HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 1. ČASŤ

HRY O ŽIVOT: DROZDAJKA – 1. ČASŤ

7.0

Tretí film série Hier o život kladie esenciálnu otázku pre fanúšikov knihy i neznalcov: ako môže vyznieť film bez hier, adrenalínovej hodinky v aréne? Vystačí si s rastúcim odporom proti Sídlu?

Prvá časť Drozdajky nadväzuje na koniec Skúšky ohňom. Katniss sa ocitne v Districte 13, ktorý leží v podzemí, má vlastnú prezidentku a očividne sú tu viacerí oboznámení s jej úlohou zo 75. hier. Radi by ju využili ako symbol na štart revolúcie, ku ktorej treba všetky dištrikty a spoločný útok. Lenže Katniss ťaží fakt, že milovaný Peeta je v Sídle a využívajú ho na potláčanie propagandy nádeje na zmenu. Ani pohľad na zdecimovaný District 12 jej nepridá na pokoji. Lenže toto je jediná šanca na vyvolanie nepokojov a ďalších 75 rokov nemusí prísť. A Katniss Everdeen má byť hýbateľom zmeny.

Nebudem vás dlho napínať a píšem to na rovinu: Drozdajka 1 je úplne iný film v celej sérii. Zabudnite na tradičné delenie minulých filmov, prepájanie politických pletiek, bizarných hier a akčné zápolenie. Tretí film v kontexte série vynecháva hry a musí si vystačiť s občianskymi témami. Je tu však priestor pre kopu iných prvkov, len sa treba inak naladiť. Nečakajte veľa akčných scén, lebo s výnimkou pár akcií v teréne a iných dištriktov sa tu veľa treskúcej akcie nedeje. Sem-tam niečo vybuchne a na plátne to super vyzerá, ale časť akcie ste videli v traileri – a jadro Drozdajky sa skrýva niekde inde.

Je tu väčší priestor pre drámu a osobnú dilemu Katniss. Niežeby ich doteraz nemala a rozhodnutia boli ľahké, no teraz síce môže tráviť čas s mamou i sestrou, ale vlastná túžba postaviť sa Sídlu sa nerodí hneď. Pocit zrady (nie všetci z arény boli zachránení), snaha o využitie (prečo má byť na čele rebélie) a bolesť zo zničenia domova (hoci District 12 za veľa nestál) prevažujú odhodlanie konať. Navyše jej srdce je rozorvané, lebo Peeta je preč a Gale je síce po ruke, ale... Necíti sa dostatočne naplnená a city len tak ľahko nezmení. Najmä keď Peeta v telke vyzýva Katniss, aby prestala bojovať.

Hry o život: Drozdajka – 1. časť Hry o život: Drozdajka – 1. časť

A konečne sa nám rysuje priestor pre milostný trojuholník a prejavy, hoci teraz má prednosť Gale, súputník z lovu v prírode a teraz spoločník v podzemí. Nekoná sa síce deľba na Tím Peeta a Tím Gale, ale karta sa obrátila a čas na trávenie s Galeom má zrazu inú hodnotu. Autori pracujú s citmi opatrne, no majú zaujímavé pointy vo vzťahu Katniss a Galea. Romantika sa nezvrhne romantika na selanku či naťahovaný Súmrak a je fajn vidieť, že cca 20-ročná Katniss má silné citové momenty.

V deji sa musí naplno prejaviť rastúci odpor proti Sídlu, výlety do iných dištriktov, získ spojencov, vzdor represiám a na prvom mieste je ukážka iných zbraní: médií a propagandy. Hry o život sa zmenili na Hru o moc nad verejnou mienkou, nad zmýšľanie občanov v snahe naplniť vyšší cieľ (brániť Sídlo alebo sa mu postaviť). Film nepotrebuje toľko zbraní, ani vystrelených rakiet, keď tvorí napätie cez vysielanie Peeta so Caesarom alebo doluje z divákov city v momente, keď sa Katniss prechádza po zbombardovaných oblastiach. Ronia sa tu slzy beznádeje častejšie ako za padlých v aréne, lebo Hry sa dostali z uzavretého miesta do otvoreného sveta, kde sa bojuje o existenciu. Nie je to ľahké, ani optimistické sledovanie a ešte viac sa zvýrazňuje depresia Panemu s malými iskierkami nádeje.

Herci sú výborní a vďaka prešaltovaniu na maximálnu drámu vynikne Jennifer Lawrence s veľkými dilemami, ale aj všetci herci v menších roličkách, kde treba kričať či prednášať osudové dialógy. Prím hrá Donald Sutherland, ale pribudla veľmi solídna Julianne Moore a Philip Seymour Hoffman je silný.

Najnižšie hodnotenie v sérii si Drozdajka 1 odnáša kvôli vytrhnutiu z kontextu. Nie je to epizóda ako Skúška ohňom, ktorá má síce otvorený koniec, ale obstojí aj samostatne. Drozdajka 1 ide z otvoreného konca do otvoreného konca a je iba fragmentom v sérii. Posledných 10 minút tipnete tri miesta, kedy môže skončiť a rok ideme čakať na finále. Stále silná séria pre kino, ale táto deľba je trošku škodlivá.

The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (USA, 2014, 123 min.)
Réžia: Francis Lawrence. Scenár: Peter Craig, Danny Strong. Hrajú: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore

autor Michal Korec 20.11.2014