišová