Kino recenzia > Krycie meno U.N.C.L.E.
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

KRYCIE MENO U.N.C.L.E.

Guy Ritchie opustil na chvíľu hravé tiene Sherlocka Holmesa, aby spolu s Lionelom Wigramom spísali scenár pre Krycie meno: U.N.C.L.E.. Špionážny seriál zo šesťdesiatych rokov minulého storočia...

Guy Ritchie opustil na chvíľu hravé tiene Sherlocka Holmesa, aby spolu s Lionelom Wigramom spísali scenár pre Krycie meno: U.N.C.L.E.. Špionážny seriál zo šesťdesiatych rokov minulého storočia sa tak stal predlohou pre bizarné vyčíňanie agentov Napoleona Sola (CIA) a Iľju Kurjakina (KGB) z United Network Command for Law Enforcement.

Z múrom rozdeleného Berlína povstane odvážna Gaby (Alicia Vikander), ktorá za pomoci dvoch nesúrodých agentov plní dôležitú misiu pre získanie jadrovej hlavice. Tá sa nachádza v Taliansku spolu s jej otcom, no v nebezpečných zbohatlíckych rukách Victorie Vinciguerra (Elizabeth Debicki).

Ritchie si pobral na plecia opäť hromadu postáv, ktoré treba precízne zapasovať do príbehu štýlovej akčnej komédie. Čiastočne mu vypomohol spomínaný seriál, takže s postavami hlavných agentov veľa roboty nemal. Hlavným kameňom úrazu v príbehovej línii je ale slabá zápletka a takmer nulové nabaľovanie deja. Odhliadnuc od prekvapivých momentov, kedy si divák dáva za ďalšiu pozorovateľskú métu fakt, že pomaly ani ústredné postavy nie sú tým, čím sú. Materské špionážne organizácie splývajú oboma agentami do U.N.C.L.E. pod Waverlyho (Hugh Grant) vedenie. V jeho prípade platí pravidlo, ako úrodne vie byť vedľajšia postava dávkovaná počas filmu.

Solo (Henry Cavill) s Kurjakinom (Armie Hammer) poskytujú divákovi zasa tie najbanálnejšie úsmevné strety, aby ich svojím čarom efektívne podkula Gaby a rozohrala trocha intenzívnejšie potýčky i neočakávané chvíle odhaľovania identít. Práve jej postavou sa do filmu prileje dobový módny šmrnc, vrcholiaci vo Victoriinom zazobanom príbytku a hýriaci pastelovými farbami a geometrickými vzormi v duchu hrejivých šesťdesiatok. Agenti sa v uprenosti svojich misií prebodávajú pohľadmi, zatiaľ čo Gaby medzi nimi lakonicky surfuje a nedbalo plní svoju funkciu Kurjakinovej snúbenice.

Štýlové vyobrazenie odkazuje na Ritchiovu skoršiu tvorbu, autor sa ale vôbec neoddáva sebe vlastnému brisknému pointovaniu jednotlivých situácií. Skôr dáva dôraz na dodržiavanie čitateľnejšieho popisu scén, čoho dôkazom je aj prvotné stretnutie Sola a Waverlyho a jeho následná príliš doslovná rekapitulácia. V Ritchieho réžii všetko efektne buráca, nielen vizuálne efekty, ale aj príznačná hudba Daniela Pembertona.

Vrcholom akcie je nápaditá strihová kompilácia naháňačky na ostrove, precízne vedená jednotlivými aktérmi, ktorí si v určitých úsekoch nadbiehajú a postupne sa stretávajú. Ale aj inde režisér využíva simultánne plynutie situácií, nápadne podobné s jeho Podfu(c)kom. Drobnosť zlodejíčkov, či už z Zbaľ prachy a vypadni!, RocknRolly, alebo spomínaného Snatcha však vymenil za etalónové vyobrazenie špičkových agentov. Tým trocha ochudobnil znaky spoločenskej príznačnosti a farbistého predostierania charakterov. Všetci sú nenahraditeľne dôležití, no stále sa učia na školáckych chybách, aby divákovi dopriali potrebné úsmevy v tvárach.

Krycom mene: U.N.C.L.E. sa britský režisér predviedol v štýlovo stále skvelej forme, no na škodu samotného príbehu, banálne naháňačkového, s klišéovitým záverom odvrátiť svet od monštrózne deštrukčnej jadrovej sily. S prísľubom ďalšieho pokračovania s dvojicou Kurjakin & Solo, hoci my sme sa ešte stále nedočkali avizovaného „real Rocknrolly“ z roku 2008.

The Man from U.N.C.L.E. (USA, 2015, 116 min.)
Réžia: Guy Ritchie. Scenár: Guy Ritchie, Lionel Wigram. Hrajú: Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander

2015-08-1313.8.2015 | Zuzana Ondrišová