LOKALFILMIS

LOKALFILMIS

6.0

Lokalfilmis je jeden z najočakávanejších filmov tohto leta a má potenciál na 100 tisíc divákov. Ak sa fanúšikovia dvihnú od mobilov a zamieria do kina, čaká ich animák, ktorý sa snaží skombinovať veľa línií. Je to celok nabitý vtipmi, hrá sa s formou, no v poslednej štvrtine predsa len pocítite, či si autori neodhrýzli príliš veľké sústo a výsledok sa im trošku nevymkol spod kontroly.

Ak ste čítali nasledujúci dejový náčrt, poznáte už viac ako polovicu filmu. Áno, tie reči o proroctve, že sa narodí cigán, ktorý sa stane najznámejším raperom v Európe a dokonca bude chcieť kandidovať aj za prezidenta SR. Lenže proti nemu sa rozhodne postaviť kampaň Pišta Lakatoš. Dôjde na šafárenie s pitnou vodou, vďaka čomu sa postaví Slovensko veľmociam ako USA, Rusko a zarezonuje aj v EÚ. A popritom si svoje plány spriada aj Moloch či Rybička.

Vo vyššie uvedenom súhrne máte hodinu deja a je fuk, či ho poznáte alebo sa dozviete jednotlivé body z ukážky či až v kine. Najväčšou výzvou každého filmu podľa seriálovej predlohy ostáva nasadenie väčšieho pútavého deja rozloženého na podstatne väčšiu plochu. Je to nesmierne náročná úloha, lebo naplniť 8 či 10 minút zvládnete hravo, no pri 10-násobnom rozsahu musíte rátať s gradáciou, väčším zásahom, eventuálne so zakomponovaním viacerých postáv a zaujať naplno. A nie každý to dokáže.

Lokalfilmis ostal v tomto smere na polceste. Stále cítiť 8-minútové predlohy; keď si film rozložíte na 8-9 epizód, určite by fungovali samostatne. Iba niekoľko línií sa prepletá dejom 78 minút, čo je plus i mínus. Najlepšie vypáli Rytmausova vetva, je výborne spracovaná a je otázne, či nebude pôsobiť ako lepší (či inšpirovaný) životopis oproti Sídliskovému snu. Pišta Lakatoš nemá toľko priestoru, koľko by ste čakali, jeho občasné výstupy či dej v druhej polovici využívajú nezameniteľný štýl tejto postavy a perfektne rozložené hlášky. Molochove plány sú servírované od začiatku do konca, no môžete mať z nich zvláštny pocit: je dobre vykreslený a križuje dianie; práve na jeho postave sčasti cítiť, že Jakub Kroner-scenárista mal veľa nápadov, no nie všetky dokončil, resp. im nevenoval rovnaký priestor.

Lokalfilmis Lokalfilmis

Áno, finálny trailer neklame: Lokalfilmis postupne vystrieda viac ako 20 postáv, niektoré majú väčší, iné minimálny pľac. Nemôžem sa ubrániť dojmu, že pri menších postavách vzniká roztrieštenosť. Už si myslíte, že budete nasledovať jednu vetvu a bum, epizóda a sme inde. Pritom sa vytratí súdržnosť scenáru, zrazu sú línie preč a nastúpi top veľké finále (na slovenské pomery nápadité, kombinuje veľa nápadov, ale nemôžem si pomôcť, že je málinko prekomplikované a chce toho nasekať v krátkom čase naraz až príliš). Za niektoré nápady by sa nehanbili Avengers, Noe či vesmírna sci-fi!

Výsledný efekt je taký, že po 78 minútach sa ako divák cítim sčasti ako zbitý pes. Videl som veľa, aj som sa riadne bavil a bijú sa vo mne dva pocity. Film má viaceré pomalé pasáže, ktoré by si zaslúžili skrátenie. Strih je pritom vo väčšine filmu rýchly a využíva veľa nápadov, no občas sú naťahované scény na škodu a mohli by ich zastúpiť iné. Na druhej strane sú niektoré momenty také rapídne, že na prvý raz nemáte šancu zastihnúť všetko, čo sa na plátne deje. Takto vzniká dilema: pôjdete na film znova, keď viete, že úplne neladí, ale chcete si vychutnať jednotlivé časti?

Lokalfilmis Lokalfilmis

Lebo ideí obsahuje neúrekom, animátori a tím za formálnou stránkou sa neskutočne vybláznil. Nejde o to, že animácia je jednoduchá, ale koľko aktívnych prvkov obsahuje jediná scéna, niektoré prebliknú na sekundu a film uháňa ďalej. Mrknite sa na Rytmausov ruksak zo školy, či stíhate prečítať všetky nápisy. Podobných momentov sú tucty. Vydýchnete si akurát pri jednej z deviatich pesničiek, ktoré sú výborne spracované a parodujú absolútne všetko, niektorí interpreti dostanú nečakanú poctu. Dabing je tradične silný a už neprekvapí: poznáte hlasy, poznáte charaktery a tešíte sa, iba dúfate, že práve tých vašich favoritov budete vidieť na plátne čo najviac. Tieto očakávania sú zväčša naplnené.

Lokalfilmis je dobrý pokus o celovečerný animák, fanúšikom ponúka to očakávané na väčšom priestore, s veľkými nápadmi. Na plátne sa nestratí, ale je to prekvapivo náročný celok, ktorý toho mieša azda až príliš. Posledná štvrtina rozhodne – mne už stopercentne nesadla, ale nemá márne pointy.

Lokalfilmis (SR, 2015, 80 min.)
Réžia: Jakub Kroner. Scenár: Jakub Kroner. Hrajú: Pišta, Rytmaus, Menežeris, Moloch, Oblina a i.

autor Michal Korec 16.6.2015