Kino recenzia > Asterix: sídlo Bohov
Hotel Mumbai
Beautiful Boy
Green Book

ASTERIX: SÍDLO BOHOV

Asterix si už vyskúšal mnoho podôb: klasickú animáciu, hranú verziu a teraz sa dostal k 3G CGI forme. Dôležité zistenie je, že aj po obsahovej stránke ide o jeden z lepších kúskov za posledné...

Asterix si už vyskúšal mnoho podôb: klasickú animáciu, hranú verziu a teraz sa dostal k 3G CGI forme. Dôležité zistenie je, že aj po obsahovej stránke ide o jeden z lepších kúskov za posledné roky.

Stále sme v letopočte 50 rokov pred Kristom a Julius Caesar bojuje proti posledným Galom v malej dedinke, ktorí sa nie a nie vzdať. No Caesar nemá núdzu o nové nápady a miesto boja volí ľstivejšiu taktiku. Okolité lesy chce dať vysekať a postaviť tu obrovské rímske stavby, tzv. Sídlisko bohov. Proti tomuto plánu sa chcú Asterix a Obelix rýchlo postaviť, aby ochránili dedinku a neprišli o obľúbené miesto i koníčky. Aj oni volia iné zbrane a s Rimanmi si nenechajú ujsť novú konfrontáciu.

Za ostatných desať rokov sme videli viacerých Asterixov v animovanej i hranej podobe, no mnohí sa nepozastavujú ani tak nad formou ako obsahom a príbehmi. Sídlo bohov je jeden z najvyrovnanejších celkov a prináša nielen zaujímavý námet, ale aj celkové spracovanie. Boj je podstatný, ale Caesarová lesť má tento raz výbornú podobu: sústredíme sa na formáciu dvoch strán, žiadny Egypt, Vikingovia či iné elementy navyše. Je to návrat k jadru série, výborne spracovaný, s množstvom dobrých nápadov.

Asterix: Sídlo bohov má dobre poskladané prvky. Je tu akcia (pár scén, kde neostanete iba sedieť, aj 3D v nich celkom dobre padne), je tu situačný humor a kopa bláznivých scénok, ktoré ocenia najmä menší diváci. Súčasne sa sem dostali vypointované scény pre staršie deti. Zložitejšie gagy už pochopia plnoletí, ktorí ocenia aj sociálnu satiru Ríma a jeho expanzie, resp. narážok na výstavbu mramorákov, otázku sídlisk, imigrantov a turistov. Autori nasadili rýchle tempo a kadenciu frkov, ktoré deti stihnú vstrebať a môžu osloviť aj dospelých. Hoci detské publikum bude plesať najviac, je to presne film, ktorý zvládajú aj starší diváci a zapamätajú si ho v dobrom.

Pomáha tomu krátka stopáž (85 minút fakt stačí) a dobrá animácia. Spočiatku som jej neveril, niektoré scény sa mi zdali relatívne chudobné, no keď sa ukáže dedinka v plnej paráde alebo začne hroziť stavbami, posunieme sa do ďalších scén a animácia sa dá oceniť. Pomáha si totiž nielen prostrediami, ale aj hrdinovia sú celkovo živší, lepšie sa pohybujú, možnosti ich gestikulácie a mimiky sú vyššie. V spojení s niektorými pútavými lokalitami vyjde animácia veľmi dobre – občas lepšie ako klasická ručná a jednoznačne lepšie oproti hraným hercom, ktorí nedokážu stvárať kúsky ako ich digiverzia.

Filmu však občas kríva tempo, niektoré bláznivé situácie sú skôr do počtu a mohol by byť ešte lepší, ak by sa vzdal ďalších 10 minút. Bol by to málinko radikálny krok, ale 75 minút by akurát celému dielku stačilo vzhľadom na hĺbku zápletky. Dabing je akceptovateľný a film je celkom prístupný pre menších divákov (aj na základnej škole prvého stupňa), takže rodičia môžu pokojne ísť do kina. Tých dobrých Asterixov sme za ostatných 5-10 rokov veľa nemali, preto treba tento väčšmi oceniť.

Astérix: Le domaine des dieux (Francúzsko, 2014, 85 min.)
Réžia: Louis Clichy, Alexandre Astier. Scenár: Alexandre Astier. Hudba: Philippe Rombi.

2015-03-088.3.2015 | Michal Korec