TRI SRDCIA

TRI SRDCIA

7.0

Keď srdce zrádza, zvádza na citové scestie alebo filmový fatalizmus uprostred milostného trojuholníka. Marc (Benoît Poelvoorde) už v živote zmeškal niekoľko vlakov. Tento posledný mu prinesie nečakanú zmenu. Daňový kontrolór po štyridsiatke spozná vďaka hre osudu Sylvie a strávi s ňou noc prechádzkou po provinčnom francúzskom mestečku. Súlad a pojmovo nevyjadriteľné emócie, ktoré ich vzájomnú prítomnosť sprevádzajú, im nedovolia prepásť šancu opäť sa vidieť. Druhýkrát sa má stať svedkom hĺbky ich príťažlivosti Paríž. Príde však chvíľa, ktorá im nedopraje, aby si patrili.

Tajomná a impulzívna Sylvie odchádza do Ameriky a jej túžba po spriaznenom protipóle sa rozplýva. Vis major ako i scenár Benoîta Jacquota zariadili, že Marc stretne niekoho, kto mu znova obohatí citový život. Netuší, že ňou bude práve Sylviina sestra Sophie. Tieto konštanty rozohrajú melodrámu troch sŕdc. Jedno však bude navyše.

Režisér a scenárista stavil na magnetizmus Sylvie a Marca a odráža ho od každého viac či menej významného momentu príbehu. V snímke ukryl niekoľko mement ich utajovaného citu, pričom starožitné zrkadlo najviac reflektuje nielen to viditeľné. Jacquot prináša film, ktorý neosloví príbehom, ten je tuctový. Zmysel a význam dávajú filmu momenty ukrývajúce sa za zrkadlom rovnako ako pohľady, gestá a  vnímanie postáv. Práve to ho odlišuje od väčšiny ľúbostných príbehov.

Tri srdcia Tri srdcia

Hĺbka nežiaduceho citu a neznesiteľného vnútorného utrpenia hlavného hrdinu sprostredkujú aj divákovi známu bolesť vyvierajúcu z nemožnosti vykúpenia. Intenzitu bolesti symbolizuje aj fyzický srdcový kolaps, ktorý Marca sprevádza v každej bezvýchodiskovej situácii.

Kľúčovú trojicu príbehu sprevádza i neviditeľná postava zosobnená v kamere. Ako tichý pozorovateľ sleduje hrdinov, súcití i odsudzuje. V úlohe ďalšej postavy sa vkráda do deja a nehmotne zasahuje. Spoločne s rozprávačom približujúcim dianie nostalgicky spomína na oslobodzujúce obdobie vrcholiacej francúzskej novej vlny. Fotky z mladosti Catherine Deneuve ešte viac prenášajú do minulosti a slúžia ako pripomienka prelomového obdobia dejín kinematografie.

Tri srdcia Tri srdcia

Deneuve v úlohe matky bdejúcej nad životmi svojich dcér je rovnako ako kamera tichým pozorovateľom, ktorý vidí viac, než je príjemné. Charlotte Gainsbourg ako Sylvie znova v úlohe neplánovanej femme fatale. Jej mimoriadny herecký prejav znásobuje čaro jej postavy a ako vo väčšine jej filmových rolí priťahuje konflikt smerujúci k radikálnemu záveru. Do trojice veľkých herečiek patrí aj Chiara Mastroianni. Ako citlivá a zároveň najvyrovnanejšia osobnosť trojuholníka netuší, že jej najmilovanejšie osoby skrývajú trpkú pravdu.

Francúzsky film telom i dušou bol nominovaný na Zlatého leva na MFF v Benátkach a je predpoklad, že osloví náročného festivalového diváka oceňujúceho latentnú intenzitu artového diela. Snímka zapamätateľná vďaka hereckému obsadeniu, emócii a efektu sa ťaživo pohráva s následkami fatality a s neschopnosťou ľudskej voľby. A to je len zopár dôvodov na návštevu kina.

3 coeurs (Belgicko, Francúzko, Nemecko, 2014, 106 min.)
Réžia: Benoît Jacquot. Hrajú: Benoît Poelvoorde, Charlotte Gainsbourg, Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve

autor Barbora Bačíková 16.3.2015