KÚZLO MESAČNÉHO SVITU

KÚZLO MESAČNÉHO SVITU

7.0

Opäť jeden film, na ktorý stačí ísť nepripravený. Nový Woody Allen. Hrá tam Colin Firth a Emma Stone. Odohráva sa v roku 1928 a spomína sa mágia. Na pozvánku do kina to stačí.

Ortodoxní fanúšikovia Woodyho kupujú lístky, ostatní chcú vedieť viac. Stanley vystupuje po Európe ako čínsky kúzelník a naposledy mal šou v Berlíne, kde ho navštívil priateľ Howard. Údajne narazil na Francúzskej riviére na Američanku Sophie Baker, ktorá dokáže čítať myšlienky a teraz má presvedčiť domácu pani o investícii do nadácie a vydať sa za jej vnuka. Stanley má prísť na podfuk a celé teátro zastaviť, a tak putuje namiesto dovolenky do Provensálska zistiť, čo je mladá slečna zač.

Najnovší Woody má pôsobivé už intro, kedy nás zavedie do dobového Nemecka na kúzelnícku šou okorenenú fantastickými melódiami Stravinskeho či Ravelovho Bolera. Nasleduje odhalenie identity kúzelníka a na scénu prichádza klasicky úsečný Colin Firth v jednej zo svojich výborne pripravených rolí. Jeho Stanley asi neprekvapí vlastných fanúšikov, ale do Allenovej novinky sa hodí fantasticky.

Okúzľujúca Emma Stone nastúpi na scénu po 16 minútach a diváci sú dlho pripravovaní na jej entré. Z popisu jej schopností sa pripravíte na nevídanú ženu a zrazu príde okúzľujúca zrzka s osobitým hereckým prejavom. Áno, Emma Stone je tu fantastická, jej gestá, mimika, hlas a vloženie sa do roly fungujú. Podobne ako Firth sa do roličky hodí a celý ansámbl hrá výborne.

Kúzlo mesačného svitu Kúzlo mesačného svitu

Za účasti tohto hereckého koncertu sa odohráva niekoľko interesantných línií. V prvom rade hra na odhaľovanie kúziel – nedočkavo hltáte každý ďalši Sophiin trik a nechávate sa zmiasť ako Stanley, aby ste mohli do konca filmu tipovať, ako to robí, čo sa na plátne deje. Woody si strihol v tomto smere dobrý tajnostkársky film a jeho pointa príde v správnom čase.

Ešte viac ako na kúzla sa môžete tešiť na výborne napísané dialógy a vykresľovanie vzťahov. Dlhé dialógy vedené na Francúzskej riviére prednášajú Colin Firth i Emma Stone s ľahkosťou, z Riviéry sála dobrá atmosféra a v polovici filmu sa nebudete vedieť rozhodnúť, či má väčšie kúzlo odhaľovanie trikov alebo jednotlivé momenty, ktoré zažívajú Stanley alebo Sofia. Že život na Riviére je krásny, to vieme aj z iných filmov, no čaro niektorých okamihov má ešte väčšiu váhu.

Posledná tretina trošku uberie z tempa a film sa začne pomyselne nakláňať na dve misky váh. Nie je jasné, ako skončí (ako komu), ostávajú otvorené viaceré možnosti a sám som si nebol istý, či je lepšie priať Stanleymu jeden alebo druhý koniec. Tá nerozhodnosť sa presúva do dlhých scén, ale minimálne jedna je fantastická (dialóg s tetou pri kartách) a ostatné ešte zdržujú diváka pred potrebným koncom.

Nová Allenovka sa mi páči aj vďaka vzácnej náture, že nechce byť klasicky romantická a aj srdcom zlomení diváci môžu dúfať v hocijaký koniec hrdinu až do poslednej chvíle. Woody Allen tentoraz neprispieva do filmografie razantným kúskom ako pri Jasmíniných slziach, ktoré si pamätáme aj rok po premiére, ale na neskoré leto núka pekný výlet do Provensálska.

Magic in the Moonlight (USA, 2014, 97 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Hrajú: Colin Firth, Antonia Clarke, Natasha Andrews, Emma Stone

autor Michal Korec 15.8.2014