Kino recenzia > Na vine sú hviezdy
Sorry to Bother You
Mary Queen of Scots
The Favourite
The Miseducation of Cameron Post

NA VINE SÚ HVIEZDY

Ak je láska z objektívnych príčin odsúdená na zánik, treba si užiť minimálne to „malé nekonečno“, ktoré ponúka. V zajatí rakovinových symptómov sa o to pokúsia ...

Ak je láska z objektívnych príčin odsúdená na zánik, treba si užiť minimálne to „malé nekonečno“, ktoré ponúka. V zajatí rakovinových symptómov sa o to pokúsia Hazel a Augustus. Tínedžerom síce neprajú hviezdy, dostávajú ale aspoň chvíľkovú šancu prežiť intenzívne to, na hľadanie čoho majú zdraví ľudia celý život.

Josh Boone zostáva „stuck in love“, na pomoc si prizval knižný bestseller, aby podľa predlohy Johna Greena The Fault in Our Stars preniesol na filmové plátna romantickú story s vysokými očakávaniami. Tento režisér má dobré renomé vďaka komediálne dráme Stuck in Love (2012), tentoraz lásku okorenil neprajným onkoprostredím a nezostal Greenovej knižke nič dlžný.

16-ročnej Hazel Grace Lancaster (Shailene Woodley) každú chvíľu hrozí zavodnenie pľúc, všade chodí s hadičkami v nose a príručnou kyslíkovou bombou. Odmieta rodičovskú prehnanú pozitivitu (Laura Dern a Sam Trammell), lakonicky glosuje svoj zdravotný stav i mizivé životné vyhliadky. Na podpornej skupine pacientov s rakovinou stretáva fešáckeho Gusa (Ansel Elgort) s protetickou nohou a odvahou postaviť sa potenciálnemu zabijakovi, aby jeho ignorovaním eliminoval možnosť ničiť mu doterajšiu radosť zo života (metaforická nezapálená cigareta). Hazel prepadáva láske pomaly, pomaličky, ako keď človek zaspáva a odrazu je v nej ponorená úplne celá (zachované knižné slová).

Proces „zaspávania“ ale lemujú horko-vtipné peripetie, ozvláštnené Hazelinou srdcovou knihou, kde sa alegoricky namotáva na príbeh samotárskeho holandského spisovateľa Petra Van Houtena (Willem Dafoe). Tak, ako je jeho kniha neočakávane preťatá náhlym koncom bez predostrenia ďalších následkov, Hazel tuší, že niečo podobné očakáva aj jej životný príbeh. Spolu s Gusom sa ale stávajú nerozlučnou dvojicou, ktorá úsmevne podporuje Gusovho priateľa (Nat Wolff), keď kvôli rakovine príde o zrak.

Americká snímka Na vine sú hviezdy sa, samozrejme, nemôže vyhnúť tematickému klišé, pretože ak sú dvaja zaľúbenci vystavení strašnej chorobe, o to viac im my fandíme, pričom sú, na dôvažok, obklopení výlučne prajnými spoločenskými podmienkami – milujúcou rodinou, profesionálnou lekárskou starostlivosťou a existenčnou stabilitou. To ale neznamená, že sa vo filme nevyskytnú nepredvídateľné citlivé miesta, korunované návštevou u Petra Van Houtena. Vtedy príbeh trošku zastagnuje, najmä v scéne šliapania po schodoch v múzeu Anny Frankovej, kedy Hazelinej dýchavičnosti sekundujú Frankovej slová z denníka a divák dostáva silené citové bombardovanie, aby strašne fandil mŕtvej muzeálnej hrdinke i živej štverajúcej sa pacientke, takže táto scéna neveľmi spadá do doterajšej čiernohumornej filmovej dikcie a Hviezdy mierne kazí.

Vynikajúco sa ale ústredných postáv zhostili Shailene Woodley (prekvapila v Payneho Deťoch mojich s Georgom Clooneym) a uhrančivo charizmatický Ansel Elgort s výborne nedbalým hereckým prejavom. Do ich hereckého koncertu takisto perfektne zapadá utrápená Laura Dern ako Hazelina mama i Nat Wolff, ako príklad chalana sprítomňujúceho bežné tínedžerské problémy, pretože Hazel s Gusom už hrajú nadstavbový mimopubertálny level a pozornosť upriamujú ďalej od klasickej tínedžerskej ohrádky.

Nate Walcott, Mike Mogis – táto dvojica spolupracovala s Joshom Boonem už na Stuck in Love a tentoraz brilantne hudobne podfarbila aj Na vine sú hviezdy. V jemnom gitarovom soundtracku sa príbeh vinie pútavo i hravo zároveň (s úderným švédskym hip-hopom Afasi & Filthy navrch :-)).

O filme píše aj Mišo Korec TU.

The Fault in Our Stars (USA, 2014, 125 min.)
Réžia: Josh Boone. Scenár: Scott Neustadter, Michael H. Weber. Hrajú: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff