Kino recenzia > Dead Snow: Červený vs. Mŕtvy
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

DEAD SNOW: ČERVENÝ VS. MŔTVY

Nórsko-islandská komédia Tommyho Wirkolu Dead Snow: Červený vs. Mŕtvy (2014) dejovo nadväzuje na jednotku Mŕtveho snehu z roku 2009. Úbohý Martin uteká s odrezanou rukou zasneženou krajinou ...

Nórsko-islandská komédia Tommyho Wirkolu Dead Snow: Červený vs. Mŕtvy dejovo nadväzuje na jednotku Mŕtveho snehu z roku 2009. Úbohý Martin uteká s odrezanou rukou zasneženou krajinou pred nacistickými zombíkmi. S partičkou kamarádov rozpútali v Død snø pekelnú naháňačku s oživenou fašistickou jednotkou veliteľa Herzoga kvôli ukrytému zlatu. Omylom v masakri zavraždil svoju lásku a teraz musí čeliť novej neposlušnej ruke, obvineniu z vraždy a hromadnému náboru Herzogových prívržencov s americkou trojicou „zabijáckeho“ zombie týmu.

Dvojica Mŕtveho snehu unikla vhodeniu do vreca plného hororovo-komediálnych patvarov. Našťastie vznikla pozerateľná a nápaditá paródia hoci aj s použitím „materiálu“ druhej svetovej vojny. Podobne ako v Øvredalových Lovcov trolov sa v oboch Død snø Wirkola vyhral v únikových manévroch pred fantaskným zlom a praktikách boja. Samotárskeho trolieho experta tu máme ale v podobe extatických nadšencov zombie problematiky. Oproti jednotke Wirkola scenáristicky dupol na plyn a ponúkol viac než pojašenú vyvražďovačku bez zdôvodňujúcich pasáží.

Za scenáristickej pomoci Stiga Frode Henriksena a Vegara Hoela Wirkola rozvíja príčiny „usídlenia“ Nemcov počas vojny a ponúka originálne riešenia v boji so zombíkmi. Plynutie deja nenecháva len v naháňačkových intenciách, ale okoreňuje krviprelievanie a nekonečné „črevné ťahanice“ o ekvivalentnú armádu, schopnú poraziť Herzogovu jednotku smrti. Zombíci sa donekonečna oživujú, rozmnožujú a zombie squad má čo robiť, aby sa s Martinom a prihriatym dozorcom múzea druhej svetovej vojny presekali hordou nenažraných zabijakov. Priebežný stav akcie kontroluje miestna polícia, horlivo sledujúca Martinove kroky, aby rozvírila miestne stojaté vody kriminality.

Samotní scenáristi prispeli v komédii svojím hereckým podielom – Vegar Hoel sa zhostil hlavnej postavy Martina, druhého v jednotke radovo skántrili, no v Død snø 2 už Stig Frode Henriksen láka armádu nemŕtvych do zradných nórskych slatín. Vegar Hoel je prakticky počas celého filmu zaliaty krvou (až na úvodnú nemocničnú scénu), v scenári autori zhodne nešetria deti, ženy na materskej, dôchodcov či invalidov. Trošku pritiahnuto za vlasy môže pripadať prekvapujúci nápad, ako vyriešiť kvantitatívnu prevahu nepriateľov, v konečnom dôsledku ale práve on pomáha pri efektnej finálnej masakrujúcej akcii.

Død Snø 2 (Island/Nórsko, 2014, 100 min.)
Réžia: Tommy Wirkola. Scenár: Tommy Wirkola, Stig Frode Henriksen, Vegar Hoek. Hrajú: Vegar Hoel, Stig Frode Henriksen, Martin Starr, Ørjan Gamst, Ingrid Haas, Jocelyn DeBoer

2015-02-2222.2.2015 | Zuzana Ondrišová