V MENE KRISTA

V MENE KRISTA

6.0

Na Slovensku sme vlnu kresťanských kinofilmov ešte naplno nezachytili, ale v USA sa roja pri každej dobrej príležitosti. V mene Krista prišiel v ideálny čas, počas Veľkého týždňa, aby naplnil zaujímavú premisu a ponúkol iný pohľad na Ježiša.

Dej je spolovice vymyslený a sčasti kopíruje udalosti z Biblie. Rímsky tribún Clavius slúži Pilátovi a akurát sa vracia z boja v čase ukrižovania Krista. Obloha je temná, Ježišovi prepichnú bok, ostatných snímajú z kríža. Clavius dostane za úlohu strážiť Ježišovo telo – je vopred známe, že vstane z mŕtvych a Pilát sa bojí nepokojov v Jeruzaleme. Na tretí deň sa tak stane a Clavius dostáva úlohu nájsť telo Ježiša a priniesť ho pred príchodom cisára. Pri hľadaní sa Clavius dočká ťažkej skúšky seba i viery.

Premisa vyrozprávať ukrižovanie, zmŕtvychvstanie a 40 dní po nich z pohľadu neveriaceho Rimana je netradičná. V mene Krista možno rozdeliť na tri akty v súlade s dianím Nového zákona. Nečakaný štart s bitkou nastoľuje aktuálnu dobu a boje s povstalcami, odtiaľ smer Jeruzalem, kde sa ocitáme svedkami ukrižovania. Je to sčasti nečakaný vstup, lebo sa deje na začiatku a väčšinou filmy smerujú k nemu. Sviatočné trojdnie tvorí prvý akt až po odvalenie náhrobného kameňa.

Druhý akt je pocitovo najdlhší, má pomalé tempo (miestami zasahuje k nude), ale reflektuje inú, nie nepodstatnú súčasť danej éry. Ak si neviete predstaviť prenasledovanie kresťanov či učeníkov a vieru iba v základoch, kedy v tvrdom a vyprahnutom rimanskom svete nemala ešte miesto. Je to miestami ubíjajúca časť filmu, kedy sa Pilát snaží o nemožné (nájsť Ježišovo telo), Clavius urputne vyšetruje. Je to civilný a uveriteľný pohľad, film je zbavený magična a celú hodinu dokáže zobrazovať vieru cez učeníkov, dúfanie a odďaluje nás od prvého momentu videnia živého Ježiša. Vstal z mŕtvych a tam niekde v Jeruzaleme je... len ho objaviť.

V mene Krista V mene Krista

Najlepšie vyznie finálna tretina, od stretnutia s neveriacim Tomášom chce Clavius stráviť s Ježišom istý čas, vydá sa na púť do Galiley spolu s jedenástimi. Nestáva sa dvanástym učeníkom, skôr sleduje skupinu obďaleč a neskôr je jej súčasťou, aby videl zázraky (lov rýb, uzdravenie malomocného). Solídne poskladaná časť mieša civilné prvky (hľadanie učeníkov i s Claviusom) a nadprirodzené s jednoduchými efektmi (burácajúci zvuk, hra so slnkom či nocou). Znalci Biblie budú mať istý pocit, kedy púť konči, ale čakajú ako (nanebovstúpenie). A otázne je, ako Clavius žije ďalej.

Veriaci i neveriaci diváci dostanú dobrú porciu rímskej doby a pasáží z Biblie; prevláda civilná línia, čo sa podpisuje pod znenie filmu. Je to miestami surová dobová dráma z obdobia, kedy by ste nechceli žiť (bolo to ťažké) a preto je azda ľahšie uveriť, že v takom období sa pohyboval Mesiáš a začal hlásať vieru. Netreba sa báť príliš veľkej brutality, hoci film má neľahké scény, Umučenie Krista 2 sa nekoná – i keď niektorí vtipne komentujú, že toto je (chronologicky) pokračovanie známeho hitu.

V mene Krista V mene Krista

Autori sa výborne vysporiadali s postavou Ježiša a napínajú nás až do jeho prvého stretu s Claviusom. Dovtedy nevieme ako pôsobí, či fakt existuje. Má istú auru mystiky, ale najmä veľkú charizmu. Čo je opak Josepha Fiennesa, ktorý si Clavia skôr vydrel a má ťažkú úlohu. Tom Felton (z Harry Pottera) sa potvrdzuje ako solídny vedľajší herec, aj Peter Firth ako Pilát.

V mene Krista pôsobí lepšie ako kresťanské TV filmy, hoci extrazložitý dej a spracovanie nemá. Ale civilný Riman vs. nadprirodzený Ježiš konajúci zázraky, to dokáže zaujať.

Risen (USA, 2016, 107 min.)
Réžia: Kevin Reynolds. Scenár: Kevin Reynolds, Paul Aiello. Hrajú: Joseph Fiennes, Tom Felton, Peter Firth