VŠETKY CESTY VEDÚ DO HROBU

VŠETKY CESTY VEDÚ DO HROBU

7.0

Vďaka Tedovi sa Seth MacFarlan vrhol na ďalšiu komédiu podľa svojho gusta. Vybral si Divoký Západ, mieša bláznivú paródiu i hrubozrnnú komédiu o chlapíkovi s kopou nečakaných situácií v roku 1882.

Prvá bola potupná a predstavuje nástup na scénu. Prestrelka, v ktorej nevedel poriadne tasiť. A v ten deň dostane košom od Louise, peknej učiteľky. Zahanbený, rozídený, nie príliš bohatý. Nič moc kombinácia pre život na Divokom Západe. Situácia sa zmení, keď sa do mesta dovalí pekná Anna s bratom. On skončí rýchlo v lochu, ale ona má dosť času venovať sa Albertovi, dať mu pár lekcií i elán do života. lebo je tu milión spôsobov ako zomrieť – no ťažšie je nájsť ten jediný ako tu ostať žiť a nestratiť hlavu. Nebude to ľahké, Anna je manželka obávaného banditu a je otázkou času, kedy sa prirúti späť.

Všetky cesty vedú do hrobu budú výbornou komédiou aj pre slovenských divákov, no musia spĺňať veľké množstvo kritérií. Mať napozerané westerny alebo sa orientovať na Divokom Západe. Nemal by im byť cudzí neprístupný humor Prcičiek. Mali by adorovať Seth McFarlanea. To je ťažká trojkombinácia.

Môj tatko by si rád zgustol na westernovej paródií, ale pri pohľade na scény z bordelu by sa dvakrát neradoval. A to neriešime baranie penisy, fekálne narážky a priamy odkaz na legendárny moment z Niečo na tej Mary je. Frekventovanému návštevníkovi kina kombo neprekáža, no spojiť dve cieľové skupiny (westernisti a milovníci hrubozrnných komédií) je veľmi náročné.

Neudržal to v stopercentnej miere ani Seth MacFarlane a odhrýzol si obrovské sústo. Dať dokopy scenár bolo umenie, ale dve tretiny filmu sú súhrou civilných epizód. Seth naplno improvizuje ako ožratý sellák na koni, otravuje bývalu a ukáže bitku v bare. Jarmoky, veselice, všetko premieňa na dobré príležitosti a srandu. Druhá tretina má vtipné scény: tréning streľby, hady, postavenie žien.

Všetky cesty vedú do hrobu Všetky cesty vedú do hrobu

Humor novinky je rozmanitý: v scénach často berie zo situačných gagov, dá prednosť konverzačnému humoru či vtipnému small-talku ako z 21. storočia. Na scénach je priamo vidieť, kedy sa herci pokúsili o improvizáciu a náramne vyšla (dialógy na prvý šup alebo malé poznámky). Nie každý sa zasmeje na všetkom a nie každý sa smeje všade. Línia s majiteľom fúziarne či fungovanie vzťahu naivného Giovanni Ribisiho a prostitútky sú kúzelné. Drobný problém strihu: za hodinu a štvrť sa nedeje veľa, niektoré scény by potrebovali skrátiť.

Finálna tretina si pýta zmenu. Zrazu je vytiahnutý bandita Liam Neeson, začne kafrať Albertovi do idylky. Tento moment musí prísť (Neeson na hodinu zmizne!) a vtedy začnú poriadne gagy. Prídu Indiáni s ťažkým halucinogénnym matrošom (fakt ťažkým, aj na rozpočet filmu), akčné scény (a baranie penisy), aj finálna prestrelka. Je toho zrazu veľa, no výborne to ubieha a zrazu je koniec. V tom momente mi celá línia s Neesonom prišla nevyužitá a príliš veľa času sme trávili obyčajným živôtikom a MacFarlane nevyužil potenciál na silnejšiu typickú westernovú líniu.

Na záver mám dilemu aj okolo jeho obsadenia. Sú scény, kde je výborný, inokedy prekáža a radšej by ste v roli videli niekoho iného. To je kľúčový fakt pre vnímanie filmu: stále je to skôr stand-up komika ako silný herecký výkon a keď začne ešte aj vysvetlovať pointu vtipu, čaro je fuč. Zvyšok obsadenia zapadol výborne: ženičky (najmä Charlize Theron) i páni (Neil Patrick Harris!).

Všetky cesty vedú do hrobu sú zábavný, no nevyrovaný celok. Zvykáte si naň a bavíte sa. Mohol byť o 20 minút kratší a nemiešať toľko druhov humoru, no nebol by autorsky taký silný. Zaujímavý pokus – je azda škoda, že westerny aktuálne nefičia toľko, aby sme sa bavili na ich neprístupnej netradičnej paródii.

A Million Ways to Die in the West (USA, 2014, 116 min.)
Réžia: Seth MacFarlane. Scenár: Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wild. Hrajú: Seth MacFarlane, Charlize Theron, Liam Neeson

autor Michal Korec 13.6.2014