MISIA: PREZIDENT

MISIA: PREZIDENT

4.0

Samuel L. Jackson ako prezident USA, ktorému havaruje lietadlo niekde v horách severnej Európy. Zrazu sa prevalí fakt, že nejde o haváriu, ale teroristický útok a banda ozbrojencov chce dokonať svoju úlohu a prezidenta skutočne odkrágľovať. Ostáva mu malá šanca na prežitie, no v rovnakom čase tu zdoláva skúšku dospelosti v nehostinnej krajine 13-ročný Oskari. Pôvodne mal vystopovať jeleňa, doniesť trofej, ale misia sa zvrtne a pomáha prezidentovi v šlamastike.

Tento námet predsa musí fungovať. Keď máte v hlavnej roli legendu ako SLJ, necháte ho napospas teroristom, musí ich odpáliť jedna radosť. Alebo sa zmeniť na búchača, akým bol kedysi Harrison Ford, keď mu uniesli jeho lietajúceho tátoša AF1. Lenže tu sa menia pravidlá hry a roličky nesedia na 100%. Azda niekto zabudol na rolu, ktorá SLJ v lietadle išla najlepšie (Hady v lietadle, snaaaakes!). Keď SLJ vypadne z lietadla a začne blúdiť v divočine, už to nie je žiadne terno.

Azda kvôli príliš veľkej stávke na 13-ročného Oskariho a pravdepodobné silné duo, ktoré mali tvoriť. Ich spolupráca funguje iba naoko, súlad je slabučký a je to skôr z núdze cnosť ako využitá šanca. Sú tu po zuby ozbrojení teroristi (ale dostatočne tupí natoľko, aby neprekabátili 13-ročného + šéfa USA), ale ich možnosti sú prekvapivo nízke. Od likvidácie čakáte čosi viac ako iba pár akčných scén a výbuchy. Navyše banda zloduchov je strašne podcenená a po polhodine im neveríte, že majú šancu čo len páliť presne do prezidenta či chalana, nie to ešte zosnovať nejaký lepší podlý plán ako iba zhodiť lietadlo.

Misia: Prezident Misia: Prezident

Natíska sa otázka, či tento film brať vážne alebo nie. Námet síce znie seriózne, ale sami pochopíte, že nikto ho vážne neberie. Na pomery ľahkej paródie či odkazov na klasické akčné filmy 80. rokov ako The Expendables však nemá veľa humoru. Chýbajú tu nejaké pamätné scény, ktoré by dokázal SLJ vytiahnuť z letargie priemeru. Jeho kreácia prezidenta je chvíľu zábavná, ale bez instantných hlášok či snahe zapísať sa nejakým nečakaným výpadom nemá šancu. Pritom sa tu nejaká etuda vyslovene pýta.

Humoru je tu málo a Misia: prezident absolútne míňa základný cieľ: pobaviť, nastaviť istú nadsádzku,
či otestovať béčkovu kreáciou všetkého videného. Tých nedostatkov je tu veľa a film nenapĺňa takmer žiadny cieľ. Že sa nebavíte ani na tuctovom či lacnom spracovaní je škoda. Nižší rozpočet signalizuje málo priestoru pre akciu – a veru tu nájdete len 3-4 scény – a ani tá vlastne neohúri. Staviť na šablónu a posunúť ju do ironickej roviny, to sa autorom nedarí vôbec. Vrstvia tu kopu klišé i archetypov, ale že by si z nich vystrelili, to nie. Pritom postavy si pýtajú poriadnu dávku sarkazmu či také využitie.

Misia: Prezident Misia: Prezident

Hlavný podiel na výsledku, ktorý siaha pod priemernú hranicu, si odnáša režisér, ktorý nedokázal toto dielo posunúť do trošku nápaditej verzie – pritom šancu i aký-taký rozpočet mal. Svedčí to o castingu, keď už niekto nevie využiť legendu typu Samuel L. Jackson, potom si nezaslúži ani tupé typy do rolí teroristov či relatívne akceptovateľného mladíka. Že ani interakcie medzi nimi nie sú ohurujúce? To už vás toľko neprekvapí: keď postavy nezaujmú sólo, chémiu už budujete veľmi ťažko.

Nuž, Misia: Prezident mohla byť lepším dielkom. Aj z prostého námetu sa dal vytĺcť zábavný zážitok. Tu čaká skôr nuda, klišé, pár akčných scén, málo humoru. Aspoň pri strihu a dĺžke to tvorcovia ustáli.

Big Game (Fínsko / UK / Nemecko, 2014, 90 min.)
Réžia: Jalmari Helander. Scenár: Jalmari Helander. Hrajú: Samuel L. Jackson, Onni Tommila, Ray Stevenson

autor Michal Korec 27.6.2015