JUSTIN BIEBERS BELIEVE

JUSTIN BIEBERS BELIEVE

4.0

Je na Slovensku dopyt po filme s Justinom Bieberom? Súdiac podľa ohlasov zo stránok menších kín ako napríklad v Partizánskom alebo aj väčších krajských mestách aj áno. Takže máme ho tu a teraz sa ukáže, či hlasy volajúce po filme budú ochotné zaplatiť aj vstupenku. A čo vlastne prináša?

V prvom momente je potrebné pripomenúť existenciu iného dokumentu s Bieberom (Never Say Never), pretože tá ovplyvňuje aj štruktúru nového filmu. Na rozdiel od One Directon v septembri minulého roka totiž Believe nepopisuje cestu Justina od prvých pokusov spievať až po koncertnú šnúru, ale sústredí sa iba na časť jeho života – a to titulný album Believe, ktorý vyšiel v júni 2012 a sprievodnú koncertnú šnúru. Ba čo viac, znalci prvého dokumentu si môžu pomyslieť, že Believe pôsobí pomaly ako druhý diel trilógie, pokiaľ by akceptovali fakt, že Never Say Never začal mapovať začiatok kariéry, Believe veľké turné a eventuálne posledný film by kariéru uzavrel. Bolo by to pekné logické vyústenie.

Zapadol by aj do kontextu, lebo Believe citeľne chýba práve to intro; diváci skáču rovno do rozbehnutého vlaku Justinovej kariéry. Typické mapovanie začiatkov tu citeľne chýba, nemá ho čo nahradiť. Tým pádom odpadá aj určitá gradácia filmu. Je to najmä varovanie pre tých, čo prídu do kina ako sprievod a pomyslia si: no konečne sa mi podarí zistiť, čo na tom tá moja dcéra na Bieberovi vidí.

Justin Biebers Believe Justin Biebers Believe

Nuž, veľa toho nebude. Ale John Chu je šikovný remeselník, takže obratne lavíruje medzi dvomi časťami filmu: tým, čo sa deje na stage a tým, čo koncerty predchádza, prípadne pár rozhovorov zo zákulisia. Tie scény z jednotlivých vystúpení vyznievajú parádne, sú zaujímavo zostrihané, atmosféra z nich sála dosť silno a máte pocit, že ste ich súčasťou. Za cenu lístka do kina to nie je márny pohľad, skôr naopak. Justin patrí na pódium a možno budete zúfať, že z filmu nakoniec nevznikol iba pekný prepis veľkého koncertu.

Dianie v pozadí sa sčasti venuje dvom rokom turné a obsahuje pár rozhovorov, ale márne budete hľadať nejaký originálny postreh. Mapovanie koncertnej šnúry funguje, inak veľa nedostanete. Je tu pár príbehov o tom, ako sa chce Justin prebojovať na medzinárodnú scénu a zábery zo zákulisia. Dostanete možnosť vypočuť si názory na hudbu, vzťahy, pozornosť verejnosti, ale je to skôr povinná jazda medzi piesňami. Na interview si pozval John Chu Justinovu mamu, jeho manažéra i mentora a všetci majú svoje názory na súčasnú pop hviezdičku, no zásadné odhalenia vo filme nečakajte.

Nuž, pri mapovaní dvoch rokov šnúry sme asi viac dostať nemohli. Believe posúva svoju hviezdu ďalej v kariére, no veľmi nepohne fanúšikov, ani náhodných návštevníkov predstavenia k väčšej vášni či apatii k titulnému spevákovi. Believe je dobre zostrihaný koncert, no len priemerný dokument, ba čo viac, iba dodatok k prvému filmu, ktorý hľadal pôvod Bieberovej kariéry. Pôsobí neucelene, ale fanúšikov zase poteší, pretože oni najviac ocenia aj tú najmenšiu informáciu, ktorá sa nepovaľuje niekde na webe, ale Justin či jeho priatelia si ju ušetrili až do filmu. A teraz som skutočne zvedavý na slovenskú návštevnosť.

Justin Bieber's Believe (USA, 2013, 92 min.)
Réžia: Jon M. Chu. Scenár: Sarah Landman

autor Michal Korec 11.4.2014