GHOUL

GHOUL

3.0

Väčšinou krajín už footageovský ošiaľ (alebo - síce by som ti mohol pomôcť, ale radšej ťa budem nakrúcať) prebehol, český režisér Petr Jákl ml. sa po veľmi efektnom, no príbehovo prázdnom Kajínkovi (2010) otriasol a predhodil divákom svoj príspevok k tejto žánrovej mase. V Ghoulovi (2015) prichádza s problematikou kanibalizmu na Ukrajine v 30. rokoch minulého storočia a špiritisticky pátra po duchovi reálnej postavy z tamojších dejín.

Odpozerajúc z kopy podobných snímok aj Jákl so scenáristom Bokom dovedú trojicu mladých Amíkov do temnej atmosféry zapadnutej dediny. V Jabločnom sa narodil sériový vrah Čikatilo, konzument 53-och tiel obetí svojej sexuálnej zvrátenosti. Samozrejme, Ethan (Jeremy Isabella), Ryan (Paul S. Tracey) a Jenny (Jennifer Armour) si z desivých spomienok robia prdel, točia ostošesť na niekoľko kamier a tešia sa na rozhovor s miestnym zjavom Borisom. Čikatilov prístrešok v lesoch dodáva filmu ten správny hororový šmrnc. So sprievodcom, miestnou tlmočníčkou (Alina Golovlyova) a tajomnou jasnovidkou (Debra Garza) sa podujmú stráviť v chalupe nejaký čas.

Ghoul Ghoul

Nejasné okolnosti ich nútia nepohnúť sa z prístrešku hlbšie do lesa a démonický duch sa s nimi riadne zabáva. Postupne všetci zostávajú na hranici príčetnosti, v občasnom prevteľovaní sú schopní desivých činov. Na povrch vyplávajú dávne traumy z ich minulosti (len narýchlo pre efekt, ďalej nich nepitvú), aby sa Čikatilov duch zmocnil nadvlády nad ich sprvu pochybujúcim strachom z neznámeho.

V hororovej odnoži footage Jákl neprináša nič nové pod slnkom: v kamerách obrazy naberajú strašidelný výzor a neodmysliteľné realistické snímanie opäť zahltí diváka roztraseným štýlom, kde sa každú chvíľu môže zjaviť hoc aj tajomná skrinka na povale alebo iné nápovedné prvky, ktoré vedú Američanov, aby sa uchýlili k duchárskym seansám. O čo viac sa dozvedajú, tým sú zmätenejší a kamera nestálejšia.

Ghoul Ghoul

K postupnej eliminácii postáv podľa správneho očakávania dochádza, no zdĺhavosť pri ich lovení spolu s neustálou plačlivosťou a psychickými rúteniami neprinúti diváka zavŕtať sa hlbšie do atmosféry, pretože všetky takéto situácie už pred Jáklom ponúklo množstvo filmov, čiže nič svetoborné pre nás v nich nie je. Akurát sa trhneme pri niekoľkých silených zvukových efektoch a zaspomíname si na Záhadu Blair Witch vďaka dezorientovaným lesným výbehom.

Ghoul (Česko/Ukrajina, 2015, 91 min.)
Réžia: Petr Jákl. Hrajú: Jennifer Armour, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey, Debra Garza

autor Zuzana Ondrišová 2.3.2015