Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
La Danseuse
Patriots Day
Monster Trucks
Sleepless

CAROL

V Amerike 50. rokov tolerancia len ticho driemala, na otázky morálky odpovedala s predsudkami a prekročenie dobovej etiky trestala formálnym i neformálnym odsúdením. Svoje o tom vie ...
V Amerike 50. rokov tolerancia len ticho driemala, na otázky morálky odpovedala s predsudkami a prekročenie dobovej etiky trestala formálnym i neformálnym odsúdením. Svoje o tom vie ...

V Amerike 50. rokov tolerancia len ticho driemala, na otázky morálky odpovedala s predsudkami a prekročenie dobovej etiky trestala formálnym i neformálnym odsúdením. Svoje o tom vie Patricia Highsmith, autorka románovej predlohy milostnej drámy Carol, ktorú pri písaní knihy inšpirovala jej vlastná životná skúsenosť. Pod pseudonymom napísala v roku 1952 priekopnícke dielo, ktoré otvorilo tabu tému o lesbickom vzťahu a vzbudilo veľkú zvedavosť. K autorstvu sa priznala až v roku 1990 v čase ďalšej reedície.

K sfilmovaniu došlo až po dlhých 54 rokoch, aby úprimná a hlboká výpoveď lásky popierajúca stereotypy dostala aj vizuálnu podobu. Formu, ktorá obstojí medzi artovými snímkami, hoci neukazuje veľa, a obsah, ktorý sa napriek skromnému deju zaryje do mysle. Minimalistické prevedenie príbehu je účelové, snaží sa zamerať na kolorit čias a na čistotu citu dvojice hlavných hrdiniek. Elektrizujúce napätie medzi Carol a Therese ťahá celú snímku a latentná energia vyvierajúca z ich vzájomnej príťažlivosti vytryskuje v primeraných dávkach bez toho, aby skĺzla do sentimentality.

Životy dvoch žien z rôznych spoločenských vrstiev sa pretli v predvianočnom zhone a ich vzájomná fascinácia spustila skrytú emocionálnu búrku. Režisér Todd Haynes (Zamatová extáza, Mildred Pierce) používa náznaky a tajomno medzi hrdinkami ako hlavný výrazový prostriedok a zručne vykresáva z ich prepojenia bohatú citovú hru. Reč tela a mimika celkom stačia na to, aby Carol a Therese odovzdali zo seba všetko potrebné na vyplnenie kritérií žánru. Každým gestom a pohľadom povedia svojmu objektu záujmu oveľa viac ako slovami. Tvorcovia sa držia najmä neverbálnej komunikácie a s prirodzenou ľahkosťou odhaľujú dreň ľúbostného príbehu. Diváka stavajú do pozície voyera a dovolia mu odkrývať zakázaný cit.

Tak ako je mladá Therese fascinovaná krásou, noblesou a eleganciou staršej vydatej Carol, divák je postavený do pozície obdivovateľa do detailov prepracovanej výpravy a krásnych kostýmov, ktoré vytvárajú autentické dobové pozadie pre milostné retro. Všetko povyšuje práca kamery prenikajúca do subtílneho a zároveň intenzívneho prejavu dvojice protagonistiek.

Bez výrazných herečiek by však tento film nemal šancu uspieť. Výber tej správnej dvojice bol kľúčový a Cate Blanchett i Rooney Mara predviedli potrebnú fyziku i chémiu partnerstva. Priťahované neznámou silou a zosúladené v intimite dávajú vyznieť úmyslu filmu zameraného na vyjadrenie osudovej hĺbky nepovolenej lásky bojujúcej s prekážkami okolitého sveta. Čaro a magnetizmus Carol absolútne pohltí submisívnu Therese. Blanchett tak svojou charizmou upúta nielen svoj nový objav, ale aj nás.

Uhrančivé, maximalistické herecké výkony a lesbický vzťah nedajú neporovnať snímku v minulosti s často skloňovaným Životom Adéle. Príbehy sú však vystavané v celkom odlišnom výraze i atmosfére. Kým vzťah Adéle a Emmy je zobrazený živočíšne a explicitne, Haynes stavil v súlade s dobou na jemnosť a latentnú opojnosť vznikajúceho puta. Kechicheov film je zacielený na vyhrotenejšiu emocionalitu a postupný rozklad vzťahu zvnútra, Haynesova verzia je ovplyvňovaná vonkajšími prekážkami.

Zážitkovo je Život Adéle bohatším opusom a Carol zatieňuje aj stráviteľnejšou dynamikou. Carol plynie pomaly, komorne, s občasnými hluchými miestami. Záchranu našla v nádhernej hudbe Cartera Burwella (dvorný skladateľ bratov Coenovcov), ktorá harmonicky vypĺňa prázdne pasáže. Carol je však bezpochyby „chic“ romanca s hlbokým citom, ktorá apeluje na našu vnímavosť i toleranciu.


Carol (USA/UK, 2015, 118 min.)
Réžia: Todd Haynes. Scenár: Phyllis Nagy. Hrajú: Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson, Cory Michael Smith, Carrie Brownstein, John Magaro, Ken Strunk, Dwight D. Eisenhower

2016-03-1111.3.2016 | Barbora Bačíková




login facebok
Fotogaléria k článku
Dráma/Romantický
118 min
UK USA
2015
10.3. 2016
17.5. 2015
8 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
7 z 10
9 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Konečne dobrá Slovenská komedia po 27 rokoch som videl plné kino do posledného miesta.Dlho som sa tak nenasmial Určite s... >
vyborné oplatilo sa isť do kina,po dlhom čase slovaci dokázali urobit komediu- >
Smirnovanat | Beowulf
ĎĐÎÄÂČĆĹÍČĹ ŃŔÉŇÎÂ ÎŇ ĎĐÎÔĹŃŃČÎÍŔËÎÂ Ń ÎĎŰŇÎĚ ÎŇ 10 ËĹŇ. " Đŕáîňŕĺě ń óěîě, ăîâîđčě ęŕę ëţäč, äŕĺě ďîëüçó, äîńňčăŕĺě đĺç... >
? >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2017
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197