Kino recenzia > Traja bratia
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

TRAJA BRATIA

Myšlienka prepojiť trojicu klasických rozprávok s ústredným súrodeneckým triom bratov a vykonštruovať nápad v operetnom prevedení sa českému režisérovi Janovi Svěrákovi nesmierne

Myšlienka prepojiť trojicu klasických rozprávok s ústredným súrodeneckým triom bratov a vykonštruovať nápad v operetnom prevedení sa českému režisérovi Janovi Svěrákovi nesmierne vydaril. So svojím otcom Zdeňkom predstavili ojedinelý spôsob komunikácie s maloletým divákom, pričom sa od snímky Traja bratia nepodarí odtrhnúť zrak ani jeho dospelému rodičovi. S použitím nápaditých piesní Jaroslava Uhlířa a hudby filmovej skladateľskej legendy Michala Novinskeho uzrelo svetlo sveta milé a sebavedomé dielko s krásnou scenériou, uhrančivými hereckými prejavmi a skvelo prepracovanými postavami nielen humanoidného pôvodu.

Na statku vyrastajú traja pracovití bratia – Pepa (Vojtěch Dyk), Jan (Tomáš Klus) a Matěj (Zdeněk Piškula). Každý z nich oplýva určitými typickými vlastnosťami, ktoré sa postupom príbehu úsmevne úročia. V prvej rozprávke o Šípkovej Ruženke s väčšinovým hovoreným slovom sa Jan úspešne popasuje s ostrým tŕním. Druhá o Červenej Čiapočke i následne tá O dvanástich mesiačikoch sa predstavujú výsostne v spievanej podobe s hravo frázovanými a nádherne detsky jednoduchými textami, kde si aj dospelý divák uvedomí, ako je treba presne utrafiť hranicu medzi ešte infantilizujúcou štylizáciou a už nudiacou áriovou sofistikovanosťou.

Podobne ako v Kuky sa vracia veľký komunikačný podiel majú príroda a jej predstavitelia. Ľudské postavy nemajú problém bežne sa dorozumieť s holubom, vlkom či srnkami. Podobne ako v prípade postáv sa aj po formálnej naratívnej stránke stierajú hranice medzi hovorenými a spievanými pasážami. Najdôležitejšou známkou bravúrnej práce s textom a hudbou je plynulý prechod od slov k melódii prebiehajúci takmer bez povšimnutia divákom.

Všetko na seba nenásilne nadväzuje a dodáva jednotlivým príbehom zvláštny emotívny náboj. Zdeněk Svěrák sa dokonalo vysporiadal aj s používaním láskavých humorných glos, či už v podobe jeho postavy rozprávača, alebo pri vkladaní vtipných poznámok do úst rozprávkových postáv. Konečne sa k slovu hodnému svojho komediálneho renomé dostal aj Jiří Lábus ako odpudivá „bába z bažin“, aby úkladne maril rodiacu sa lásku.

Česká rozprávka Traja bratia dáva priestor množstvu legendárnych hereckých osobností (Kaiser, Polívka, Chýlková, Norisová, Matásek, Vladyka, Čvančarová, Rottrová, Černocká, Bittová). Žiadna z nich nie je do filmu dosadená len kvôli zvučnému menu, ale aj postavy, ktoré stvárňujú, majú i v čo i len najmenších štekoch hlavu a pätu a prízvukujú svoju opodstatnenosť pri výstavbe príbehu.

Tvorcom filmu ide o detskú divácku dušu, ktorá sa stráca v priehrští vyleštených modrých mimozemšťanov, prepracovaných animovaných vizualizácií a chipmunkovských personifikácií. Vitajte vo svete čistých detských emócií, úsmevných piesní, dobrej nálady a jedinečnej možnosti, ako svojej ratolesti ukázať, že dobro dokáže stále pútavo víťaziť nad zlom aj v takej rozprávkovej klasike, akou Červená Čiapočka, 12 mesiačikov či Šípková Ruženka dnes bezpochyby sú. A vidno, že v rukách otca a syna Svěrákovcov sa predmetná téma doslova premenila na filmové zlato. Jediné úskalie spočíva v neustálom pospevovaní si úryvkov piesní dávno po opustení kinosály :).

Tři bratři (ČR/Dánsko, 2014, 90 min.)
Réžia: Jan Svěrák. Scenár: Zdeněk Svěrák. Hrajú: Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula, Jiří Lábus, Zuzana Norisová, David Matásek, Ivana Chýlková, Oldřich Kaiser, Miroslav Táborský

2014-08-2323.8.2014 | Zuzana Ondrišová