PRÍPAD SK1

PRÍPAD SK1

8.0

Nie všetci sérioví vrahovia operujú na území Spojených štátov. A nie všetky filmy o nich vznikajú v Hollywoode. Možno to bude znieť trochu cynicky, no z pohľadu filmového diváka je to určite dobre. Do kín sa totiž vďaka tomu dostávajú z času na čas filmy, ktoré do pozvoľna zatuchínajúceho žánru kriminálnych drám prinášajú svieži vzduch. Snímky ako francúzsky Prípad SK1 pri tom zároveň dokazujú, že na nakrútenie kvalitnej kriminálky vlastne netreba siahať po žiadnej treskutej originalite či stále šokujúcejších morbídnostiach. Celkom stačí poctivý prístup k ich základnej téme, ktorou je predsa nekonečne fascinujúci princíp zločinu a trestu. Tým skôr, keď ide o snímku nakrútenú podľa skutočných udalostí.

Chytiť sériového vraha mladých žien je určite niečo, kvôli čomu sa na svoju profesijnú dráhu dal nejeden mladý a ambiciózny kriminalista. Možno by ste čakali, že k takých „prestížnym“ kauzám pustia len „starých harcovníkov“, no v skutočnosti je to práve svieže oko nabudeného zelenáča, čo môže v chladnúcom prípade objaviť rozhodujúci zlom. Bolo to tak aj v prípade( vo Francúzsku dnes už notoricky známeho) vraha a násilníka Guya Georgesa, ktorý unikal spravodlivosti celé desaťročie.

Prípad SK1 Prípad SK1

Georges rozhodne nebol žiadnym prefíkaným géniom. Polícii, naopak, unikal skôr vďaka svojej nenápadnosti, tuláckemu životnému štýlu –a tiež chybám v systéme, ktorý, napríklad, v tej dobe ešte značne obmedzoval využitie DNA pri vyšetrovaní. A práve DNA, napokon, v zamotanom prípade zohráva kľúčovú rolu a pracovný názov vrahovej vzorky (SK1) sa dostal aj do názvu filmu. Ten postupne pred divákovými zrakmi odhaľuje nie len vrahovu totožnosť a povahu jeho činov, ale predovšetkým tristné vyšetrovanie, ktoré si jeho odhalenie vyžiadalo.

Prípad SK1 určite poteší každého fanúšika filmového krimi, ktorému rýchlokvasené pseudovyšetrovanie na spôsob CSI akurát tak zaručene pohne žlčou. Žiadni superhrdinskí neomylní detektívi, nijaké zázračné náhody, dokonca ani „povinná“ prestrelka na záver. Tento krát vidíme ozajstnú mravčiu detektívnu prácu plnú slepých uličiek, frustrujúcich nejasností či skostnatených pravidiel, ktoré bránia spravodlivosti .

Prípad SK1 Prípad SK1

A nezostane len pri tom. Film prípad vyobracia naozaj zo všetkých strán – odohráva sa rovným dielom vo vyšetrovačkách, pred súdom, aj v autentickom „teréne“, kde k vraždám dochádzalo. Každá sféra má svojho hrdinu, a ten zas vlastný vzťah či prístup k téme. Pôsobí to celkom komplexne a vyrovnane a keď k tomu prirátame dobrú kamerovú aj zvukovú prácu s jednotlivými scénami, plus zaujímavé postavy s primeranou hĺbkou, dostaneme naozaj pôsobivý žánrový počin, ktorý si nájde fanúšikov bez pochýb aj mimo stabilnej základne priaznivcov krimi drám. Šikovným nechronologickým usporiadaním deja sa tiež film úspešne pasuje s obvyklou nevýhodou skutočných príbehov – a síce, že všetci vopred vieme, ako dopadnú. Dodajme, že pre Frédérica Telliera išlo v roku 2014, kedy Prípad SK1 vznikol, o režisérsky debut na poli celovečerných filmov.

Prípad SK1 je, skrátka, svedomito spracovaná procedurálna detektívka, ktorá síce neprináša nič, čo by sme už niekedy nevideli, rozhodne je to však niečo, k čomu sa radi vraciame.

L’affaire SK1 (Francúzsko, 2014, 120 min.)
Réžia: Frédéric Tellier. Hrajú: Raphaël Personnaz, Nathalie Baye, Olivier Gourmet, Michel Vuillermoz, Christa Théret