NEPRAVDEPODOBNÁ ROMANCA

NEPRAVDEPODOBNÁ ROMANCA

4.0

Režisér Ivan Vojnár (Lesní chodci, Cesta pustým lesom) každým svojím filmom provokuje - v lepšom prípade pálčivou spoločenskou sondovitosťou, alebo častejšie divákovu trpezlivosť a akceptovateľnosť jeho tvorby. V najnovšej Nepravdepodnej romanci skúma dopad vzťahových kolízií na psychické zdravie mladej Luisy (Berenika Kohoutová).

Spoznávame ju ako mĺkvu novopečenú pacientku psychiatrického ústavu. Krátkymi prestrihmi do jej minulosti sa dozvedáme o príčinách hospitalizácie, ktorým dominuje manželská kríza s mladým Igorom (Patrik Děrgel) - chorobne fixovaným na svoju manželku. Zoznámila sa s ním vo fabrike, kde obaja pracujú, no Luisa si popri robotníčení chce stoj čo stoj splniť svoju túžbu hrať v divadle. Na Igorovi teda ostáva večerné stráženie ich malého syna Dina. Mamina spoznáva v divadle sympatickú, no plachú upratovačku Eriku (Alžběta Pažoutová). Eriku trápia súkromné i personálne problémy v práci, a tak si obe osamelé duše k sebe zákonite nájdu cestu.

Pokiaľ ide o divákovu percepciu, Nepravdepodobná romanca nie je čisto útrpná prehliadka výplodu nezrelého autora. Napokon, Vojnár už prekročil 70-ku, etabloval sa na hranom i dokumentárnom poli. Čiže príbeh nakrútený podľa skutočnosti má v sebe istú pútavosť aj silu, aby diváka motivoval byť v napätí a snažil sa ho viesť k rozuzleniu príčiny Luisinej nahlodanej psychiky. Mimochodom, Berenika Kohoutová zručne vedie svoju Luisu v intenciách jej postavy, dodáva jej šťavnatosť, nevyspytateľnosť, bezpochyby, ako jediná zatraktívňuje samotný film.

Nepravdepodobná romanca Nepravdepodobná romanca

Kameňom úrazu je zúfalá snaha vykresať komplexný psychologický obraz ako spoločenský odraz doby a existencií na jej okraji. Režisér sa ponára (aj ako postava psychiatra vo filme) do takmer katarzného terapeutického blúdenia v tom, čo všetko sa Luise prihodilo, ako by to mohlo spadať do vďačného metafyzického rámca a ako v psychickom tápaní po stabilite nie je sama. Slúži mu na to zanedbaný ošuntelý výzor a rozvážne komentovanie Luisinho príbehu, aby sa jeho "doktor" dostatočne nezdravo upäl na svoju pacientku.

Nepravdepodobná romanca neponúka dostatočne spracovanú látku, pomáha si hlavne "atraktívne ukľudňujúcim" prostredím psychiatrickej liečebne, atraktívne nevzhľadným psychoterapeutom, atraktívne tvárnou Luisou a atraktívne plachou Erikou. Preto sa dá prelúskať príbehom bez nudného vrtenia sa v kinosále, no divák akoby už od polovice filmu tušil, že ono sa to k žiadnemu výraznému príbehovému záveru ba či k nebodaj završujúcemu spoločensky-kritickému posolstvu neposunie.

Ivan Vojnár sa povŕtal v problematike, kde-tu vypichol dôležité dejové a myšlienkové prvky, no snímka ako taká sa rozliala do nesúrodej a diváka akosi naslepo atakujúcej psychologizujúcej koláže.

Nepravděpodobná romance (ČR, 2013, 105 min.)
Réžia: Ivan Vojnár. Scenár: Ivan Vojnár, Jakub Zelníček. Hrajú: Berenika Kohoutová, Alžběta Pažoutová, Ivan Vojnár, Veronika Freimanová, Patrik Děrgel, Igor Orozovič