KHUMBA

KHUMBA

5.0

Juhoafrický animák sme tu už raz mali – Zambezia sa vlani snažila spojiť Rio i Legendu o lietajúcich strážcoch a na jedno popoludňajšie zhliadnutie celkom fungovala. Dobrý priemer, z béčkových animákov určite patrila k lepším kúskom.

Jedného dňa sa narodí malá zebra Khumba, ktorá nemá pruhy na celom tele: zadnú polovicu má iba bielu. Je to frustrujúci zážitok a ťažko sa jej radí do stáda, lebo je iná. Má síce jednu kamošku, a trápi sa: mama je nevládna (neskôr zomrie), tatko prísny a za hranicou územia číhajú zvieratá, ktoré ich môžu ohroziť. Jedny sa chcú napiť, druhé by radi kšeftovali s vodou a leopard Phango by chcel zebrie mäsko. Khumba narobí v stáde toľko neplechy a túži odísť za čarovným prameňom, aby získal pruhy, až sa jedného dňa vyberie na cestu s novými kamošmi: tými sú ukecaný Bradley a rozvážna Mama V.

Khumba je od tvorcov Zambezie a zdieľa s ňou viaceré vlastnosti. Dej je jednoduchý, hoci do diania sype aj v druhej polovici epizódne postavy. Má prostú ideu, že byť iný nie je zlé, drží sa jej až do konca, hoci miestami ju úplne vypustí a sústredí sa iba na zábavu. Akoby tejto myšlienke podriadil fakt, že keď vloží do diania pitoreskné či bizarné postavičky, idea sa sama potvrdí a divák si ju nájde. Je tu jeden zaujímavý element (čierny orol), ktorý ju mohol rozvinúť, ale neoprie sa do nej poriadne.

Khumba Khumba

Film pripomína návštevu lunaparku – obsahuje veľa atrakcií. Hoci má spočiatku výborný nápad ukázať odlišné zebry a ich charaktery (so solídnou animáciou i mimikou), neskôr naň rezignuje. Putovanie zebier nie je podstatné, čo je pre film skôr plus, inak by nás čakalo ďalšie putovanie zvierat po vzore Dinosaura alebo Doby ľadovej. Na druhej strane ostáva epizódna výplň a tvorcovia urobili z filmu pestré safari: divné podliezavé postavičky, neskôr jedna múdra a jedna papuľnatá, menšia rodinka i pár samotárov. Aj oranžové stádo (s výborným nápadom a povahou), divné hlodavce, spomínaný orol, ovca z opustenej chaty, poľovníci či Phango.

Pre detského diváka je azda dobré, že film obsahuje veľa postavičiek, lebo sa nestihne nudiť a keď sa vo finálnej scéne objavia všetky na jednom mieste, je to satisfakcia za jeho pozornosť. Tvorcovia sa dokážu výborne pohrať s dĺžkou: 82 minút, čo detskému divákovi stačí. Každá postava je iná, väčšina bláznivá, padá, ciká, kecá, búcha, lieta, väčšinou v pohybe. Rodičov zaujme, že Khumba podobne ako iné animáky ostane skôr mierumilovná a farebná, len do finále sa dostalo pár napínavých prvkov, ktoré nemusia úplne vyhovovať škôlkarom. Bolo potrebné naplniť vrcholovú scénu a trošku vystrašiť obecenstvo, kvôli tomu by som odporúčal Khumbu pre deti 6+.

Khumba Khumba

Horšie sa bude Khumba pozerať rodičom a starším divákom, dej je až príliš prostý. Zvieratká putujú. To je všetko. Ostatné epizódy sa hrajú s myšlienkou, či sme v parku alebo divočine, prečo sa iné zvieratká správajú inak, sú len do počtu. Každý si nájde aspoň tri postavy, ktoré mu budú ku koncu prekážať (hlasujem za Bradleyho, podivného zajaca a starú ovcu), sú redundantná výplň. Ich motivácie sú divné, najprv sebecké, potom začnú všetci lobovať za Khumbu a držia mu palce. Asi chcú strhnúť divákov, aby robili to isté.

Na slovenské pomery sme dostali pomerne kvalitný dabing, v kine jeden z najlepších, niektoré postavy majú výborne zvolené hlasy a zapadnú do diania.

Khumba je priemerný animák, ktorý tu a tam ukazuje potenciál (citlivá smrť mamy, futbal v divočine a oranžové stádo), ale väčšinu snahy stiahne tuctovými postavičkami, ktoré sa snažia hrať na istotu. Je to v podstate Zambezia 2 – ak sa vám operenci páčili, zvládnete aj zebry. A naopak.

Khumba (Južná Afrika, 2013, 85 min.)
Réžia: Anthony Silverston. Scenár: Raffaella Delle Donne, Anthony Silverston

autor Michal Korec 6.6.2014