10 PRAVIDEL JAK SBALIT HOLKU

10 PRAVIDEL JAK SBALIT HOLKU

6.0

Karel Janák sa vrátil k milostným trampotám a málokto by tipoval, že od čias Snowboarďákov ubehlo už desať rokov. Na pomoc si však berie aj pôvodny taliansky námet a mentora v podaní Miroslava Donutila. V kombinácii so šikovnými mladými hercami a dobrou produkciou to vyšlo celkom dobre.

Marek je zamilovaný až po uši. Zahľadený do krásnej Stephanie sa už nedokáže sústrediť na učenie, čo ho po štyroch rokoch môže poriadne zamrzieť. Ale táto hnedovláska už pomútila hlavu nejednému záujemcovi a on, nádejný astrofyzik, sám cíti, že nemá šancu, kým sa niečo nezmení. A nebude to iba konštelácia planét v slnečnej sústave. Jeho kamoši sa rozhodnú pre zásadový krok: zavolajú na pomoc jeho otca, s ktorým už dlhý čas nie je v kontakte – tatko je totiž vydavateľ kníh o tom ako zbaliť ženu a presne tieto rady by syn potreboval. A tak sa Marek vydá na cestu poznania žien, realizácie svojho ľúbostného sna a začne pravidlá skúšať v praxi.

Desať pravidiel na zbalenie baby má chytľavý námet a našinec si pomyslí, že je logickým vyústením Janákových filmov o nesmelých či osudom skúšaných hrdinov a ich pokusov ako sa dostať k slečne. Po zážitkoch na svahu či rafte ideme do víra veľkomesta, hrdinovia sú starší a zápletka stále jasná. Ba čo viac, aj na súčasné pomery romantických komédií príťažlivá; každý kus, čo sa snaží ísť nad rámec klasickej rovnice a nebodaj taký, čo laškuje s archetypmi v žánri, môže u diváka získať.

Na 10 pravidiel som sa tešil z niekoľkých dôvodov a na prvom mieste nie je základný príbeh, ktorý kombinuje presne to očakávané: nesmelý chlapec, skvelá žena na zamilovanie, partia crazy kamošov. V tomto smere príde ďalšia variácia, no spôsob, akým ju chcú scenáristi riešiť je stále svieži: Miroslav Donutil a jeho 10 pravidiel väčšinu času fungujú. Sami hltáte tipy, bavíte sa od štartu, keď najprv na tabuli a neskôr v teréne aplikuje rady. Spoznať slečnu, nájsť vhodný moment, osloviť, udržať záujem. Donutil s ľahkosťou prechádza do akcie, improvizuje a tlačí na pílu hrdinu. Je vtipný, neprehráva, vhodne zapadol do svojej roly. Navyše nie je viac ako v polovici stopáže.

10 pravidel jak sbalit holku 10 pravidel jak sbalit holku

No o zábavu sa nesnaží iba on a inak je výsledok trošku premenlivý. Celkom poteší trio kamošov, kde Tereza Nvotová zvláda úlohu milej kamarátky i femme fatale, keď treba (a takmer vás nalodí na slepú líniu príbehu), večne zhulený Jan Dolanský seká jeden nepravdepodobný gag za druhým a vyslovene má nezabudnuteľné momenty (príchod Donutila, torta na párty, foto v akcii). A Jakub Prachař sa zase hodí do roly soka a do výbornej campingovej epizódy. Vtedy sa situačná komika (a poctivý tréning) prejavia naplno, ale nemusí to stačiť. Niektoré gagy a situácie nie sú originálne, občas prídu ošúchané.

Mierny zádrhel vidím v motivácii niektorých hrdinov. Ruml je zaláskovaný a jasný, Prachař tiež, no hrdinka Stephanie je v poslednej tretine dosť nerozhodná, čo je zvláštne po uplynulých udalostiach – jasné, scenáristi sem potrebovali prepašovať viaceré momenty a naplniť dve z troch očakávaných klišé, ale na 25-ročnú ženu Stephanie dlho váha a vôbec nie je vysvetlené prečo. To je trošku problém pri napísaní jej charakteru: ostatní majú jasné motívy, no ona ako objekt záujmu len prelietava medzi dvomi nápadníkmi a potrebovali by sme o nej vedieť niečo viac ako iba základný profil.

Nesúvisí to s hereckým výkonom Kristíny Svarinskej. Práve naopak, jej pôvab, nástup na nejednu scénu alebo ladenie do milo nešikovnej slečny vystihuje výborne a takými drobnými epizódkami si vás ľahko získa (hoci niekomu môže séria trapasov pripadať naťahovaná). Kontrast krásna Slovenka – nesmelý Čech je milo politicky nekorektný z nášho pohľadu, ale funguje aj vďaka Rumlovi. V jeho Marekovi sa uvidí nejeden astrofyzik, IT guru alebo každý plachý chlapec, čo sa raz takto poriadne zabuchol a hanbil sa skúsiť s tým niečo urobiť.

Iste, pri súčte všetkých atribútov to vyjde na ľahký nadpriemer vďaka hercom, lebo tu dominujú a aj na pravidlá sa dobre pozerá. Prekvapivo ma na sto percent nedostal soundtrack – občas sa nehodí song do nálady, inokedy vadí prevaha anglických piesní (je ich dosť, podobajú sa, slabá variabilita). No platí, že keď Česi chcú, natočia dobrý žánrový kúsok kinokvality s profesionálnou produkciou.

10 pravidel jak sbalit holku (ČR, 2014, 100 min.)
Réžia: Karel Janák. Scenár: Karel Janák. Hrajú: Matouš Ruml, Miroslav Donutil, Jakub Prahař, Kristína Svarinská, Tereza Nvotová, Jan Dolanský

autor Michal Korec 21.3.2014