Kino recenzia > Špina
Brightburn
Amnestie
Gloria Bell
Dumbo

ŠPINA

Glorifikované Škótsko, nasrdení Edinburghčania, nevkusne zmachlené štetky, po bytoch rozprášený koks a megabalenia nevyhnutného lítia. Z toho všetkého sa deň po dni prebúdza...

Glorifikované Škótsko, nasrdení Edinburghčania, nevkusne zmachlené štetky, po bytoch rozprášený koks a megabalenia nevyhnutného lítia. Z toho všetkého sa deň po dni prebúdza Bruce Robertson (James McAvoy). Tento policajt prahnúci po povýšení si ešte naposledy zúfalo vyhoní, „prepudruje“ nos a s prepadnutým ksichtom a skorumpovaným anti-svedomím v uliciach eliminuje zločin.

Na motívy Špiny Irvina Welsha nakrútil rovnomenný film ešte pomerne neznámy Škót Jon S. Baird. Jeho Brucovi sa zdvíha žalúdok nielen z všadeprítomného pouličného vyvrheľstva, ale i zo seba samého. Film nám Brucea Robertsona servíruje spočiatku v prvoplánovo laškovnom svetle ľahkovážneho dozorcu verejného poriadku. Postupne sa k slovu dostávajú príčiny jeho nočných môr a výstredného spôsobu života. Po Welshovo drevo netreba chodiť do Highlands, každý „škótsky drevorubač“ dôverne pozná jeho rukopis – neuveriteľne úspešne filmovo adaptovaný (Trainspotting, The Acid House). Povedzme si na rovinu, Paul McGuigan či Danny Boyle mali svoje slávne 90-roky, tentoraz čistý plezír s vtipne morbídnym nadhľadom musel ustúpiť drsnejšiemu sebaanalytickému prístupu, hoci mnoho vtipu, ale už len v medziach akejsi humoristickej poistky, v Špine predsa len nájdeme.

James McAvoy v Špine predvádza excelentný herecký výkon. Jeho šarmantnému oplzlému Bruceovi sekunduje Eddie Marsan – herec svojím výzorom predurčený stvárňovať úlohy dobrosrdečných ťuťmákov. Bruceov kolega Bladesey nosí na nose príšerné popolníky, doma ho čaká vždy perfektne upravená telefonická nymfomanka – manželka Bunty (Shirley Henderson). Naproti tomu taký Ray Lennox (Jamie Bell) je len úboho zábavný s nosom večne zapichnutým v kokaíne a slizkou snahou tromfnúť Brucea v získaní povýšenia. Elegantnou postavičkovou lahôdkou je Bruceov nadriadený túžiaci sa stať scenáristom – pre film je zaujímavou práve frekvencia a správne načasovanie zakomponovania jeho postavy do atmosféry. Málo humorných prvkov spočíva v elegantnom zasadení do deja a nebodaj znadhľadnení situácií, väčšinou sa ide na priamy vizuálny či slovný impakt, aby divák jednoznačne zareagoval a povinne sa zasmial.

Nadupanosť traileru film zmierňuje práve spomínaným psychologickým pozadím, kde v klasickom Welshovom ponímaní figurujú aj halucinačné sekvencie. Predovšetkým postava Bruceovho psychiatra (bláznivého Dr. Rossiho v excentrickom podaní Jima Broadbenta) pretkáva zmätenú myseľ hlavného hrdinu. Zaujímavú explikujúcu líniu zastáva Robertsonova manželka Carole (Shauna Macdonald). V špine si bahní nielen zločinecký edinburghský background, ale aj vnútro policajných radov s pozlátkom dôležitosti spoločenského postavenia.

Špine s veľkým Š dostáva každý zaslúženú porciu osudu, zakotvenú v typicky Welshovom rámci s trošku neistým Bairdovým scenárom. Jednoznačná stávka na Jamesa McAvoya do bodky vyšla, ľahkovážnu oplzlosť čítať z každého jeho pohľadu. Ťažšie sa pod divákovu kožu dostávajú jeho stopy minulosti, ktoré trocha povinne dolujú psychologizujúci efekt, aby sme sa len nerehnili na prefetovaných haluziach, podivných sexuálnych praktikách a netradičných policajných postupoch.

Filth (UK, 2013, 97 min.)
Réžia: Jon S. Baird. Scenár: Jon S. Baird. Novela: Irvine Welsh

2013-12-1616.12.2013 | Zuzana Ondrišová