1001 GRAMOV

1001 GRAMOV

7.0

Marie žije vo svete, ktorý neodpúšťa ani tie najmenšie odchýlky. Ako pracovníčka metrologického ústavu denne dbá na to, aby nikto nebol ukrátený ani o jediný mililiter, žiadnemu kilu nechýbal gram a meter mal vždy presne sto centimetrov. Dá sa však s podobnou dôslednosťou žiť aj ľudský život? Odmerať a odvážiť duša, svedomie či láska? Vedie cesta k lepšej budúcnosti, alebo dokonca svetovému mieru práve cez zhodu na týchto základných pravidlách? Aj tieto otázky si kladie nórsky melancholický i komický film 1001gramov, ktorý severskú veľmoc bude zastupovať aj v najbližšom boji o Oscary.

Život Marie (Ane Dahl Torp) je ako precízne naprogramovaný mechanizmus. Dominuje mu práca vo váženej metrologickej inštitúcii, kde kráča v šľapajách svojho otca a vedúceho pracovníka Ernsta. S výnimkou podpichovačných rozhovorov pri cigaretke s otcom a príležitostným sterilným konverzáciám s jednou z kolegýň však Mariinmu životu celkom chýba medziľudské teplo.

Túto prázdnotu naplno pocíti, keď jej milovaný otec zomiera. A k pocitu pohody jej neprispieva ani bývalý manžel, ktorý sa objavuje a zase mizne, len aby si zo spoločného domu odniesol posledné hmotné pripomienky ich niekdajšieho vzťahu. Nečakaná šanca na zmenu tohto ťaživého stereotypu prichádza na sympóziu metrológov v Paríži, kam Marie prináša aj najvzácnejší poklad svojho ústavu – nórsky národný prototyp kilogramu. Pri kurióznej nehode na Mariinom smiešnom miniautíčku sa ochranné obaly kilogramu poškodia a práve táto nehoda dáva Marie dokopy so šarmantným francúzskym záhradníkom menom Pí.

1001 gramov 1001 gramov

Okrem nevšedného námetu zaujme najnovšia snímka režiséra Benta Hamera (Faktótum, O´Horten, Doma na Vianoce) aj vyšperkovaným vizuálnym spracovaním, jemným suchým humorom a snovou atmosférou, ktorá ho posúva až kamsi na hranice žánru science fiction. Každá jeho scéna je prehliadkou kompozičnej dokonalosti, čo výborne korešponduje s naturelom striktne perfekcionistickej hrdinky či komickou obradnosťou jej zamestnania.

Menej trpezlivého diváka však snímka ľahko odradí nekonečne pomalým rozbehom, strojenou interakciou medzi postavami či prehnane opatrným prístupom k vlastným nosným témam. V úvodných minútach vám možno hlavou preblysne hneď niekoľko lákavých verzií toho, kam by sa scenár ďalej mohol uberať. Názov 1001 gramov v spojení s objektom prototypu kilogramu napokon naznačuje nejaký originálny prozaický konflikt. Ten by ste však v tomto filme hľadali márne. Pripomína skôr akúsi báseň bez rýmov, ktorá sa s myšlienkami nedokonalosti a náhody pohráva ako s  balónikom plným hélia.

1001 gramov 1001 gramov

No aj keď práve nie ste priaznivcom filmovej abstrakcie, nemusíte tento titul rovno hádzať cez palubu. Scenár prináša niekoľko podarených okamihov, pre ktoré sa film vidieť určite oplatí. Okrem ústredného sympózia, ktoré prináša hneď niekoľko komických absurdít, je to určite aj scéna, kde Marie plní posledné prianie svojho otca, keď váži jeho spopolnené ostatky.

A poteší vás možno aj koniec – prekvapivo náhly, odľahčený a hlavne, dnes už pomerne netradične, optimistický...

1001 Gram (Francúzsko / Nórsko / Nemecko, 2014, 94 min.)
Réžia: Bent Hamer. Scenár: Bent Hamer. Hrajú: Ane Dahl Torp, Laurent Stocker, Hildegun Riise, Stein Winge