ČERVENÝ KAPITÁN

ČERVENÝ KAPITÁN

6.0

Filmová recenzia



Vo svete vládne Brown, Larson, Nesbø, u nás Dominik Dán. Popularita jeho detektívok je nesporná, adaptácia teda bola len otázkou času. Červený kapitán sa od začiatku javil v tomto ohľade ako najvhodnejší. Odkaz ŠTB, doznievajúci socík a kresťanské peripetie totiž stále žijú, aj keď po minulej sobote klesla nálada u kresťanov a komunistov pod 5%.

Aspoň si však teraz môžeme naplno vychutnať pozostatky starého režimu cez klinec v hlave, partiu namosúrených detektívov, neznesiteľné teplo a príbehový výlet od Brna až po „Naše mesto“ – Bratislavu. Všetko v retro nádychu, s veľkým rozpočtom a prognózou komerčného úspechu. Divácke očakávania sú na maxime a upútavky znova potvrdzujú, že Slováci poznajú Hollywood, podobne ako pri Kandidátovi.

Aj ja som bol zvedavý, veľmi. Z pútavého čítania mal vzniknúť podobne ladený detektívny neo-noir so slovenským rukopisom, napriek „brownovským“ prvkom a ukrižovanej pointe v druhej polovici knihy. Niečo však zaškrípalo. Najviac to schytáva divák neznalý knižnej predlohy. Scenáristi z nej vyberajú tie najzásadnejšie pasáže na zachovanie základných čŕt príbehu – nájdenie klinca v hlave mŕtvoly neznámeho Kloknera, napojenie na cirkev, ŠTB prieniky, naháňačky. To by bolo ešte v norme.

Čo je však alfou a omegou sú postavy a tu filmový Červený kapitán prehráva. Ich motivácie sú nejasné, jednotlivé prepojenia charakterov chaotické a vôbec nie je zrejmé kto s kým a za koľko. Čriepky post-komunistickej nasratosti a predieranie sa novým svetom ako hybné sily drzého Krauza a frflavého Burgera skrátka vidno len minimálne.

Červený kapitán Červený kapitán

Dialógové konštatovanie stavu Bratislavy na začiatku 90. rokov a miestami silené využívanie nadávok sú odľahčujúcimi prvkami, cez ktoré výborní herci Maciej Stuhr a Marián Geišberg predávajú postavy, ale podstatu ich charakterov to nevysvetlí. A ešte im musíte odpustiť občasnú vadu reči alebo rovno dabing zahraničného herca (pozdravujem do tímu Lídy Baarovej). Najviac si aj tak užijete famózneho Michala Suchánka alebo policajného koronera z úvodu filmu, kde sú najvydarenejšie scény.

Postupne sa však objavuje viac otázok prečo postavy konajú tak zvláštne. Ak ste čítali knihu, v pomykove budete menej. Ale čo divák nedotknutý knihou, ktorý chce vidieť sľubovaný kvalitný slovenský film? Stráca sa, bohužiaľ. Nie je to samotným príbehom, ale následnosťou scén a najmä dramaturgiou filmu. A tak zostáva znova len známa formulka „na slovenské pomery...“ a zameranie sa na vizuálnu stránku.

Tu ponúka kapitán omnoho viac. Produkčný kapitál je vážne vidieť a konečne sme svedkami slušnej komerčnej dobovky (ešte jedna pravica pre Baarovú). Vizuál mesta kopíruje federatívne obdobie, autenticita cez ošarpané budovy a staré autá funguje. Rodený Bratislavčan zaplesá. Pocit dokresľuje vhodná hudba a žánrová vychytenosť úvodných titulkov.

Červený kapitán Červený kapitán

Poľský kameraman si ale okrem skvelých atmosférických záberov v interiéroch občas nájde zvláštny uhol, samoúčelný moment na nájazd alebo sa ukája na podhľadoch. Bez významu a cieľa, z čoho vychádza absencia oku lahodiacich thrillerových prvkov na navodenie správneho žánrového tónu. Až toľko si veru z tej americkej tvorby brať nemuseli, pretože bez poriadnej dramaturgie to potom vyzerá ako formalistický experiment, v ktorom musí byť vyskúšané všetko, čo je poruke, dokonca aj vertigo efekt – bez efektu. Netreba sa ani čudovať chaotickému strihu.

Prístupy k Červenému kapitánovi sa budú niesť najmä v duchu vyššie spomenutej formulky. A áno, na slovenské pomery je to vhodný komerčný hit do kina, ktorý ako jednohubka nasýti davy. V porovnaní so zahraničnou tvorbou ale stále máme čo do žánrovej tvorby doháňať a slušilo by nájsť si vlastný smer než kopírovať. Červený kapitán ponúkal potenciál a ambície, ktoré nezostali len v strižni, ale mám pocit, že ešte v preprodukčnej fáze. Zbehlejší divák, žánrový nadšenec alebo obdivovateľ Dánovej tvorby by si mal preto aspoň bod z hodnotenia ubrať.


Červený kapitán (SR/ČR/Poľsko, 2016, 115 min.)
Réžia: Michal Kollár. Scenár: Miro Šifra, Michal Kollár, Anna Fifíková. Hrajú: Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Martin Finger, Michal Suchánek, Marián Geišberg, Zuzana Kronerová, Ladislav Chudík, Martin Pechlát, Ondřej Malý, Helena Krajčiová, Ivan Vodochodský, Jan Vlasák, Mário Kubec


autor Lukáš Slovák 10.3.2016
Kinema
6.0
Diváci
5.5
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Dráma
Minutáž˝: 115 min
Krajina: SR ČR Poľsko
Rok výroby: 2016

Premiéra: 10.3. 2015
Premiéra SK: 10.3. 2015
VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
5.5
Ohodnotiť

Žáner: Krimi/Dráma
Minutáż˝: 115 min
Krajina: SR ČR Poľsko
Rok výroby: 2016

Premiéra: 10.3. 2015
Premiéra SK: 10.3. 2015
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
|HYPNÓZA
1
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.