VŠIVÁCI

VŠIVÁCI

4.0

Český režisér Roman Kašparovský si do svojho filmového debutu prilákal množstvo zvučných hereckých mien. Jeho Všiváci demonštrujú snahu o dramatický žáner s jemnými odtienkami humoru a irónie. Snímka o „všivavých hlavách“ nielen detí, ale hlavne dospelých, rozpráva príbeh dvoch bratov, ktorí vedú rozdielne životy vďaka spoločnej žene snov.

Richardovi (Oldřich Vetchý) a Mikulášovi (Jiří Langmajer) sa v detstve zavšivili vlasy a v dospelosti stále nachádzajú obrazné hnidy svojich osudov. Mikuláš sa stal úspešným neurochirurgom mstiacim sa opačnému pohlaviu, Richard po misii v Afganistane stráca manželku a ako nie príliš pracujúci a vzorný otec sa stará o dve dcéry. Nenápadným putom ich spája matka (Iva Janžurová) žijúca v Richardovej domácnosti a snaží sa držať túto impulzívnu postavu nohami na zemi. Naproti nemu Mikuláš obýva pekný, no pustý byt, neustále podlieha opileckým chúťkam a vnadám kolegovej manželky Alice (Tatiana Wilhelmová). Jej muž Radek (Marek Taclík) tiež nie je žiadny svätuškár a veselo obrába sestričky v nemocnici.

Do životných línií oboch bratov opakovane zasahujú dlhé flashbacky vysvetľujúce dopad dôležitých životných skúseností na ich aktuálny osobnostný profil. Mikulášovi ukazuje slasti roztopašného doktorského života kolega Radek. Takisto má aj Richard svojho projektanta lepšej budúcnosti – parťák z Afganistanu Olda (Ondřej Malý) sa mu snaží načrtnúť, ako sa zbaviť nekonečných dlhov.

Všiváci Všiváci

Do úmoru nás ale Kašparovský konfrontuje s „anjelskými“ scénami z adolescentného obdobia Rikiho a Mikiho, keď sa obaja uchádzali o éterickú Simonku (Andrea Kerestešová). Nehovoriac o samostatných súbežných osudoch Richardovej dospievajúcej dcéry Rózy (Tereza Voříšková) či pofidérnej zlodejskej dvojice ďalších bratov Emana (Kryštof Hádek) a Vencu (Jiří Mádl). Do toho narýchlo rozohral herecké party pre Sabinu Remundovú a Radka Brunu ako flashbackových rodičov hlavných postáv.

Režisér a scenárista v jednej osobe si pobral na plecia priveľa osudovosti v exponovaných dejových linkách jednotlivých postáv. Tých je vo filme takisto neúrekom a krkolomne sa ich autor snaží prepojiť do jednotného príbehového celku. Efektné akčné scény prestriedajú trpké situačné rozpravy, Kašparovský nezabúda ani na šteklivé sexy momenty a postupné dejové prepájanie životov postáv. Tento prienik vyznieva veľmi samoúčelne a násilne v snahe zvýšiť atraktivitu a efekt prekvapenia. Jednostaj odkazuje na primárnosť Richardovho a Mikulášovho príbehu, no divákovu pozornosť neustále narúšajú vedľajšie linky rozvetveného deja.

Všiváci Všiváci

Vo Všivákoch samotná prezentácia odvšivujúcich momentov poukazuje len veľmi vzdialene na to, aký význam by neustály boj proti vlasovým parazitom mal niesť a divák tápe, akú žánrovú či mementotvornú myšlienku vlastne režisér v snímke predostiera. Jednoznačne na drámu plytkú, na akčný film predramatizovanú, na komédiu neinvenčne vážnu a pre psychologickú hĺbku príliš viazanú na vizuálnu atraktívnosť.

Všiváci (ČR, 2014)
Réžia: Roman Kašparovský. Scenár: Roman Kašparovský. Hrajú: Ondřej Vetchý, Jiří Langmajer, Iva Janžurová, Tereza Voříšková, Jiří Mádl, Kryštof Hádek, Ondřej Malý, Tatiana Vilhelmová

autor Zuzana Ondrišová 29.9.2014