JURSKÝ SVET

JURSKÝ SVET

7.0

Mnohí sa ani nenazdávajú, že od posledného Jurského parku ubehlo už 14 rokov. Technológie sa opäť raz posunuli ďalej, vyrástla nám nová generácia divákov (ktorých rodičia fičali na JP a dinosauroch ešte v roku 1993) a zažiť veľkú držkovú v 3D formáte a poriadnom zvuku je stále veľká letná zábava.

Zach a Gray sú bratia, ktorí dostali veľkú šancu zažiť víkend v atrakcii Jurský svet postavenom podľa vízie Johna Hammonda spred dvoch dekád. Ich teta Claire je tu slušná šarža, ktorá naháňa číselká, aj marketingové prieskumy a teraz presviedča nových investorov. Show must go on a keď vedci nestačili iba oprašovať skameneliny, dali prednosť plnému výskumu a kombinatorike DNA rôznych druhov s dinosaurami. Lenže život si hľadá svoje cestičky, takže nový druh Indominus rex (už podľa mena to má byť hit!) sa zrazu správa nepredvídateľne: skrýva sa v ohrade, mení farbu, komunikuje s ostatnými a keď sa dostane nedopatrením do parku, viac ako 20 tisíc návštevníkov zažije boj o život a skrýšu.

Jurský svet je ďalší zástupca filmov, ktoré sú trošku pokračovaním, trošku spomienkou a aj reštartom. Osobne som sa po ukážkach bál, že sa bude vykrádať jednotka ostošesť, náznakov bolo až príliš (dvaja súrodenci, zábery na držky, vybrané scény atď.). Pripomienok je veľa, no sú decentne podávané, takže ani ostrieľanému fanúšikovi vadiť nebudú. Nie, koncept sa ani nemení, pôvodný námet, že necháme pobehovať pár signifikantných postáv v parku, kde sa všetko pokojné mení na survival džungľu, ostal a otázne sú zoradenie scén, druhov dinosaurov a kusy akcie i napätia.

Predsa sa tu derú do popredia aj nové myšlienky. Napríklad postava chlapíka, ktorý vidí v dinosauroch novú vojnovú zbraň. Alebo večná otázka už z traileru: čo vlastne v labáku vyšľachtili? Nový druh má úžasné vlastnosti a je to bojová mašina, zabijak pre potešenie či nekontrolovaný samec, ktorý bol v izolácii a vonku sa nevie správať? Hádanka sa lúšti postupne, o to viac si užije divák kus tajomna a najmä vlastnosti dinosaura. Pri T-Rexovi vie každý, čoho je schopný, nový rex v akcii núka viaceré prekvapenia. Azda je škoda, že motívy niektorých postáv nie sú veľmi zrejmé a vy tipujete, či sa schýli ku komplotu ako v jednotke alebo prečo niektorí robia to, čo robia. A niečo sa nevysvetlí vôbec.

Jurský svet Jurský svet

S postavami sa dokážete stotožniť, i ked je tu istý problém. Máme tu pár šablonovitých postáv, ktoré sú vzdialené pôvodným hrdinom. Dvojica súrodencov je dobre vybraná (herci sú veľmi fajn), ale čaro pôvodnej dvojice nemá. Tínendžer sa správa divne k babám i bratovi; mladší veľmi nepomáha, akurát fajn vreští a občas niečo objaví. Kde sú Lex a Timmy? (Už len fakt, že si pamätám mená po 22 rokoch vs. skomolenina Gary-Gray po hodine čosi napovie.) Chris Pratt sa chce formovať ako nový Harrison Ford, ale je nevýrazný. Prekvapí Bryce Dallas Howard v lodičkách: ide parádnu rolu workoholičky, tety na slabý úväzok, neskôr akčnej hrdinky, čo vyhrnie sukňu, odhodí sako a v obtiahnutom tričku ide do akcie aj so svetlicou a dá šprint na podpätkách pred mäsožravcom?! Zabudnite na High Heels Run! Lenže s jej výnimkou sa nestaráte o nikoho a všetkým prajete efektnú smrť: od majiteľa po stráže.

Jurský park bol kedysi ukážkou technológie, ale dnes už dinosaurus na plátne neohromí ako vtedy. Ide sa skôr na kvantitu a strhujúce zábery, nie niekoľko premyslených akčných scén. Nový druh je krvilačný a každá akcia s ním je vynikajúca až do finále. Bavíte sa naplno a môžete tlieskať, smiať sa, ľakať a baviť. Je tu nálet jurských vtákov, ktorý azda pripomenie Hitchcockove Vtáky. A pomedzi ne nasekaná akcia rozličnej kvality: keď sa má priblížiť armáda či súkromná jednotka, veľmi nepomáha. No budete sa baviť, ak do toho dáte všetko zo signálnej sústavy: sekvencie sú hlasné a neraz zábavné.

Jurský svet Jurský svet

Keď máte viac ako tridsať, Jurský svet môžete (a asi aj musíte) sledovať dvojakou optikou. Ostrieľaný divák má napozerané tisícky filmov, pamätá si tri minulé diely a bude ostro porovnávať. A potom je tu ten 11-ročný, ktorý videl prvý Jurský park dávno (ak vôbec), no stále sa dokáže nadchnúť pre každý blockbuster ako novú atrakciu, navyše posilnenú IMAX zážitkom. Ako aj na konci Jurského sveta platí, že old-school je viac ako nová garda, tak aj finálne hodnotenie vyznie v prospech originálu (čo ste asi čakali). Veď aj najlepšie hudobné skladby a momenty sú originály od Johna Williamsa, žiadne novinky.

Ale ak necháte baviť sa toho 11-ročného (alebo aj 30+ ako kedysi) a posadíte ho do IMAXU, užije si to ako kedysi. Ako filmová atrakcia na veľkom plátne s dunivým zvukom núka zábavné sekvencie.

Prečítajte si aj našu ďalšiu recenziu od Lukáša Slováka TU.

Jurassic World (USA, 2015, 124 min.)