Kino recenzia > Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

STOROČNÝ STARČEK, KTORÝ VYLIEZOL Z OKNA A ZMIZOL

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - takto znie originálny názov úspešnej švédskej komédie nakrútenej podľa predlohy...

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - takto znie originálny názov úspešnej švédskej komédie nakrútenej podľa predlohy z pera Jonasa Jonassona. Režisér Felix Herngren sa rozhodol sfilmovať príbeh deduška, ktorý sa v deň svojich stých narodenín rozhodne opustiť bezpečné brány domova dôchodcov, kde by mu narodeninová marcipánová torta len zbytočne liezla do zubov.

Vydáva sa na neuveriteľnú cestu plnú náhle nadobudnutého bohatstva, nečakaných mŕtvol, nemotorných gangstrov a novonadobudnutých priateľstiev. Prvý záber na legendárne našuchovacie papuče (vo filme neocikávané) - a divák môže komparatívnou metódou začať sledovať smršť absurdných príhod linúcich sa z úspešného Jonasovho pera.

Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol prináša do kín dobrú náladu v absurdných a príjemne pointovaných situáciách, s ktorými sa ale knižný originál pohral kreatívnejšie. Herngren dostal k dispozícii množstvo dobrých nápadov, spomedzi nich si však pedantne povyberal pre diváka tie najistejšie pre zabezpečenie ľahkej percepcie a dobrej orientácie v deji. Storočný Allan Karlsson (Robert Gustafsson) vystupuje vo väčšine filmu v súčasnom - storočnom - balení, no režisér dáva dostatok priestoru i jeho vývinu od narodenia, cez magickú záľubu vo výbušninách až po hýbanie dejinami v spoločnosti osobností ako Harry S. Truman, generál Franco, Robert Oppenheimer či J.V.Stalin.

Karlssonovi, v historických exkurzoch trochu pripomínajúceho Forresta Gumpa, robia na ceste spoločnosť takisto podarené indivíduá - starší vypelichaný dobrák Julius (Iwar Wiklander) zo zabudnutej vlakovej stanice a nesmelý - takmer všetko vyštudovaný - Benny (David Wiberg). Aby toho nebolo málo, posádku, ktorú prenasleduje prihlúple gangsterské miniosadenstvo s tupým názvom Never Again, sa im po ceste podarí rozšíriť o činorodú Gunillu (Mia Skäringer) a jej domáceho miláčika - slonicu Sonju.

Pre istotu ale Herngren upúšťa od iných fajnových exkurzov do života ďalších zaujímavých postáv v príbehu, pretože kniha im poskytuje dostatok priestoru a svojím formátom aj príjemnejšie a mnohotvárnejšie vstrebávanie deja. Čo je trocha na škodu filmového príbehu, nakoľko sa výbornému popisu Bennyho štúdií, či participácii nemožného brata Alberta Einsteina na významnej návšteve u Kim Ir-Sena, nepodarilo preniknúť aj k divákovi.

Samotný film však prináša príjemnú priamočiaru zábavu v typicky severskom absurdnom duchu. Odkazuje na schopnosť z banálnych životných premís vykresať neobyčajný záver, aby bol divák neustále bombardovaný náložou originálneho humoru pohľadom človeka, ktorého vo svojich sto rokoch prekvapí už len máločo.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Švédsko, 2013 114 min.)
Réžia: Felix Herngren. Scenár: Felix Herngren, Hans Ingemansson. Hrajú: Robert Gustafsson, Iwar Wiklander, David Wiberg

2014-05-1616.5.2014 | Zuzana Ondrišová