Kino recenzia > Macbeth
Justice League
Captain Underpants: The First Epic Movie
Hurvínek a kouzelné muzeum
Špina

MACBETH

Tragédia Williama Shakespearea aj po 400 rokov púta pozornosť divadelných a filmových tvorcov. Príbeh ctižiadostivého škótskeho vojvodcu patrí medzi najčastejšie adaptované diela renesančného ...

Tragédia Williama Shakespearea aj po 400 rokov púta pozornosť divadelných a filmových tvorcov. Príbeh ctižiadostivého škótskeho vojvodcu patrí medzi najčastejšie adaptované diela renesančného dramatika a dodnes fascinuje svojou nadčasovou hodnotou. Medzi kvantom prepisov dominujú najmä interpretácie Orsona Wellesa a Romana Polanského. Strhujúce dielo austrálskeho divadelného a filmového režiséra Justina Kurzela (Snowtown) sa plným právom môže zaradiť k snímkam dvojice veľkých filmárov.

Krása a hnus vo verši i v obraze pohltia vnemy diváka od prvého až do posledného záberu. Z uhrančivosti a mystiky dokonalých výjavov naskakuje husia koža. Slová ako z mramoru sa vynárajú z temných hlbín, ich krása nadnáša, no ich obsah mrazí a bolí. Mučivé dozvuky veštby ťahajú škótskeho bojovníka do priepasti patologických ambícií a on sa prepadá do šialenstva a tyranie.

Čo sa stalo, sa neodstane, po krutej zrade už niet cesty späť a Macbetha čaká jedine pád. Trauma zapríčinená brutálnym činom ho privádza do pomätenosti a paranoje. Deštruktívna sila jeho podlo nadobudnutej moci vedie k neľudskej brutalite a nevyhnutnému predčasnému koncu. Lady Macbeth, ktorá naviedla svojho manžela jesť zo zakázaného stromu, už nedokáže zvrátiť ničivé vyčíňanie muža uzurpujúceho si moc.

Sugestívny tragický príbeh odštartovala roztrasená kamera, ktorá sa ustáli a sleduje svojho antihrdinu pozorným neprikrášľujúcim okom. Pozoruje ho zblízka, do diaľky nevidí, bráni jej prekliata hmla, z ktorej sa vynárajú sudičky, nepriateľ na bojovom poli i Macbethov vnútorný protivník. Démonickosť výjavov ovládne obraz a farebné filtre dokonajú ich ničivý význam. Kamera nenecháva nič na náhodu a ovláda film ako vševediaca sila. Spolu s trýznivými tónmi mocnej hudby tlačí svojho hrdinu k fatálnym rozhodnutiam a plazí sa popri ňom ako lojálny služobník.

Emóciami nabitá tragédia okrem obrovskej službe kamery a hudby využila schopnosti svojich protagonistov. Tento herecký megakoncert by ulahodil aj oku samotného autora renesančnej predlohy. Michael Fassbender a Marion Cotillard predviedli v dokonalej stredovekej temnote absolútne bezkonkurenčné výkony, ktoré korunujú ich doterajšie výnimočné filmové predstavenia. Fassbenderova Hanba a Hlad boli len predzvesťou takého oslňujúceho výkonu, akým je jeho škótsky kráľ. Jeho doposiaľ životný výkon a navyše v takej náročnej úlohe tragéda ho predurčuje len na to najlepšie. Spolu s Cotillard vytvorili jeden z najvýnimočnejších tragických párov filmového plátna a divákovi sprostredkovali maximálne intenzívny zážitok.

Režírujúci Justin Kurzel, ktorý neprehliadnuteľnú hereckú dvojicu obsadil aj do svojho ďalšieho filmu, obohatil svoju adaptáciu autentickým prostredím. Väčšina scén sa nakrúcala v reálnom prostredí drsnej škótskej krajiny. Tvorca si bol istý, že špeciálnymi efektmi v tomto príbehu nedocieli prirodzenú silu škótskych živlov. Jeho snaha preniesť na plátno mystično a ducha mu vyšla a divák sa tak môže kochať nielen krajinou, ale aj jej krásnym mystériom.

Hmla vznášajúca sa škótskymi vresoviskami i dušou psychotického panovníka pohltí a uchváti každého, kto pristúpi na veršovanú hru na autentické city. V Shakespearovej básni sa dá ľahko stratiť, no vizuálna atraktivita spoľahlivo dovedie do cieľa. Snímka, ktorej kraľuje štylizovaná i prirodzená krása, charizma hrdinov a kompozičná sofistikovanosť, dokázala znovuzrodiť alžbetínske divadlo v modernej artovej podobe.

Macbeth (Veľká Británia / Francúzsko / USA, 2015, 113 min.)
Réžia: Justin Kurzel. Hrajú: Michael Fassbender, Marion Cotillard, David Thewlis

2015-11-099.11.2015 | Barbora Bačíková