Kino recenzia > Sils Maria
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

SILS MARIA

Bezpochyby výborný námet si zvolil francúzsky režisér Olivier Assayas do svojho najnovšieho filmu Sils Maria. Koprodukčná nemecko-švajčiarsko-francúzska dráma síce naberá vyše dvojhodinovú stopáž...

Bezpochyby výborný námet si zvolil francúzsky režisér Olivier Assayas do svojho najnovšieho filmu Sils Maria. Koprodukčná nemecko-švajčiarsko-francúzska dráma síce naberá vyše dvojhodinovú stopáž, psychologická hĺbka v brilantnom konverzačnom koncerte Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz a ďalších načrtáva zaujímavý postreh v plynutí času a vnímaní priorít rôznymi generáciami.

Maria Enders (Juliette Binoche) čelí náročnej výzve stvárniť staršiu ženu psychicky i fyzicky závislú na dvadsaťročnom dievčati, ktoré ju veselo využíva a nevedomky psychicky deptá. Nič zničujúcejšie sa Marii stať nemôže, pretože pred dvadsiatimi rokmi práve ona stvárňovala tú vyzývavú Sigrid, ktorá staršej Helene zamotala hlavu. Bola to divadelná hra, ktorá Mariu Enders vytiahla na herecké výslnie a dlhý čas ju publikum evidovalo predovšetkým ako živelne nebojácnu Sigrid, ktorá ľahkomyselne reaguje na Helenine hlboké city.

Karty sa však obrátili a s nastávajúcim remakom Mariu čoraz viac zahlcujú vlastné starnúce myšlienky v britkej konfrontácii so svojou osobnou asistentkou Valentine. Kristen Stewart ležérne vo svojej role predhadzuje Marii nestráviteľné kusy pohľadov mladej generácie, nad ktorými síce Maria Enders rozosmiato máva rukou, no v mainstreame blockbusterových celebritiek badá nezadržateľný posun vo vnímaní spoločenských hodnôt, ktorý udáva tón kultúrnej paradigmy bez možnosti zarezonovať v nej svojou dlhoročnou skúsenosťou na poli filmovej hviezdy.

Najviac sa jej tak dostane blahosklonného uznania za počin v mladosti, ktorý inšpiroval mnohé rýchlokvasky s tým, že ten svoj ultraslávny čas musí vložiť do rúk novej krvi, aby mohlo prebehnúť prirodzené posunutie kedysi drásavo dramatizujúcich tém do súčasného sveta s prihlúplym šoubizovským teátrom.

Maria s Valentine odcestujú do švajčiarskych Álp, aby v odľahlom horskom prostredí Sils Maria naberali správny šmrnc pre aktuálne stvárnenie staršej Heleny. V malojskom údolí dvojicu očakáva známy prírodný úkaz plaziacej sa hmly, kedysi tak fascinujúci pre autora predmetnej divadelnej hry.

Assayas predostiera pochlebovačné i úprimne uznanlivé okamihy v živote slávnej herečky s neutíchajúcim mediálnym hukotom, hektikou nabitého programu a potrebnými prestávkami nenútenej Mariinej prirodzenosti, stále však v závese tak odmietanej modernej doby, ktorú jej pripomína mladá Valentine. Znepokojivá paralela dramatických postáv Heleny a Sigrid s reálnou dvojicou Marie a Valentiny vytvára vo filme nadčasový problém so spomínaným rezonovaním spoločenských hodnôt vekovo i skúsenostne rozdielnymi jedincami.

Clouds of Sils Maria (Francúzsko/Švajčiarsko/Nemecko/USA/Belgicko, 2014, 124 min.)
Réžia: Olivier Assayas. Scenár: Olivier Assayas. Hrajú: Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz

2015-03-2020.3.2015 | Zuzana Ondrišová