V HLBINÁCH

V HLBINÁCH

6.0

Každá sranda niečo stojí. V prípade nórskeho štatútu najbohatšej krajiny sveta museli zaplatiť napríklad aj tamojší potápači – zdravím. Prišli oň pri experimentálnych ponoroch do rekordných hĺbok, ktorými sa začiatkom 80.rokov minulého storočia preverovala uskutočniteľnosť ambicióznych plánov s nerastným bohatstvom nórskych pobrežných vôd. Severský koprodukčný triler V hlbinách tento (u nás) neveľmi známy príbeh rozpráva cez osud bratov, z ktorých jeden v tristopäťdesiatmetrovej hĺbke zomrel a druhý mal za to niesť zodpovednosť. Petter však oficiálnej interpretácii incidentu neuveril a rozhodol sa vypátrať pravdu – navzdory všetkému a všetkým...

Projekt podmorského plynovodu svojou prestížou a strategickým významom vysoko presahuje štandardy bežných priemyselných plánov. Je to nástroj vysokej politiky, medzinárodných vzťahov a, v neposlednom rade, smrdí miliardami šušťavých bankoviek. Ilúzie bokom – jednotlivec nemá proti takémuto kolosu šance ani ako Dávid proti Goliášovi. Keď však človek stratí brata a musí sa pozrieť do očí jeho manželky, ktorá verí, že nehodu spôsobil práve on, zdravý rozum mlčí. Potápač Petter v kritickom okamihu pri práci na morskom dne stratil vedomie. Verí však, že za to nemohla jeho slabá kondícia, ale dýchacia zmes s vysoko utajovaným obsahom, ktorou vedenie projektu potápačom „vylepšovalo“ odolnosť voči podmorskému tlaku. Odhodlaný dokázať svoje tvrdenie vydáva sa na nebezpečnú krížovú výpravu proti tým, ktorí sa nehodu snažia zamiesť pod koberec. Nečudo, že sa čoskoro stane osinou v zadku svojim nadriadeným, kolegom, ale aj tým, ktorí v skutočnosti za projektom popoťahujú nitky.

V hlbinách V hlbinách

Skvelý námet, výborná atmosféra, pokrivkávajúce spracovanie. Tak by sa dal zhrnúť film V hlbinách, ktorý po dvoch rokoch od medzinárodnej premiéry konečne prišiel aj do slovenských kín. Príbeh vychádzajúci zo skutočných udalostí (ktorých súdna dohra sa, mimochodom, ťahá až dodnes) je slušným prísľubom drámy, napätia, prekvapivých odhalení – skrátka, toto má byť skvelý film, o ktorom budete s nadšením rozprávať svojim známym ešte niekoľko týždňov.

Nečudo, že sa ho už ujali aj v americkej „továrni na sny“ Hollywoode, kde by mal už čoskoro vzniknúť remake. Vám je ale už teraz určite jasné, že v niektorých ohľadoch severanov žiadny kalifornský štáb neprebije – predovšetkým v schopnosti vytvoriť konzistentnú tiesnivú atmosféru, ktorá aj v tomto filme dokonale stmeluje obraz, zvuk i samotné dianie.

Je tu však aj kategória, v ktorej americkí filmoví profesionáli veľakrát víťazia – tempo, spád...skrátka gradácia deja, vďaka ktorej sa z dobrého príbehu stáva vynikajúci film a pri hlúposti, povedzme, aspoň nezaspíte. Tu má snímka V hlbinách, žiaľ, značné nedostatky.

V hlbinách V hlbinách

Po sľubnom rozjazde upadá rozprávanie do akejsi hypnotickej monotónnosti. Naladí sa na určitú hladinu a po tej sa bez väčších výkyvov kĺže skrz nekonečné peripetie Petterovho boja za spravodlivosť až k tak trochu rozpačitému záveru. Táto hladina síce nie je vyslovene mdlá a nudná, no pri nedostatočnej dynamike začína, paradoxne, aj skvelá atmosféra byť skôr únavná, než uhrančivá. Z letargie vás azda vytiahne len niekoľko atraktívnych podmorských scén, ktorým výrazne pomáha hudba (postarali sa o ňu páni z formácie Air).

V hlbinách určite nie je film, po ktorom by ste mali pocit premrhaného času. Že sa však pri sledovaní filmu s takým silným potenciálom musíte neraz nútiť do pozornosti je určite škoda.

Pionér (Nórsko, 2013, 106 min.)
Réžia: Erik Skjoldbjærg. Hrajú: Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jørgen Langhelle, Ane Dahl Torp