LOFT

LOFT

5.0

Americké prerábky európskych žánrových filmov/seriálov sú dostatočne známe a zatracované. Rakúsky režisér Michael Haneke obsadil komerčné superhviezdy, aby si zahrali rovnaké Funny Games, švédsko-dánsky most vymenili za americko-mexickú hranicu v známom krimipríbehu a čoskoro zatratia svoju národnosť aj francúzske mŕtvoly z Les Révenants.

S rekordnou rýchlosťou však vznikla trojica Loftov, kde sa odohrala tajomná vražda. Skôr, než by sa na nás ale z plagátov usmievali tváre Karla Urbana, či Jamesa Marsdena z rovnomennej americkej verzie, tak sa tuzemské klubové kiná rozhodli s oneskorením premietnuť Loft druhý.

Originál natočil belgický tvorca Erik van Looy, ktorého predchádzajúci triler The Memory of a killer sa stal najúspešnejším domácim filmom. Nasledoval Loft, príbeh o aférkach piatich kamarátov v podkrovnom byte s jednou mŕtvolou. O tom, ako zasiahol publikum, hovorí bleskový vznik holandského remakeu (iba o dva roky neskôr) v podaní režisérky Antoinette Beumer, ktorá je mimochodom sestra herečky Famke Janssen zo série X-Men. Jej pokus má však popri origináli iba minimálny kultúrny význam a prekvapí jedine, ak ho nepoznáte.

Loft neďaleko prístavu navštevuje pätica vydatých mužov, ktorí tu hľadajú oddych od obrúčky. Prinášajú sem širokú škálu partneriek, od ľahkých diev, cez večierkové známosti, až po novonadobudnuté zamilovania. Jedno ráno však prichádzajú do bytu bez toho, aby tušili, že narušili miesto vraždy. K posteli leží pripútaná a nahá zdanlivo neznáma žena s prerezaným zápästím. Skupina čelí vzájomnému podozrievaniu. Kto strávil v lofte predchádzajúcu noc? Ktorý z kamarátov je schopný niečo také vykonať? Ktorý z kamarátov sa prizná prvý?

Loft Loft

Zápletka filmu je založená na nepríjemnej situácii podobnej hre Mestečko Palermo, kde sa päť postáv medzi sebou snaží odhaliť vraha. Nejde o nič výnimočné, stačí si spomenúť na Desať malých černoškov od kráľovnej detektívky, Agathy Christie. Aj tu hlavných hrdinov tvorí skupina grázlov, z ktorých ani jedného by som nepriznal ako kamaráta. Jeden je väčší darebák a úchylák ako druhý.

Témy sexizmu, či morálnosti nevery sú analyzované povrchne, navrhnuté len pre potreby dejových zvratov, tak ako v pôvodnom filme. „Zaujíma ma skôr akcia a aj keď je Loft postavený na dialógoch, odohráva sa vo svete žánrovom – podobnom, aký vytvára Michael Mann,“ priznal Erik van Looy odklon od realizmu. Prehrábavanie sa v milostných prehreškoch hlavných hrdinoch navyše začne byť po čase ubíjajúce. Prvá polovica deja tak nedvihne dostatok adrenalínu – rámcovaná je policajným vyšetrovaním, kde sa únavne zopakujú všetky potrebné informácie. Na druhej strane dvojica záverečných odhalení je pripravená dostatočne bystro a nečakane – vopred ich odhadnúť je náročné a tvorcovia ako správni kúzelníci umiestnili všetky stopy medzi zdanlivo nudné scény.

Loft Loft

Štylisticky hrdinov zaradili do vyššej spoločenskej vrstvy, čím získavajú rozmer znudených zbohatlíčkov, titulný loft pôsobí jemne futuristicky. Príbeh dotvára komorná – takmer klaustrofobická atmosféra niekoľkých interiérov. Štýl strihu sa snaží zdynamizovať prevahu dialógových pasáží - naháňačku áut, alebo krvavú prestrelku budete preto čakať zbytočne.

Zároveň však konečne vznikol európsky film, ktorý môže pritiahnuť aj bežného slovenského diváka zvyknutého na večerné krimi seriály. Stopy sa tu síce neanalyzujú modernou technikou, avšak záhada môže slúžiť ako skvelé východisko polemiky.

Ide o film neveľmi krvavý, ani drastický, celkom striedmy a málo kontroverzný. Pre katolíkov, aj liberálov. Pohladí oko mužské výberom herečiek a ponúkne zadosťučinenie aj paranoidným manželkám. Všeobecnú prístupnosť považujem za pozitívnu. Avšak nevidím dôvod, prečo nemohol distribútor priniesť radšej belgický originál. Hodnotenie 5 hviezdičiek teda berie do úvahy jednak nadpriemerný trilerový zážitok a jednak absolútnu zbytočnosť tohto remakeu.

Loft (Holadnsko, 2010, 108 min.)
Réžia: Antoinette Beumer. Hrajú: Katja Herbers, Barry Atsma, Hadewych Minis

autor Marek Hudec 8.8.2014