Kino recenzia > Láska na vlásku
Wonder
The Disaster Artist
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles

LÁSKA NA VLÁSKU

„Mami, ja chcem kakať...“ Nebol to výslovný nesúhlas s premietanou rozprávkou, peristaltike rozkázať nejde, predsa odozva aj ostatných detí v kine značila, že Láske na vlásku (2014) dominovala ...

„Mami, ja chcem kakať...“ Nebol to výslovný nesúhlas s premietanou rozprávkou, peristaltike rozkázať nejde, predsa odozva aj ostatných detí v kine značila, že Láske na vlásku dominovala rozvláčnosť a príbehové klišé nudilo celé publikum. Mariana Čengelová-Solčanská sa po Legende o lietajúcom CypriánoviMiluj ma alebo odíď pustila na tenký rozprávkový ľad slovenskej kinematografie.

V túžbe zosnovať klasický detsky jednoduchý scenár obohatila naše kiná o nezáživnú rozprávku, pričom bez invencie preberá zápletku z Twainovho Princa a žobráka. Princa Mateja (Samuel Spišák) na hrade strážia ako oko v hlave, aby sa mu nič zlé nestalo. Cíti sa ako väzeň a chce zažiť hocičo mimo hradné múry. Kvôli vojenskému konfliktu sa mu otec (Tomáš Hanák) snaží nanútiť za ženu princeznú Beatrix (Celeste Buckingham). Kováčov syn Tomáš (Samuel Spišák) zasa odmieta sympatie tichej Hany (Judit Bárdos) a túži spoznať princeznú a odlišný svet od dedinskej driny. Keďže sú obaja navlas rovnakí, osud im dopraje rutinnú výmenu, aby si každý z nich vyskúšal žiť podľa svojich predstáv.

Režisérka postupuje podľa vlastného scenára, veľkou vizuálnou devízou je pre neho slovenská príroda, no predsa poukazuje na svoje slabé miesta najmä pri príbehovej štruktúre a možnostiach ozvláštniť dialógy o nenútený sitkomový prejav. Celá tá siahodlhá rozprávkovo čarovná krása sa topí v nasilu štylizovaných žánrových obrazoch, výdatne ju dopĺňajú svojské postavy vydriduchov, komediantov i oddaného chudobného ľudu. Spišák v dvojrole poletuje ako futbalová lopta hore-dolu po ihrisku filmovej rozprávky, no ani jeho ležérne herectvo nedokáže zachrániť riedky dej a nepútavo stvárnené kladné či záporné charaktery.

Slovenský divák nechtiac velebí rozprávkový počin kvôli jeho ojedinelosti v našich končinách. Akoby stačilo hocičo vyprodukovať, nech to ale rýchlo nadobudne úctyhodný status filmu, vďaka ktorému autori vynaložili obrovské úsilie dopraviť výsledok do kín. Bohužiaľ, v nich čaká na diváka bolestne málo kreativity a zabehané koľaje rozprávkových zvratov. Zloduchovia kujú nekalé plány (Tomáš Matonoha, Gabriela Dolná), slobodné slečny nevinne klopia oči a múdre rodičovské rady znejú jedným uchom dnu, druhým von.

Etablované herecké mená robia, čo v rámci svojich fádnych postáv môžu (Hanák, Čálik, Bahúl, Matonoha), samotný Spišák si nadmerne naložené bremeno dvojroly nebojácne užíva, no v očakávanom hereckom debute speváčky Celeste Buckingham (mimochodom, veľmi topornom a nevierohodnom s minimálnym množstvom replík) v žiadnom prípade nevidno vychádzajúcu hviezdu, skôr hlúpy marketingový ťah, ako všemožne nalákať mladé ročníky do kín a vidieť svoju „celebritu“ na veľkom plátne.

Láska na vlásku (SR, 2014, 114 min.)
Réžia: Mariana Čengel Solčanská. Scenár: Mariana Čengel Solčanská. Hrajú: Celeste Buckingham, Samuel Spišák, Tomáš Hanák, Tomáš Matonoha, Judit Bárdos, Mlan Bahúl, Aniko Varga, Atila Mokos, Jakub Rybárik

2014-10-1010.10.2014 | Zuzana Ondrišová

Rozprávka/Rodinný
97 min