MUNO: STRÁŽCA MESIACA

MUNO: STRÁŽCA MESIACA

6.0

Ďalší európsky animák. Krajina pôvodu? Francúzsko. Šance na úspech? Solídne. Kvalita animácie? Jasne nadpriemerná. Samotný dej? Zrelý štandard. Lokálny dabing? Kvalitný slovenský. Zaujme aj dospelých? Áno, ale...

Muno je postavička malá, milá, ale zďaleka to nie je hrdina. No zhodou okolností dostane veľkú úlohu stať sa strážcom Mesiaca. Je to zodpovedná rola: tento strážca nastoľuje noc a vládne nad snami. Lenže v tomto svete existujú aj iné sily i strážcovia – zástupcovia temnoty sa rozhodli uchmatnúť Slnko. Čo je pri astrologickej konštelácii jasný problém, lebo keď nie je Slnko, aj Mesiac má inú rolu a vo svete môže chýbať rovnováha. Tak sa musí vydať Muno s dvomi kamošmi na cestu naprieč fantastickou krajinou, vypäť sa k čo najväčšiemu výkonu svojho života a odhaliť v sebe chrabré stránky osobnosti.

Muno je rozhodne zaujímavý animák, ktorý sa snaží upútať na oboch frontoch: obsahom i animáciou. Hoci nie je najoriginálnejšou rozprávkou v kontexte celého žánru, určite je v tomto roku jednou z pútavejších, má viaceré silné devízy a je hodný hlbšej analýzy (i keď nejeden našinec po prvom odseku už možno do kina aj vyštartoval). Samotný dej spája tradičnú kostru i viaceré archetypy, no snaží sa ich zasadiť do výživnejšieho kontextu. Vidieť to na jednotlivých postavách, ktoré spadajú do bežných škatuliek: Muno je spočiatku slabý, no nádejný hrdina, zloduchovia sú extrémne silní a zďaleka nedosiahnuteľní, no vďaka podpore kamošov sa dajú prekonať viaceré prekážky, nadobudnúť vnútornú silu, prekonať nástrahy, vlastný strach i samého seba.

Muno: strážca Mesiaca Muno: strážca Mesiaca

Do tohto ordinárneho deja autori vložili viaceré zaujímavé spojitosti i pútavý svet s vlastnými pravidlami fungovania. Svedčí o tom ukážka fungovania strážcov, prepojenie Mesiaca, Slnka alebo aj isté snové pasáže. Z toho vyplýva, že Muno nie je úplne infantilný animák ako Kokosák či Uuups, ale dokáže osloviť detského diváka inak – a čo je podstatnejšie, nudiť sa nemusí ani dospelý, lebo ten si v prepojeniach môže nájsť dobré nápady a po premietaní sa eventuálne s ratolesťou porozprávať, ako tí strážcovia realizovali niektoré kroky. Je to vlastne víťazstvo pre oba divácke tábory: máloletý rýchlo pochopí dianie a dospelý udrží pozornosť.

Ďalším bonusom sú aj motivácie niektorých postáv a hoci sa tu rysuje klasický konflikt dobra a zla, existuje aj priestor pre mikroepizódy a postupne nadobúdate pocit, že tvorcovia otrocky nespájajú dokopy elementy ako akčné eskapády, humorné situácie a morálne scény, aby si všetky odškrtli skôr ako dorazia k titulkom. A že sa tak stane po 85 minútach je vlastne obrovské plus, lebo niekto vybalansoval dĺžku priam znamenite.

Najväčším lákadlom pre milovníkov animákov však nemusia byť netradičné mechanizmy a systém strážcov, ale samotná animácia. Vizuálny štýl nie je úplne opozeraný a inšpiráciu hľadali Francúzi zrejme v niektorých japonských videohrách – námatkovo sa mi pripomína niche kúsok El Shaddai či viaceré krátke filmy, kde je animácia výrazne štylizovaná, postavy sú netradičné, prostredia bohaté a majú vlastnú fyziku. Na plátne to funguje a máte sa na čo pozerať – autori jasne pochopili, že počet polygónov a detaily sú irelevantné, skôr sa sústredia na pocitové vyznenie postáv a zaberá to.

Muno v sebe skrýva síce videný dej, ale odohráva sa v interesantnom prostredí s neobyčajným vizuálom. Dostal aj solídny slovenský dabing a patrí k tým lepším animákom mimo AAA produkcie. Stále to nie je síce špička a každý druhý japonský manga film ho schová do vrecka – ale v lokálnej ponuke ide o dobrý kúsok.

Mune, le gardien de la lune (Francúzsko, 2014, 85 min.)
Réžia: Alexandre Heboyan, Benoît Philippon. Scenár: Jérôme Fansten, Benoît Philippon

autor Michal Korec 21.9.2015