JA, FRANKENSTEIN

JA, FRANKENSTEIN

4.0

V roku 1795 vdýchol Viktor Frankenstein život monštru zloženého z pozostatku tiel na cintoríne. Jeho stvorenie sa mu však oplatilo za následnú popravu smrťou manželky v duchu motta „život za život“ a nechalo putovať stvoriteľa za sebou v nevľúdnej zime, ktorú stvoriteľ neprežil. Ale v tom istom roku prebehol zvláštny pohreb – a Frankenstein síce skončil v jame, no jeho denník začal pútať pozornosť dvoch podivných skupín.

Najprv sa objavili démoni, ktorí ho chceli skántriť, no monštrum sa nedalo. A potom sa oživila partia gargojlov a zobrali si stvorenie k sebe. Kráľovná odložil denník do zbierky tajomstiev, pomenovala návštevníka Adam, ten si zobral dve zbrane a odišiel. O 200 rokov neskôr sa vojna medzi partiami gargojlov a démonov rozohní nanovo a snaživí vedci by chceli oživit mŕtve telá.

Ja, Frankenstein vyzerá na pohľad ako riadna zlátanina posledných rokov a koleduje si o nízke skóre. Keď sa zapozeráte, postupne objavíte najmä komiksový pôvod. Vďaka nemu sa kombinujú všakovaké strany dobra i zla, predloha ohýba na všetky smery a do toho miešajú prvky iných filmov. Funguje to? V podstate áno, mustra je použitá akceptovateľne a film má krátku stopáž na to, aby nezačal nudiť.

V scenári toho tvorcovia veľa nevymysleli, od solídneho prológu sa dostaneme do súčasnosti, kde sa o Frankensteinovo monštrum úporne snažia dve frakcie. Raz sa hodí jedným, inokedy druhým, hoci je otázkou času, kedy zavážia v jeho vzťahoch aj samotní ľudia. Netreba ísť ďaleko po príklad: stačí mať jednu blonďavú vedkyňu, ktorá ho opantá a jeho činy sa postupne menia a nahodí aj iný výraz tváre ako neuveriteľnú naštvanosť. Jeho život však nie je ľahký: každý by ho len zneužil (aj jeho denník), preto sa nemožno čudovať, že sa mláti hlava-nehlava na Zemi už toľké roky. Scenár však kombinuje najmä tuctové bitky o denník či monštrum, nič viac ku šťastiu nepotrebuje.

Ja, Frankenstein Ja, Frankenstein

Netreba sa diviť: do stopáže sa dostalo relatívne veľa akcie a nevyzerá slabo. Za 65 miliónov dolárov sa dočkáme niekoľkých masových bitiek gargojlov a démonov, každá exekúcia je výborne zobrazená modrým lúčom (padlých prisluchovačov archanjela) alebo oranžovou guľou smerujúcou do pekla. Je to vizuálna pastva a skupinové bitky vyzerajú ešte lepšie, keď začne lietať kamera a nestačíte rátať šíky armád. Akurát bitky jeden na jedného, prípadne scény v tmavých halách sú len výplňou času.

Démoni nie sú až takí zaujímaví, ale rád gargojlov má čosi do seba. Majú prepracované výrazy tvárí, transformáciu zo sochy do akčných náletov či ľudskej podoby, toto je dobrý nápad z predlohy, ktorý sa nestratil. Démoni pripomínajú skôr upírov z Underworldu, ešte je tu aj Bill Nighy v podobnej roli. Ale hoci predloha neoslní, nie je to strata času: Frankensteinova línia, dve armády, súčasný konflikt, všetko dáva vo svojej podobe zmysel a viete, čo sa deje.

Ja, Frankenstein Ja, Frankenstein

Akurát mám pocit, že tvorcovia sa príliš inšpirovali Matrixom (pravda, ubehlo od neho len 15 rokov) a pchajú sem veľa prvkov. Niektoré vidíte v bitkách, iné v dialógoch („dnes to skončí“), ešte aj banda záporákov v čiernych oblekoch či hala mŕtvych diel v šíkoch vám evokuje kultový hit z roka 1999. Je to škoda, lebo inak sa film snaží urputne odlíšiť od všetkého ostatného (aj toho Underworldu) a byť samostatnou kapitolou týchto akcií s bizarnými námetmi a stredným rozpočtom. Napíšem to inak – nie je to ťažkopádny blockbuster ako Underworld 3, 4 alebo Ghost Rider 2, ale stráviteľnejšie kino.

Aaron Eckhart sa do tohto projektu zrejme namočil hneď po Temnom rytierovi – pokrivená tvár a cez zuby precedené hlášky mu idú celkom solídne. Bill Nighy si vychutnáva štandardnú rolu záporáka a len Yvonne Strahovski zaujme v ženskej roli, lebo je príliš neopozeraná. Znalci nájdu aj Mirandu Otto z Pána prsteňov či Jai Courtneyho (Smrtonosná pasca 5), ale nie sú nič extra.

Ja, Frankenstein je pozerateľné januárové kino, netreba čakať to najhoršie, ale ľahkú komiksovú akciu. Dokonca potešilo aj solídne 3D, ktoré dalo filmu slušný vizuál a bonusom sú vokály Lisy Gerrard. Ako sa sem dostala, netuším, ale jej talent je nesporný aj v tomto kúsku.

I, Frankenstein (USA/Austrália, 2014, 92 min.)
Réžia: Stuart Beattie. Scenár: Kevin Grevioux, Stuart Beattie. Hrajú: Aaron Eckhart, Bill Nighy, Miranda Otto

autor Michal Korec 30.1.2014