Kino recenzia > Plán úteku
Napszállta
Lizzie
Den skyldige
Glass

PLÁN ÚTEKU

Arnie a Sly opäť v jednom filme a nie v sérii The Expendables? To si žiada šikovného režiséra, ktorý by ich udržal pohromade a scenáristu, ktorý by im dal dôvod spolupracovať alebo ...

Arnie a Sly opäť v jednom filme a nie v sérii The Expendables? To si žiada šikovného režiséra, ktorý by ich udržal pohromade a scenáristu, ktorý by im dal dôvod spolupracovať, alebo riešiť čosi podnetné celých 90 minút. Vzhľadom na svoj vek už Arnie a Sly nedržia kvér celý čas, no novinka sa vidieť dá.

Sly hrá experta na väznice a jeho džob spočíva v tom, že sa do každej nechá zavrieť a potom hľadá cestu von. Teraz zobral fušku priamo od CIA, ktorá ho šupla do lochu, ktorý riaditeľ postavil presne podľa jeho manuálov a zrazu je cesta von nemožná. Musí sa teda skamarátiť so spoluväzňom a začať riešiť situáciu – ako odtiaľto von. Proti nim však stoja démonicky riaditeľ väznice a pevná stráž.

Niektorí fanúšikovia čakali na taký film dvadsať či tridsať rokov, ale teraz je otázne, či budú ochotní vydať sa na síce profesionálne natočený kúsok, no s menšou mierou akcie. Plán úteku totiž nie je od úvodných titulkov do finále narvaný explóziami, prestrelkami, rozbíjaním držiek a ďalšími atribútmi akčných filmov. Naopak, scenáristi si uvedomili, že hlavná dvojica má po šesťdesiatke a kopu akcie by nevydržala, preto prehodili výhybku na pokojnejšiu a nečakane inteligentnejšiu koľaj.

Plán úteku pripomína najmä Prison Break a pri Stallonem sa vám vynoria aj asociácie s Tango a Cash. Po akceptácii zmeny žánru (väzenský triler vs. akčný film) a pomalšom úvode (ktorý by si skutočne zaslúžil skrátenie aspoň o 10 minút) sa rozbehne solídna zápletka. Charaktery oboch legiend sú dobre vykreslené – Sly hrá toho inteligentnejšieho z dvojice a popri šomraní si popod nos mu ako-tak veríte jeho rolu. Arnie je tu skôr z irónie a má napísanú podstatne odlišnú postavu. Sly je snaživý, Arnie si užíva postavu väzňa so štipkou múdrosti a vtipnými epizódami (aj v nemčine).

Film pri 115 minútach dobre ubieha, no najmä v druhej tretine ukáže, že zápletku nevie príliš dobre varírovať v rámci žánru. Veľa fines je už povedomých, niekedy si pomôže v scenári skratkou a škoda je, že do konca príde niekoľko nečakaných náhod, ktoré slušne rozbehnutej partii znižujú skóre. Isteže – o dobré vykreslenie nie je núdza, dialógy medzi dvojicou sú pamätné a aj ich roličky sú samo o sebe dostatočne ironické, ale ako celok sa Plán začne rýchlo utiekať k priemeru.

Našťastie z neho vybočí akčným finále, ktoré možno považovať za peknú poctu žánru. Konečne sa duo chytí akcie i zbraní (Arnie tasí obrovský guľomet) a fanúšikovia 80. rokov budú nadšení, kvôli takej akcii sem prišli. Na konci zistia, že jej bolo dosť málo a cesta k nej bola chvíľu šikovná a neskôr zdĺhavá, no nebol to zlý kúsok. Arnie a Sly sú na čele obsadenia, ale Jim Caviezel a Vinnie Jones dobre sekundujú na opačnej strane priazní. A 50 Cent je zrazu hacker?

Plán úteku kombinuje súčasnú akciu a veľa prvkov minulých filmov. Výsledok je pozerateľný, menej akčný, ako by ste čakali a fanúšikovia hviezd môžu byť sčasti spokojní. Nedostanú síce plnohodnotnú akciu, ale duo má dobre napísané roly a pasuje aj do tohto prostredia. Viacerí nebudú zrejme nadšení ako z Expendables, ale ako variácia na staré béčka to zaberie. K hodnoteniu eventuálne pripočítajte jeden-dva body podľa pretrvávajúcej obľube k Slyovi či Arniemu z detstva či tínendžerských rokov.

Escape Plan (USA, 2013, 116 min.)
Réžia: Mikael Hafström

2013-10-2121.10.2013 | Michal Korec