Kino recenzia > Mäsiari
Ready Player One
The Untitled Deadpool Sequel
Paul, Apostle of Christ
Až přijde válka

MÄSIARI

Kde bolo tam bolo, boli raz dvaja mäsiari. Obaja boli siroty, nedarilo sa im príliš v láske a, napokon, ani v tom ich neľahkom remesle. Všetko sa však zmenilo, keď vinou nešťastnej náhody objavili ...

Kde bolo tam bolo, boli raz dvaja mäsiari. Obaja boli siroty, nedarilo sa im príliš v láske a, napokon, ani v tom ich neľahkom remesle. Všetko sa však zmenilo, keď vinou nešťastnej náhody objavili čarovnú ingredienciu, vďaka ktorej budú na ich mäsové výrobky stáť zákazníci v dlhých radoch až ďaleko pred predajňu. A čože je to za tajnú prísadu? Čuduj sa svete, je to ľudské mäsko. Vitajte v divokom fantazijnom svete dánskeho režiséra Andersa Thomasa Jensena. Mäsiarov síce nakrútil ešte pred trinástimi rokmi, na tomto type filmov však zrejme skutočne nemá čo zostarnúť. Práve naopak – režisérsky a scenáristický majster absurdného čierno-čierneho humoru sa tu predvádza vo svojej (skoro) najlepšej forme.

Bjarne a Svend sa ako mäsiari v zácviku každý deň chodia „vypotiť“ do obchodu svojho nabubreného šéfa. Hlavne Svend (Mads Mikkelsen s neuveriteľne slizkým účesom...) sa chodí do roboty vypotiť – veď nie nadarmo mu aj hovoria „Svend Potítko“. Údel nedocenených „muklov“ však mladých mužov nebaví a z nekonečných ód, ktoré spievajú zákazníci na šéfove majstrovské klobásky sa im obracajú žalúdky. Zvládnu to predsa aj sami - a lepšie! Nabudení ambíciami a odvážnymi víziami dajú dokopy dva milióny a zariadia si to najelegantnejšie mäsiarstvo v celom meste.

Ani päťtisíc pozvánok, živá kapela, balóny a servítky vo firemných farbách však na slávnostné otvorenie ich podniku nedokážu prilákať jediného zákazníka. Sen sa im začína rozplývať pred očami a miesto neho nastupuje...nebezpečný opar akútneho šialenstva! Osud spečatia dve nešťastné súhry okolností – v mraziacej miestnosti mäsiarstva príde o život elektrikár, a to práve, keď si bývalý šéf príde posmešne do stratového obchodu svojich žiakov objednať rezne pre vlastných hostí. A že im tie rezníky zachutia...

Ak sa aj o britskom humore vraví, že je suchý, verte, že popri žartoch z tohto dánskeho úletu pôsobí ako zle vyžmýkaný uterák. Pokiaľ vám zábava, pri ktorej si vlastne nikdy nie ste celkom istí, či by ste skôr nemali byť zdesení, nesedí, možno budete z Mäsiarov až príliš zmätení na to, aby ste si ich ako divák akokoľvek užili. No v prípade, že sa na tú správnu vlnovú dĺžku hneď v úvode úspešne naladíte, potiahne vás naprieč touto geniálne podivínskou chuťovkou bez zaváhania až k záverečným titulkom.

V centre pozornosti rozhodne po celý čas stojí Mads Mikkelsen – tak komplexne a presvedčivo napísaného a zahratého šialenca naozaj v tomto type filmu nečakáte. Spočiatku racionálne a nohami na zemi pôsobiaci Nikolaj Lie Kaas sa rovnako veľkopansky zhostí v druhej polovici filmu úlohy Bjarneho retardovaného dvojčaťa, vďaka ktorému pravdepodobne radi na okamih zabudnete na vlastný etický kompas.

Čo je však na Mäsiaroch najlepšie je, že hoci ide o viac-menej „malý“, komorný film s epizódnou zápletkou, je to celovečerný vtip domyslený do najmenších detailov. Má zábavné vedľajšie postavy, zvrátenú, no fungujúcu logiku a až do konca vie stále niečím prekvapiť. Čerešničkou na torte je ironicky výstižný hudobný doprovod, ktorý z Mäsiarov robí takmer mysterióznu krimidrámu hodnú Hitchcockových „Troch pátračov“. Ak už teda bohapustá zábava, tak takto nejako, prosím.

De grønne slagtere (Dánsko, 2003, 100 min.)
Réžia: Anders Thomas Jensen. Scenár: Anders Thomas Jensen. Hrajú: Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Dany Verissimo-Petit, Mads Mikkelsen, Bodil Jørgensen

2016-01-2121.1.2016 | Hana Lippová