SEDEM ZHAVRANELÝCH BRATOV

SEDEM ZHAVRANELÝCH BRATOV

8.0

Hrané rozprávky to nemajú v súčasnosti ľahké. Sviežich nápadov je málo, aj Disney viac investuje do remakov animákov, vedľajších dielov a pokračovaní. Zrazu Česi a Slováci prinášajú profesionálne nakrútenú a kvalitnú rozprávku, ktorá sa v kine nestratí a na veľkom plátne sa dobre vyníma.

Na motívy známej rozprávky Pavla Dobšinského prichádza príbeh Bohdanky, nešťastného dievčaťa, ktoré necíti rodičovskú lásku a v rodine je tak trochu odsúvaná na vedľajšiu koľaj. Dlho netuší prečo, rodičia mlčia, v dedinke sa čosi šepká, a tak sa rozhodne vydať do lesa za bosorkou, ktorá jej vyzradí kliatbu o jej bratoch. Aby ich zachránila, musí prestať hovoriť a ušiť im sedem košieľ ďaleko v horách. Vydáva sa na cestu, príde do jaskyne, začne sa predierať bolesťou a utrpením, ale do cesty sa jej postupne zapletú dvaja princovia a jeden sa do nej zahľadí, až sa Bohdanka ocitne na kráľovskom dvore a stane súčasťou ešte väčších intríg. Ale prvotný cieľ ostáva: záchrana bratov.

Z ukážky som sa novej rozprávky trošku bál, lebo hoci mala zopár dobrých momentov a preletov nad prírodou, hlodali vnútri drobné pochybnosti. Ale výsledok je veľmi dobrý a je dobré deliť recenziu na dve klasické línie (formu a obsah), svojím spracovaním si ich zaslúži, najmä vo formálnej ukazuje na lokálne pomery nevídané veci a súzvuk viacerých atribútov.

V prvom rade je tu profesionálne nakrútený film, kde všetko nádherne do seba zapadá: strih je výborný už v niekoľkých prvých minútach, keď rozprávačka načrtne dej. Hudba sa rozozvučí v presne želanom momente (ako tóny Johna Williamsa v najlepších kúskoch) a kamera nielenže krúži nad lesmi, hradmi, ale využíva aj ďalšie uhly ako napríklad v súčasnosti obľúbený pohľad zvrchu a pomaly fincherovský prelet oblokom na dedine! Je to rarita i pochvala: nič nie je rušivé, všetci odviedli top prácu, vidieť ju v každej scéne (výprava je tiež chvályhodná), navyše sa ten pocit vôbec nezunuje po prvej polhodinke a rezonuje až do konca filmu. Hudba je citlivo komponovaná, má aj jasné motívy a nemusí znieť stále. Formálne prvky môžete obdivovať až do posledných minút: o nápady nie je núdza a nevytrieskajú sa všetky v prvej polhodine či polovici filmu. Ak na chvíľu prestanete sledovať dej, máte sa čím kochať.

Sedem zhavranelých bratov Sedem zhavranelých bratov

Pokiaľ ide o obsahovú náplň, Sedem zhavranelých bratov je náročnejší kúsok. České a slovenské rozprávky nebývajú ľahké: drakom treba odťať hlavu, postavy sa kántria na počkanie a sedem bratov má na seba uvalenú strašnú kliatbu. Navyše sa tu kujú pomerne sofistikované pikle a v minulosti sa toho stalo veľa nepekného, o čom cnostní hrdinovia netušia. Čo ma privádza k výborne vykresleným postavám: ktorý princ je dobrý a ktorý truľo, že Bohdanka je dobrá odhodlaná duša (poznačená ťažkou výchovou), kto dokáže skôr pomôcť a kto uškodiť. Páči sa mi nádherne využitý artefakt magického hrebeňa, ktorý je hýbateľom deja a vedie ku krásnym sekvenciám.

Scenár je kvalitne napísaný a dej sa pekne rozmotáva. Najprv čakáte na vysvetlenie kliatby, potom jej riešenie a do toho sa v druhej polovici začnú miešať nové postavy a intrigy. Temné motívy a nitky minulosti sú dobre využívané a chválim flashbacky: sú funkčné a ich kontext je dobre zakomponovaný do zvyšných častí. Najprv som sa ich obával, ale použitý štýl je znamenitý. Jediná vec, ktorá ťahá sedmičku zhavranelých bratov nadol, je občas pomalé tempo, ktoré nemusí dnešnému divákovi sadnúť a tiež som s ním občas bojoval. Chápem, že niektoré momenty potrebujú vyznieť a dlhšia stopáž im pristane, ale mierne škodí celku. Skrátiť film o 10 minút a hneď by bol ešte lepší.

Maximálnu chválu si však zaslúži pasáž v prvej polovici, kde Bohdanka musí prestať používať slová a vydá sa do hôr. Ona síce nebude rozprávať väčšinu filmu, ale prvých 15 minút s týmto hendikepom dá vyniknúť výbornému hereckému výkonu Marthy Issovej a vtedy sa do rozprávky dostane aj milý humor. Celé obsadenie je kvalitné (ale pozor, u nás sú niektoré postavy predabované) a niektorí herci majú milo tlmené výkony alebo minimálny priestor (Miro Noga, Kristína Svarinská, Csongor Kassai).

Je Sedem zhavranelých bratov povinná rozprávka pre slovenské deti? V sprievode rodičov by mohla byť a podnietiť dialóg po filme. Nie je priamočiara, ľahká, veselá – Alice Nellis boduje celkom, ktorý obsahuje výborné scény, hlbší príbeh, krásnu hudbu a jednotlivé minúty môžete pekne študovať.

PS – A ešte jedna pochvala za rozprávačku Zuzanu Krónerovú. Prvú minútku si budete na jej hlas zvykať, potom sa na všetky jej rýmy a prerozprávané momenty budete priam tešiť.

Sedem zhavranelých bratov (ČR/SR, 2015, 102 min.)
Réžia: Alice Nellis. Scenár: Alice Nellis. Hrajú: Martha Issová, Sabina Remundová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil, Zuzana Bydžovská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Csongor Cassai,Kristína Svarinská, Matej Marušin a ďalší

autor Michal Korec 4.6.2015
8.0
7.0