LADÍME 2

LADÍME 2

7.0

V USA to bude po víkende film preslávený tým, že v tržbách porazil nového Mad Maxa. Estrogén zdolá testosterón na amerických pokladniciach, ale pozor, Ladíme 2 je v žánri solídne pokračovanie, ktoré si zaslúži pozornosť fanúšikov jednotky i milovníkov a capella či dievčenských filmov.

Barden Bellas sú špičkovou a cappela zostavou, Amerika ich miluje a teraz majú veľkú šancu spievať priamo Obamovi k narodkám. Je to šanca, aká sa nekazí, ale pri vystúpení sa čosi zvrtne a Fat Amy to preženie na lanách, takže výsledkom je čistá katastrofa pred očami prezidenta USA. Verejná mienka sa rýchlo otočí, z obľúbenkýň sú terče posmechu, ale život jedným trapasom nekončí. Barden Bellas zamieria na svetoznámu a capella súťaž, kde visí nepísané pravidlo, že Amerika tu nikdy neboduje. Je to presne miesto, kde sa dokážete odlepiť od dna, posilniť sebavedomie a stojí proti celému svetu.

Tak sa nám po seriáloch Glee a High School Musical vyrojila kopa hudobných chuťoviek a Ladíme patrilo medzi jedny z najväčších prekvapení roka 2012 (aspoň pre mňa, mnohí tvrdili pod recenziou opak). Tieto hudobné či dievčenské filmy majú isté čaro i pravidlá, stačí aplikovať dávku empatie, aby ste si ich užili naplno. A teraz ideme v plne ženskej réžii: Jasona Moorea vystriedala Elizabeth Banks (áno, Effie z Hier o život či krásavica z iných filmov), ktorá má prekvapivo jasno v tom, čo točí a ako.

Ladíme 2 spája mnohé atribúty pokračovania: venuje sa hrdinkám, posúva ich do nových situácií, aj na medzinárodnú súťaž (mimo zóny komfortu USA); produkčne vyzerá nabitejšie, najmä v hudobných číslach. Prvá polovica je relatívne pomalá a veľa sa zaoberá predstavením pred Obamom a následným sklamaním, no druhá sa rozbehne a vyústi do parádneho finále. Medzinárodná scéna dodáva patričnú pestrosť a dobrú príchuť – všetky hudobné čísla sú vynikajúco aranžované, odspievané (ak doteraz niekto neveril, že Anna Kendrick spieva báječne, tu to musí do hlavy dostať) a ponúkajú ešte väčšiu variabilitu ako v jednotke. Réžia Elizabeth Banks má cit najmä pre jednotlivé šou a vystúpenia.

Ladíme 2 Ladíme 2

Trošku slabšia je už v hlbšej rovine. Po vzore jednotky sa dočkáme hľadania vlastného hlasu, kráčaní po svojej ceste a objavu silných stránok. Stačí jeden prepadák – a sme zas na začiatku, kde nedostatok sebadôvery musíme kompenzovať, lámať pravidlá a posúvať sa vpred. Celá táto línia síce funguje, ale nie je na ňu kladený taký veľký dôraz, t.j. extravagantné a bláznivé scény prevažujú tie dramatické. A navyše aj pri hudobných číslach sa napĺňajú myšlienky spolupráce v partii či ženskej nezávislosti.

S tým súvisí aj silná stránka humoru a celkového nadhľadu. Ladíme 2 sa síce správa ako dvojka série, no zároveň má ironickú líniu plnú inotajov. Scenáristi sem prepašovali narážky na stereotypy vo svete hudby i hudobných filmov, robia si švandu z archetypov – môžete si byť istí, že muži to schytajú veru naplno a občas prekračuje humor bežné medze, aby zasiahol do rajónu drsnejších komédií. Aplikácia tohto typu humoru bola jednoduchá – stačí nasadiť viac scén s Fat Amy v podaní Rebel Wilson a prúd nekorektných gagov sa už na nás valí. Iste, výsledok je bláznivý, neraz absurdný, ale Ladíme 2 sa týmto vyhýba škatuľke pokračovania a stále pôsobí odlišne a sviežo.

Ladíme 2 Ladíme 2

Ostrieľané herečky i známe tváre v nových roličkách si užívajú svoje predstavenia naplno. Na čele je stále Anna Kendrick, ktorá je talentovaná líderka a spieva výborne. Rebel Wilson zaručí tonu humoru, ale najväčším prekvapením bude Hailee Stanfield – táto (dnes už) osemnástka vám zďaleka nebude pripomínať dievča zo Skutočnej guráže, ale skôr mladšiu sestričku či nástupkyňu Anny Kendrick.

Ladíme 2 vyznieva inak ako predchodca. Stratil kus čara, ktoré majú tradične prvé diely série, no snaží sa ich kompenzovať lepšími vystúpeniami, väčším počtom vtipov či nekorektnou zábavou. Funguje to – táto séria žije a nečudujme sa, ak príde v roku 2017-18 trojka.

Pitch Perfect 2 (USA, 2015, 115 min.)
Réžia: Elizabeth Banks. Scenár: Kay Cannon, Mickey Rapkin. Hrajú: Anna Kendrick, Rebel Wilson, Hailee Steinfeld

autor Michal Korec 17.5.2015