DOČKÁME SA JEŽIŠKA?

DOČKÁME SA JEŽIŠKA?

5.0

Českí filmári stavili tento rok na Vianoce. Krídla Vianoc milo prekvapili moderným prístupom, zaujímavou formou a chytľavým soundtrackom. Teraz prichádza vianočná komédia o dvoch rodinách.

V Mexiku žije jedna zmiešaná rodina: José, emigrant z Čiech, žena Dolores a dcéra Penelope, ktorá má priateľa, no nevie otehotnieť. Rozhodnú sa ísť do Čiech, kde by mohla mať Penelope väčšiu šancu na dieťa a Dolores verí, že musí zlomiť kliatbu a vrátiť Jezuliatko do kostola, odkiaľ ho zobral jej otec počas druhej svetovej vojny. V Prahe žije Michal s rodinou (manželka, dve deti), jeho mama Květa, ktorá mala kedysi románik s Josém a on sa bojí návratu a opätovného stretnutia. Do diania zasiahne aj chlapec s niekoľkými zamestnaniami i dlhom na krku a vrátnik so stratenou dcérou, ktorá sa začne objavovať v ich okolí. Osudy všetkých sa postupne pretnú, do Vianoc sa zmenia životy mnohých.

Dočkáme sa Ježiška je solídne nakrútený film a veľké plátno mu sadne. Šikovne zostrihané titulky strieda úvod v Mexiku, kedy si ešte neviete predstaviť, čo vás čaká, ale keď José s famíliou zbalí kufre, nevytiahneme päty z českej metropoly. Vtedy film získa svoju predvianočnú tvár a tvorcovia tasia ohromne silnú devízu – zasnežená Praha s výhľadmi na hrad, prechádzky uličkami, stretávanie sa či putovanie hrdinov majú dobrú atmosféru. Chvíľu melancholickú, potom sviatočnú, možno nádejnú. Pestrý soundtrack sa nebojí kombinovať vážne motívy i rytmické piesne a mixuje náladu pre osudy, ktoré sa tu majú odohrať. Je to vhodne pripravená pôda i charizmatické miesto pre dej.

Dianie nie je úplne jednoduché, spočiatku si musíte zvyknúť na množstvo postáv a nejasnú motiváciu. Okrem mexickej trojice, štvorčlennej rodiny, Květy, vrátnika so stratenou dcérou a multichlapcom sú tu ďalší: kostolník alebo priateľ s krčmou. To je aspoň 13 ľudí, ktorých sa snažíte sledovať a pochopiť ich motivácie či prepojenia. Niektorí sú iba do počtu, iní sa vyrysujú len ako postavičky vhodné na pár zábavnych epizód (Rudy ako Josého priateľ). Deti mladej rodinky slúžia na politicky i sviatočne korektné scény: modlia sa Anjeliček, snažia zistiť pôvod Ježiška, píšu mu listy, idú do kostola či kúpu sa s kaprom v studenej vode. Pre dve Mexičanky to musí byť úžasný spôsob objavovania českých zvykov a pre nás ich osvieženie či rozpamätanie sa na detstvo. Spolu s vianočnou Prahou to funguje.

Dočkáme sa Ježiška? Dočkáme sa Ježiška?

No súčasne má scenár línie, ktoré sú už trošku zvláštne a dosť prifilmované, aby sa im dalo veriť. Celá línia s Jezuliatkom je nakoniec veľmi prostá a až vo finálnej štvrtine poslúži na ďalšie dva zaujímavé body v deji. Scény s vrátnikom sú dlho melancholické, jeho kroky vedúce do práce počas zasneženého večera sršia smútkom a potom nastane nečakaný obrat i precitnutie. Mladá Penelope príde do Prahy na nezabudnuteľný turistický výlet, tvorcovia jej dali dobrú udičku na zmenu života, no rozhodne sa inak. Je náročné písať viac, lebo by ste sami ochudobnili o momenty prekvapenia a najmä nejasný pocit počas prvých 30-40 minút filmu, keď ešte nevidíte neuveriteľné prepojenia a ovplyvňovanie postáv.

Najväčší časový (a podľa titulkov aj herecký) záber však berie nedokončený románik Květy a Josého, no mám z neho zmiešané pocity. Osobne si myslím, že je slabšie napísany a relatívne dobre zahraný, minimálne Josefovi Abrhámovi umožní z pevnej pozície otca rodiny (po 30 rokoch) prejsť do pozície neistého muža, ktorému sa vynára láska z minulosti. Jeho neistota je milá, občas vtipná, no z plátna nie je jasné, o čo mu ide. Bol by ochotný obetovať svoju mexicku famíliu? Či si chce vyjsť na pohárik a zaspomínať s bývalou kráskou, od ktorej emigroval? Vetvička v podobe potomka nie je do konca vyjasnená – ale je to azda zámer, epilóg filmu O rok neskôr načrtne neuveritené súvislosti i pointu.

Dočkáme sa Ježiška? Dočkáme sa Ježiška?

Bez obáv možno potvrdiť silné herecké obsadenie. Abrhám ťahá veľkú časť filmu sám a väčšinou je vtipný i presvedčivý. Libuše Šafránková má menej priestoru, no zaujme vo svojich scénach. Ostatní sú adekvátni, napríklad Danica Jurčová hrá obyčajnú mladú mamu a rola jej pristane – menej je viac.

Dočkáme sa Ježiška nie je vtipmi nabitá komédia, je to skôr milý film a prepletenec rodinných a iných vzťahov. Niektoré fungujú viac, iné menej. Rovnako niektoré scény sú príliš dlhé, ďalšie rýchlo menia pointu. Je tam veľa malých fungujúcich scén a pár ťažkopádnejších väčších línii. V predsviatočnom zhone má film čosi do seba – ale na poriadne rozhýbanie človeka a plnenie dobrých skutkov fungujú lepšie Krídla Vianoc. Diváci nad 50 rokov dajú prednosť elegánovi Abrhámovi a prirátajú pár bodov.

Přijde letos Ježíšek (ČR, 2013, 100 min.)
Réžia: Lenka Kny

autor MIchal Korec 7.12.2013