ANGELIKA

ANGELIKA

5.0

Dcéra chudobného šľachtica Angelika de Sancé de Monteloup vyrastá na francúzskom vidieku počas zložitej vlády Ľudovíta štrnásteho, Kráľa slnko. Aby pomohla svojej rodine, prijme návrh na sobáš vojvodu Joffreyho de Peyrac, ktorý je od nej výrazne starší. Napriek Angelinkinmu počiatočnému opovrhnutiu k sebe manželia postupne pociťujú túžbu. Avšak kvôli temnej konšpirácii proti kráľovi sa dáma de Monteloup ocitá uprostred rozsiahlych intríg a jej život ohrozujú tajní nepriatelia. Iba ona dokáže zachrániť Joffreyho obvineného zo zrady.

Filmová adaptácia knižnej série Angelika, markíza anjelov z roku 1964 bola obľúbeným doplnkom televízneho vysielania v Sovietskom zväze. Mnohí starší diváci dodnes pociťujú k postave nostalgické spomienky a sú to najskôr oni, ktorí budú zvedaví na súčasnú verziu v podaní Ariela Zeitouna – ten ju poňal ako sociálne uvedomelú historickú drámu. „V prvom rade som objavil témy, ktoré sú moderné – napríklad miesto ženy v spoločnosti, alebo generačný rozdiel v milostnom vzťahu,“ povedal pre Kinemu tvorca tuniského pôvodu.

Angelika Angelika

Možno hlavným problémom filmu je práve jeho nesprávny prístup. Knižná predloha z pera manželskej dvojice Golonovcov je vzorom ľahšieho žánru – dobrodružným románom so ženským Tintinom 17.storočia, kde hlavná hrdinka čelí neustále novým nebezpečným situáciám a rovnako dynamicky strieda postele milostných partnerov. Čitateľov si našla skôr kvôli prekvapivému deju, ako hlbokej dobovej reflexii. Len pre ilustráciu uvádzam, čo všetko pre ňu spisovatelia uvarili počas 14 dielov: vydali ju proti jej vôli, žila v utajení s parížskymi žobrákmi, potom sa stala markízou, zaplietla sa do niekoľkých konšpirácií, predali ju do otroctva, ocitla sa v háreme, napadla sultána, viedla hugenotské povstanie a skamarátila sa s Indiánmi v Amerike. Zamiloval sa do nej napríklad kráľ otrokov, Ľudovít štrnásty, vlastný bratranec, vodca háremu, aj tajomný kapitán považovaný za piráta. Dá sa toto všetko podať s vážnou tvárou? Ariel Zeitoun sa o to pokúsil.

Nová verzia pôsobí akoby prerobili Indiana Jonesa do drámy o zverstvách nacizmu a nástrahách alkoholizmu. Jednoducho nevyrovnane. Vytvorila sa obrovská priepasť medzi dvomi polovicami Angeliky, kde v prvej hodine sledujeme pomalú a nudnú telenovelu medzi Kráskou a zvieraťom. Do konca filmu sa príbeh našťastie rozbehne vrátane niekoľkých nečakaných zvratov a príjemne nerealistickej akcie – počas zimnej nedele by som si dokonca veselo pustil aj pokračovanie. Vážna atmosféra však Angelike nesedí a tým starším zrejme bude chýbať herečka z pôvodnej série, Michèle Mercierová.

Angelika Angelika

Romantické pasáže otravujú diváka presladenými replikami, bizarnou erotickou scénou, či nefungujúcim napätím medzi hercami. Nie je pritom jasné, koho chce Angelika osloviť. Chýba jej zábavná gýčovosť starej verzie aj dravosť súčasných dobrodružných príbehov. Niekto by čakal, že zmyslom remakeu je nalákať mládež na schnúcu slávu románovej série. Čo však naštve najviac je záver filmu. Diváci sa s hrdinkou rozlúčia v najkritickejšom momente a tvorcovia titulkom oznámia, že skončila prvá časť. V skutočnosti však žiadne pokračovanie neexistuje. A kvôli mizernému zárobku vo Francúzsku je otázne, či vôbec vznikne – podľa režiséra sa čaká na prijatie v Nemecku a Rusku.

Increvable Angélique (Francúzsko, 2014, 113 min.)
Réžia: Ariel Zeitoun. Scenár: Nadia Golon, Philippe Blasband, Ariel Zeïtoun. Hrajú: Nora ARNEZEDER, Gérard LANVIN, Tomer SISLEY, David KROSS

autor Marek Hudec 28.2.2014