V OKU BÚRKY

V OKU BÚRKY

4.0

Partička lovcov tornád vyráža v obrnenom vozidle do ich očí. Dvojica bláznov stvára neuveriteľné kúsky, aby si natočila video na YouTube. Otec so synom čelia obrovskému prírodnému živlu. Mladík ide pomôcť spolužiačke a v opustenej továrni pripravujú jej úlohu. A celú školu čaká absolventská slávnosť, no rýchlosťou 225 a viac km/h sa rúti niečo, čo ju môže prekaziť. I život celého mestečka.

18 rokov po výbornom blockbustri Twister a niekoľkých výskytoch tornád v Emmerichových hitoch Deň po tom a 2012 prišiel Hollywood na opätovnú myšlienku začať loviť tornáda a dostať sa do ich očí znova. Technologické možnosti pokročili, takže víry možno tvoriť pomaly na počkanie, stačí sa zapozerať na horizont a o chvíľu môžu začať ničiť domy, statky, budú lietať strechy i kamióny.

V oku búrky je podozrivo krátky film – 89 minút aj s titulkami slúžilo ako varovanie, že scenáristi sa síce mali popasovať so situáciami, kde by hrdinovia čelili tornádam, no zároveň pri neustálom výskyte odpadá napätie, kedy a kde udrú. Na mestečko sa zosúvajú pravidelne: zľava-sprava, zo severu i juhu. Najprv je iba jedno a príde na chvíľu, potom sa ich objaví viac a našťastie finále graduje vytvorením mohutného víru s úctyhodnou rýchlosťou 450 km/h, ktorá už narobí absolútnu paseku v krajine.

V oku búrky V oku búrky

Situácie, do ktorých sa však hrdinovia dostanú, sú plné klišé. Celá škola v útrobách budovy. Dvojica v opustenej továrni zaseknutá pod trámami. Otec so synom v centre mestečka. Blázni na poli (i keď tí si koledujú o smrť). V oku búrky nemá poriadny scenár, je iba sériou scén, kde striedavo čakáme na to, kedy príde ďalšie tornádo a momentu katastrofy, kedy to na plátne poriadne hučí a máme sa báť o hrdinov. Keď zúri akcia, je to fajn. Ale počúvať poltucet hovorov matky, čo odišla od dcéry na viac ako tri mesiace a stále hovorí, že je v poriadku. Volanie otca na mobil syna, čo nechcú zdvihnúť. Ešte aj nutné zbližovanie dvojice v jame, do ktorej začne stekať voda, uffff, je aj na blockbuster 2014 veľa.

Novým elementom oproti starému Twisterovi má byť aj koncept found footage. Autori sa nám snažia navodiť pocit, že všetko, čo vidíme, je točené týmto štýlom, ale hoci je tu obrnené auto s 24 kamerami, každý druhý herec pobehuje s kamerou či mobilným telefónom, stále je to iba pekná vychytávka pre cca dve tretiny scén – ale zvyšok je aj tak točený klasicky. Na určité pohltenie do deja to stačí, najmä prvé momenty, kedy sa fakt ocitneme vnútri tornáda alebo pár ďalších intenzívnych chvíľ (finále sa celkom podarilo). Ale nie je to dostatočne silný element na príchod do kina – ak nie ste fanúšik found footage a ručne točených videí.

V oku búrky V oku búrky

Herecké obsadenie povolalo skôr hviezdy nižšieho kalibru a opäť iba hlasové rozpoznanie odhalí, že ten tatko pripomínajúci Hugh Jackmana je Richard Armitage alias Thorin z Hobita. Ostatní herci sú povedomí, ale nie zvučných mien – je tu kópia Olivie Wilde, dvaja sympatickí synovia... Dávam malé plus za vnadnú spolužiačku, čo nemusí vážiť 45 kg a do páru sa celkom hodí.

V oku búrky mohol byť dobrý film stredného prúdu. Má pár efektných scén, je tu snaha o vtiahnutie diváka. Ale stroskotáva na chabom scenári a fádnych situáciách, ktoré to napätie nedokážu generovať. Škoda.

Into the Storm (USA, 2014, 89 min.)
Réžia: Steven Quale. Scenár: John Swetnam. Hrajú: Richard Armitage, Sarah Wayne Callies, Matt Walsh

autor Michal Korec 9.8.2014