Kino recenzia > Pasolini
Mečiar
All the Money in the World
The Current War
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

PASOLINI

Prvý záber Ferrarovej snímky ukazuje slávneho talianskeho režiséra (v podaní vzhľadovo nesmierne podobného Willema Dafoea) s nepreniknuteľným zamysleným výrazom v tvári. V pološere projekčnej...

Prvý záber Ferrarovej snímky ukazuje slávneho talianskeho režiséra (v podaní vzhľadovo nesmierne podobného Willema Dafoea) s nepreniknuteľným zamysleným výrazom v tvári. V pološere projekčnej miestnosti, kde sa premieta úsek zo Saló alebo 120 dní Sodomy sprvu začujeme hlas, a neskôr i zbadáme novinára, ktorý s ním pri príležitosti blížiacej sa premiéry robí rozhovor. Na otázku „Je sex politický?“ režisér odpovedá, že politické je všetko, a vyvolávať pohoršenie je jeho právom. Na otázku, ktoré z množstva svojich povolaní preferuje, Pier Paolo Pasolini odpovedá: „Do pasu... si jednoducho píšem spisovateľ.“

Úvodná pasáž do značnej miery naznačuje podobu a náladu celého filmu. Pasolini je tu v rámci jedinej scény zastúpený hneď dvojako - prostredníctvom premietaného filmu, a svojimi názormi na spoločnosť a umenie. Zmienené dve roviny sú v príbehu prítomné neustále a komentujú politický charakter a ideologické pozadie jeho tvorby. Slabé osvetlenie tmavej miestnosti, poburujúco explicitné dianie na plátne a obavy z neprijatia snímky navodzujú pochmúrnu atmosféru vízie upadajúcej spoločnosti, ktorá veľkého tvorcu odsudzuje a ignoruje jeho varovania.

Ferrara i touto snímkou upevňuje pozíciu náročného autora. Neuľahčuje si prácu tým, že by sa priklonil k divácky vďačnému rozoberaniu Pasoliniho osobných vzťahov, mapoval vznik niektorého z jeho najslávnejších diel alebo sa jednoznačne upínal k jedinej stránke osobnosti. Rozprávanie sa zameriava predovšetkým na záverečných 24 hodín jeho života, okolo ktorých buduje pestrú mozaiku motívov. Kaleidoskopicky skladá posledný deň filmového básnika z rôznorodých obrazov - stretnutí s rodinou, interview s novinármi, vizualizácií jeho nikdy nedokončených prác.

Vnáranie sa do mentálnych obrazov a oživovanie útržkov nehotových rukopisov (z pripravovaného románu i nerealizovaného filmu) posilňuje poetický ráz osobitého portrétu. Rozptýlenie jasných hraníc medzi realitou a predstavami komplikuje snahu o priamočiare kontinuálne sledovanie. Pri záberoch na titulky novín hlásajúce nepokoje v Ríme a útoky na komunistov, alebo Pasoliniho hrajúceho futbal s deťmi nevieme jasne určiť, či ich pripisovať Ferrarovi, alebo subjektívnemu vnímaniu jeho hrdinu.

Ferrara nás nabáda k pochopeniu Pasoliniho komplexnej osobnosti cez vnútorné projekcie slov a výjavov, ktoré Talian sám vytvoril. Nie je náhodou, že si ako jeden z dvoch textov slúžiacich tomuto účelu vyberá metaforický román Petrolio. Sekvencie spájajúce sa s ním patria k najzložitejším častiam celého filmu a sú do istej miery paralelou k Pasoliniho životu. Protagonista románu Carlo je tak ako jeho stvoriteľ homosexuálom a intelektuálom, ktorý cíti, že do modernej talianskej vyššej spoločnosti vôbec nezapadá. V liste slávnemu spisovateľovi Albertovi Moraviovi píše, že i keď je mu Carlo v mnohom podobný, v skutočnosti ho odpudzuje.

Petrolio tiež dokladá Pasoliniho spôsob vzťahovania sa k reáliám svojej doby nepriamo, cez alegóriu - v tomto prípade sú to okrem iného narážky na Andreottiho politiku. Fascinujúco vystavané fragmentárne pasáže románu začínajú voice-overom, v ktorom Pasolini číta list. Postupne sa vnárame do sveta románu a hlas preberá úlohu jeho rozprávača. Carlo sa na večierku dostane medzi spoločnosť naslúchajúcu rozprávaniu istého muža, a my sa spolu s Carlom prepadáme na ďalšiu úroveň.

Druhým textom je scenár nerealizovaného filmu Porno-Teo-Kolossal, rozprávkovo ladeného príbehu o symbolickej ceste Epifánia (stvárneného Pasoliniho niekdajším častým hercom Ninettom Davoli) a jeho sluhu (Riccardo Scamarcio, ktorý v „realite“ filmu hrá Davoliho mladú verziu) za kométou značiacou narodenie nového spasiteľa. Tá však postavy privádza k omnoho cynickejšiemu vyústeniu, v ktorom spoznávajú, že koniec a raj neexistujú. Na nekonečných schodoch vedúcich do vesmírnej prázdnoty ale majú možnosť za sprievodu vzdialených zvukov a piesní po prvý raz vidieť Zem v celej jej kráse.

Smrť Piera Paola Pasoliniho je smutnou dominantou snímky stvrdzujúcou jeho strach zo smerovania spoločnosti a výstrahy pred „zlom prichádzajúcim pod mnohými prápormi“. Brutálna vražda na morskom pobreží, kam Pasolini prichádza v aute so svojim milencom, sa ukazuje ako najtragickejšia vo svojej banálnosti. Telo umelca dobité na smrť gangom mladých mužov a prejdené vlastným autom, v ktorom z miesta činu uniká vydesený milenec, zostáva pohodené v špine a piesku. Ferrara tým odmieta všetky konšpirácie, a príbeh zakončuje dvoma zábermi - zničenej matky a strohého dátumu v kalendári.

Pasolini je odvážnym pokusom o netradičný životopis, ktorý cestu k umelcovi nachádza skrz jeho dielo. Je esteticky uhrančivým a ťažkým zároveň, pretože sa nebojí symbolickej reči a nelineárnych rozprávačských postupov kladúcich vysoké nároky na diváka. Bez toho aby len imitoval má blízko k Pasoliniho postupom či téze o smrti príbehového umenia, a zámerne mnohé necháva nezodpovedané. Predsa len vypovedá o vražde hlasu, ktorý si odpoveď na najdôležitejšiu otázku - čo by nasledovalo, ak by všetko proti čomu Pier Paolo bojoval odrazu zmizlo - odniesol do hrobu.

Pasolini (Francúzsko/Belgicko/Taliansko, 2014, 86 min.)
Réžia: Abel Ferrara. Scenár: Maurizio Braucci, Abel Ferrara. Hrajú: Willem Dafoe, Maria de Medeiros, Riccardo Scamarcio

2016-03-1515.3.2016 | Michal Baranovič